Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Planowanie infrastruktury technicznej II (woda, ścieki, odpady):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie infrastruktury technicznej II (woda, ścieki, odpady) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka i fizyka na poziomie elementarnym. Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią (I, III) |
W-2 | Geodezja i kartografia. Budownictwo. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz gospodarki odpadami. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami lokalizacji obiektów infrastruktury sanuitacyjnej na obszarach zurbanizowanych i obszarach wiejskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła obowiązujących aktów prawnych regulujących lokalizację infrastruktury technicznej. | 3 |
T-A-2 | Projekt koncepcyjny melioracji i zagospodarowania zlewni rzecznej z uwzględnieniem określenia potrzeb i sposobów melioracji, rozmiesczenia urządzeń hydrotechnicznych. | 6 |
T-A-3 | Lokalizacja obiektów gospodarki odpadami. | 6 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Koncepcja zagospodarowania przestrzennego obszaru zlewni z uwzględnieniem sieci wodnej, kanalizacyjnej, opracowania wytycznych stref ochrony przed powodzią. | 9 |
T-P-2 | Lokalizacja obiektów gospodarki odpadami - spalarnia odpadów | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje i informacje o urządzeniach i systemach wodnych i melioracyjnych. Sposoby zasilania obszarów w wodę: cieki, doliny, zlewnia hydrologiczna. | 4 |
T-W-2 | Ogólne zasady regulacji rzek oraz budowy i lokalizacji urządzeń melioracyjnych, wodnych. | 2 |
T-W-3 | Zapobieganie zjawiskom ekstremalnym (susze, powodzie). Wyznaczanie i zagospodarowanie stref zagrożenia powodziowego. | 4 |
T-W-4 | Systemy wodociągowe. Ujęcia wó podziemnych i powierzchniowych. | 3 |
T-W-5 | Systemy kanalizacji lokalnych i zbiorczych. Kanalizacje rozdzielcze - ogólnospławne i półrozdzielcze. Kanalizacje deszczowe. | 4 |
T-W-6 | Zasady lokalizacji oczyszczlni ścieków. Podstawowe wiadomości z zakresy technologiii oczyszcznia ścieków. | 3 |
T-W-7 | Gospodarka odpadami. Systemy zbiórki odpadów. | 5 |
T-W-8 | Składowiska, kompostownie, spalarnie - zasady lokalizacji. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje projektu | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczeń cząstkowych z ćwiczeń | 12 |
A-A-4 | Przygotowanie koncepcji melioracji | 12 |
A-A-5 | Przygotowanie koncepcji lokalizacji spalarni odpadów | 11 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego obszaru zlewni z uwzględnieniem lokalizacji infrastruktury sanitarnej, spalarni odpadów. | 18 |
A-P-3 | Konsultacje | 10 |
A-P-4 | Studiowanie literatury przedmiotowej | 8 |
A-P-5 | Przygotowanie do cwiczeń przedmiotowych, zebranie materiałów do projektów. | 9 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady | 10 |
A-W-4 | Studiowanie literatury technicznej z zakresu inżynieri sanitarnej | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłąd informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe. praca z podkładami mapowymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne, cząstkowe (dwa) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe, zaliczajace przedmiot |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C13_W01 Student zna podstawy gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę, odprowadzania ścieków i gospodarki odpadami. | GP_1A_W18, GP_1A_W19 | R1A_W02, R1A_W04, R1A_W09, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W09, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C13_U01 Student stosuje zasady lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej na terenach zurbanizowanych i obszarach wiejskich | GP_1A_U08 | T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U03 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C13_K01 Student ma świadomość wpływu lokalizacji i planowania obiektów infrastruktury technicznej w urządzaniu przestrzeni | GP_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06, S1A_K05, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-2, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C13_W01 Student zna podstawy gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę, odprowadzania ścieków i gospodarki odpadami. | 2,0 | Student : - nie ma podstawowej wiedzy z zakresu infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu |
3,0 | Student: -ma ograniczoną wiedzę z zakresu infrstruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami - zna wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | Student: - ma podstawową wiedzę z zakresu infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami - zna podstawowe pozycje literatury przedmiotu | |
4,0 | Student: - zna podstawy gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę i gospodarki odpadami - zna podstawową i wybrane pozycje uzupełniającej literatury przedmiotu - ma wiedzę odnośnie zasad projektowanai infrastruktury technicznej przedmiotu | |
4,5 | Student: - ma rozszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, zaopatrzenia w wodę i gospodarki odpadami -ma rozszerzoną wiedzę odnośnie zasad projektowania infrstruktury sanitacyjnej - zna literaturę przedmiotu | |
5,0 | Student: - ma szeroką wiedzę z zakresu urządzeń i infrastruktury sanitacyjnej oraz gospodarki odpadami - zna i stosuje wiedzę z zakresu projektowania i utrzymania infrastruktury sanitacyjnej, dospodarki odpadami - zna szeroki zakres pozycji literatury podstawowej i technicznej z zakresu przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C13_U01 Student stosuje zasady lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej na terenach zurbanizowanych i obszarach wiejskich | 2,0 | Student nie zna i nie umie stosować zasad lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej |
3,0 | Student ma ograniczone umiejętności w zakresie zasad lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych | |
3,5 | Student stosuje poznane zasady lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, umie wprowadzać rozwiązania z literatury technicznej | |
4,0 | Student stosuje zasady lokalizacji obiektów infrastruktury technicznej i gospodarki odpadami w rozwiązanich projektowych na terenach wiejskich i zurbanizowanych, stosuje aktualne rozwiązania techniczne znane z literatury technicznej | |
4,5 | Student stosuje rozszerzoną wiedzę na temat zasad lokalizacji i projektowania infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, stosuje najnowsze rozwiązania techniczne w praktyce, korzysta z literatury technicznej i czasopism związanych z przedmiotem | |
5,0 | Student wykazuje duże umiejętności w zakresie wykorzystania posiadanej wiedzy w projektowaniu lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjne i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, umiejetnie wykorzystuje najnowsze rozwiązania techniczne w celu ochrony środowiska przyrodniczego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C13_K01 Student ma świadomość wpływu lokalizacji i planowania obiektów infrastruktury technicznej w urządzaniu przestrzeni | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych relacji wpływu lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej na planowanie przestrzenne i jej urządzanie |
3,0 | Student ma ograniczoną swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi | |
3,5 | Student ma świadomość wpływu wybranych lokalizacji i planowania obiektów infrastruktury technicznej w zakresie zaopatrzenia wodę, odbioru i utylizacji ścieków i odpadów gospodarczych | |
4,0 | Student ma świadomość wpływu lokalizacji i planowania obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na przestrzeń życiową mieszkańców terenów wiejskich i zurbanizowanych | |
4,5 | Student świadomie wpływa na stosowane rozwiązania w zakresie lokalizacji i planowanai obiektów infrastruktury sanitacyjnej, zaopatrzenia w wodę, lokalizacji obiektów gospodarki odpadami- spalarni odpadów | |
5,0 | Student rozunie wzajemne relacje pomiędzy lokalizacją obiektów sanitacyjnych i gospodarki odpadami a przestyrzenią życiową mieszkańców i obszarów wiejskich i zurbanizowanych, stosuje nowoczesne rozwiązania w praktyce przy planowaniu ww obiektów |
Literatura podstawowa
- Łomotowski J., Szpindor A., Nowoczesne sposoby oczyszczania ścieków, Wyd. AR Wrocław, wrocław, 1994
- Praca zb. red. Prochal P., Podstawy melioracji rolnych t.1, t. 2, PWRiL, Warszawa, 1986
- Radczuk L., Wyznaczanie stref zagrożenia powodziowego, Wyd. Safage, Warszawa, Wrocław, 2001
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda w obszarach wiejskich, Wyd. IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
- Ustawy, Prawo Wodne, Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Ustawa o odpadach, 2011
- Korzeniewski W., Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu, COIB Warszawa, Warszawa, 2003
- Ustawa, Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, 2011