Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Geodezja i kartografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geodezja i kartografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej, geografia fizyczna na poziomie podstawowym. |
W-2 | Matematyka i fizyka na poziomie podstawowym. |
W-3 | Podstawowe elementy geometrii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie elementarnej wiedzy o geodezji wyższej i miernictwie. |
C-2 | Nabycie umiejętności wykorzystania przyrządów geodezyjnych (niwelatora, teodolitu) i wykonywania podstawowych pomiarów liniowych, sytuacyjno-wysokościowych. |
C-3 | Nabycie umiejętności czytania map i przedstawiania zagadnień zagospodarowania przestrzennego na mapach różnej skali. |
C-4 | Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych |
C-5 | Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym |
C-6 | Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi |
C-7 | Nabycie umiejętności tworzenia map tematycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne. | 2 |
T-A-2 | Pomiary liniowe | 2 |
T-A-3 | Pomiary sytuacyjne. Obliczenia i wyrysy. | 3 |
T-A-4 | Pomiary wysokościowe, niwelacja terenu, ciągi niwelacyjne. | 3 |
T-A-5 | Praca na mapach, skala, podziałka, obliczenia. | 3 |
T-A-6 | Praca na mapach, obliczanie, powierzchni, objętości, interpolacja warstwic. | 3 |
T-A-7 | Pomiary realizacyjne, tyczenie obiektów. | 2 |
T-A-8 | Przekroje terenu, trasy, niwelety. Podstawowe przyrządy fotogrametryczne. | 2 |
20 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Tematyka od P. Kamińskiej | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia. | 2 |
T-W-2 | Miary i jednostki. Pomiary liniowe – klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Pomiary sytuacyjne-metoda ortogonalna i biegunowa. | 4 |
T-W-3 | Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu. | 2 |
T-W-4 | Osnowy geodezyjne. Niwelacja – metody i instrumenty. Teodolity i pomiary kątów poziomych i pionowych. Tachimetria. | 4 |
T-W-5 | Obliczenia geodezyjne – współrzędnych, ciągi poligonowe. Obliczenia powierzchni. | 2 |
T-W-6 | Graficzne sposoby przedstawiania przestrzeni. | 2 |
T-W-7 | Rodzaje odwzorowań kartograficznych. | 2 |
T-W-8 | Metody prezentacji kartograficznych. Mapa tradycyjna. | 2 |
T-W-9 | Charakterystyka map topograficznych stosowanych w Polsce. | 4 |
T-W-10 | Mapy analogowe i numeryczne. Podstawy fotogrametrii. Geometryczne podstawy zdjęć lotniczych, technika wykonywania. | 3 |
T-W-11 | GPS – idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS. Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce przestrzennej. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 10 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych | 16 |
A-T-3 | Zaliczenie ćwiczeń terenowych | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do ćwiczeń, sprawdzianów | 8 |
A-W-4 | Obliczenia tras, niwelet, ciągi niwelacyjne | 8 |
A-W-5 | Zaliczanie ćwiczeń na podstawie pisemnych sprawdzianów cząstkowych | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe, prace z instrumentami geodezyjnymi, pomiary terenowe, prace kameralne z mapami, wykorzystanie technologii GPS do tworzenia lun przetwarzania map. |
M-3 | Wykłady informacyjne |
M-4 | Wykład konwersatoryjny |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-6 | Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi. |
M-7 | Pomiary terenowe, praca z mapami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wykonywanych na ocenę projektów kartograficznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C04_W01 zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia; zna metody i techniki pomiarów liniowych, powierzchniowych i niwelacji | GP_1A_W13 | T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8 | M-1, M-3, M-5, M-7 | S-1, S-3 |
GP_1A_C04_W02 zna zasady tworzenie i odczytywania map topograficznych stosowanych w Polsce, potrafi wykorzystać gotowe podkłady kartograficzne do tworzenia map tematycznych | GP_1A_W13 | T1A_W07 | InzA_W02 | C-3, C-6, C-7 | T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-3, M-5, M-7 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C04_U01 wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych; wykonuje proste pomiary geodezyjne (niwelacja, pomiary powierzchni, liniowe) | GP_1A_U08 | T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U03 | C-1, C-2, C-5 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-5, M-6 | S-1, S-4 |
GP_1A_C04_U02 pozyskuje i stosuje w praktyce podstawowe materiały geodezyjne i kartograficzne | GP_1A_U08 | T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U03 | C-3, C-6 | T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-A-5 | M-5, M-7 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C04_K01 ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych | GP_1A_K03 | R1A_K07, T1A_K01 | — | C-1, C-2, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-7, T-A-8 | M-2, M-5, M-6 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C04_W01 zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia; zna metody i techniki pomiarów liniowych, powierzchniowych i niwelacji | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o geodezji niższej, nie zna literatury przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzexby terenu, stosowanych techniakach pomiarowych, zna wybraną literaturę przedmiotu | |
3,5 | Student zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, zna proste metody pomiarów liniowych i powierzchni, zna podstawową literaturę przedmiotu | |
4,0 | Student zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, zna techniki pomiarów liniowych, powierzchni i niwelacji terenu, zna podstawową literature przedmiotu | |
4,5 | Student ma kompletną wiedzę na temat zasad odwzorowań terenu i jego pokrycia, zna metody pomiarów liniowych, powierzchniowych, niwelacji i stosuje je w praktyce, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu | |
5,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat odwzorowań rzeźby terenu i jego pokrycia, sprawnie stosuje sprzęt i przyrządy geodezyjne do pomiarów liniwych, powierzchni i niwelacji, korzysta i zna literature branżową przedmiotu | |
GP_1A_C04_W02 zna zasady tworzenie i odczytywania map topograficznych stosowanych w Polsce, potrafi wykorzystać gotowe podkłady kartograficzne do tworzenia map tematycznych | 2,0 | Sudent nie potrafi wskazć źródeł pochodzenia map, nie zna znaków stosowanych na mapach topograficznych, nie zna odwzorowań i układów współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce, nie wie co ukazują mapy temetyczne. |
3,0 | Student potrafi wymienić nazwy układów współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce, ale nie potrafi objaśnić różnic w ich stosowaniu. Wie jakie treści pokazywane są na mapach tematycznych a jakie na referencyjnych, ale nie jest w stanie dokonac dalszego podziału map. | |
3,5 | Student zna układy współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce ale nie potrafi objaśnić różnic w ich stosowaniu. Potrafi objaśnić różnice w stosowaniu map temetycznych ze względu na sposób prezentacji danych. | |
4,0 | Student zna układy współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce i wymienia bardziej znaczące ograniczenia w ich stosowaniu. Potrafi objaśnić różnice w stosowaniu map temetycznych ze względu na sposób prezentacji danych. | |
4,5 | Student zna układy współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce i wymienia ograniczenia w ich stosowaniu. Potrafi objaśnić różnice w stosowaniu map temetycznych ze względu na sposób prezentacji danych. Zna większość źródeł pozyskiwania danych przestrzennych. | |
5,0 | Sudent swobodnie wymienia wszystkie układy współrzędnych prostokątnych stosowanych w Polsce, potrafi samodzielnie stworzyć mapę tematyczną dowolnego zjawiska przestrzennego. Swobodnie posługuje się skalą mapy. Zna źródła pozyskiwania map analogowych i cyfrowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C04_U01 wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych; wykonuje proste pomiary geodezyjne (niwelacja, pomiary powierzchni, liniowe) | 2,0 | Student nie umie posługiwać się sprzętem geodezyjnym |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje poznane metody wykonywania planów sytuacyjno-wysokościowych, posługuje się prostym sprzętem geodezyjnym do pomiarów liniowych | |
3,5 | Student potrafi sporządzić plany sytuacyjno-wysokościowe wykorzystując proste metody pomiarowe, liniowe i niwelacji terenu | |
4,0 | Student potrafi sporządzić plany sytuacyjno-wysokościowe wykorzystują własne pomiary liniowe, powierzchni i niwelację terenu | |
4,5 | Student sporządza plany sytuacyjno-wysokościowe z pomiarów pozyskanych i własnych, umiejętnie stosuje sprzęt geodezyjny do realizowanych zadań zawodowych | |
5,0 | Student umiejętnie i sprawnie wykorzystuje poznane metody tworzenia planów sytuacyjnyno-wysokościowych, sprawnie stosuje sprzęt geodezyjny (różne niwelatory), wykorzystuje i tworzy własne materiały geodezyjne | |
GP_1A_C04_U02 pozyskuje i stosuje w praktyce podstawowe materiały geodezyjne i kartograficzne | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystywać w praktyce materiałów geodezyjnych i kartograficznych; nie wie gdzie szukać żródeł materiałów kartograficznych. Nie potrafi posługiwać się skalą mapy i wykonywać prostych projektów graficznych (map). |
3,0 | Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne, ale nie potrafi ich w pełni wykorzystywać w praktyce. Student nie ma trudności w posługiwaniu się skalą mapy ale potarfi wykonywać tylko proste projekty graficzne (mapy). | |
3,5 | Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne, ale nie potrafi ich w pełni wykorzystywać w praktyce. Student dobrze posługuje się skalą mapy ale nie potarfi wykonywać bardziej złożonych projektów graficznych (map). | |
4,0 | Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne i potrafi je wykorzystać w praktyce. Student dobrze posługuje się skalą mapy i potarfi wykonywać bardziej złożone projekty graficzne (mapy). | |
4,5 | Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne i potrafi je wykorzystać do stworzenia map tematycznych. Student dobrze posługuje się skalą mapy i potarfi wykonywać złożone projekty graficzne (mapy). | |
5,0 | Student potrafi stworzyć dowolną mapę tematyczną, wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne do stworzenia prostej mapy referencyjnej. Bez problemu posługuje się skalą mapy i na jej podstawie potrafi wykonywać obliczenia długości i powierzchni. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C04_K01 ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych | 2,0 | Student nie wykazuje chęci do stałego poszerzania wiedzy, nie chce pracować w grupie lub nie wykazuje chęci pomocy kolegom z grupy. |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość wpływu działań z zakresu geodezji, na działalność inżzynierską w gospodarce przestrzennej | |
3,5 | Student ma świadomość wpływu działań z zakresu geodezji na kształtowanie przestrzeni przez umiejętny wybór określonych rozwiązań w zakresie przedmiotu, tworzenia i pozyskania materiałów geodezyjnych | |
4,0 | Student ma świadomość wagi i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności geodezyjnej w gospodarce przestrzennej | |
4,5 | Student potrafi umiejętnie określić priorytety służące realizacji zadań z zakresu geodezji, pozyskania odpowiednich materiałów i opracowań geodezyjnych do realizacji zadań z gospodarki przestrzennej, planowanie lokalizacji | |
5,0 | Student w sposób przedsiębiorczy myśli i jest otwarty na działania z zakresu pozyskania materiałów geodezyjnych i ich wykorzystanai w planowaniu urządzenia terenu i innych zadaniach gospodarki przestrzennej |
Literatura podstawowa
- Jasiński A., Geodezja I i II, Stabil., Kraków, 2003
- Kosiński W., Geodezja, Wydaw. SGGW, Warszawa, 1999
- Kraak M.J., Ormeling F., Kartografia – wizualizacja danych przestrzennych, PWN, Warszawa, 1998
- Łyszkiewicz A., Geodezja, czyli sztuka mierzenia Ziemi, Wyd. UWM, Olsztyn, 2006
- Przewłocki S., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Medyńska-Gulij B., Kartografia i geowizualizacja, PWN, Warszawa, 2008
- Przegląd geodezyjny, NOT, Warszawa, 2012
- Lamparski J., Świątek K., GPS w praktyce geodezyjnej., Wydaw. GALL, 2007
- Geodeta, NOT, Warszawa, 2012
- www.geoportal.pl, 2012