Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią II (biologia):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią II (biologia) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejetności rozpoznawania podstawowych gatunków roślin i zwierząt (z podtypu kręgowce), zbiorowisk roślinnych w siedliskach naturalnych i antropogenicznych. |
C-2 | Poznanie bioindykacyjnych właściwości gatunków i zbiorowisk roślinnych pozwalajacych ocenić stan środowiska przyrodniczego. |
C-3 | Przekazanie studentowi informacji i wyrobienia w nim umiejętności wyjaśniania związków przyczynowo-skutkowych zachodzacych w naturalnych i antropogenicznych ekosystemach dla potrzeb kompleksowego gospodarowania i zarządzania przestrzenią. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przegląd krajowych ryb, płazów i gadów. | 2 |
T-P-2 | Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne awifauny Polski. | 2 |
T-P-3 | Przegląd ważniejszych gatunków ssaków w Polsce i w biomach świata. | 2 |
T-P-4 | Podział roślin na grupy ekologiczne według różnych czynników środowiska. | 2 |
T-P-5 | Gatunki wskaźnikowe podstawą klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w podejściu florystyczno-fitosocjologicznym. Gatunki jako bioindykatory określające cechy środowiska. | 4 |
T-P-6 | Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk naturalnych - roślinność wodna, bagienna i leśna. | 4 |
T-P-7 | Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk antropogenicznych - roślinność seminaturalna i synantropijna. | 4 |
T-P-8 | Diagnozowanie zbiorowisk roślinnych na podstawie charakteru siedliska, składu florystycznego i analizy syntaksonomicznej. | 4 |
T-P-9 | Zaliczenie w formie pisemnej. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologia jako nauka, jej rozwój i dyscypliny. Metody badawcze w biologii. | 2 |
T-W-2 | Bioróżnorodność świata roślin, zwierząt i grzybów. Różnorodność a poziomy organizacji przyrody. | 2 |
T-W-3 | Zasady podziału systematycznego organizmów świata roślinnego i zwierzęcego, jednostki taksonomiczne, nazewnictwo gatunków. | 2 |
T-W-4 | Funkcje szaty roślinnej i jej znaczenie dla życia człowieka. | 2 |
T-W-5 | Czynniki wpływające na rozmieszczenie organizmów na Ziemi i ich tolerancja na nie. Dynamika rozmieszczenia organizmów. | 2 |
T-W-6 | Struktura i funkcjonowanie przyrody - podstawowe pojęcia i zakres badań ekologicznych. Populacja, ekosystem. | 2 |
T-W-7 | Przegląd wybranych ekosystemów Polski. Biomy kuli ziemskiej. Strefy roślinne - roślinność zonalna i azonalna. | 2 |
T-W-8 | Przedmiot, zadania badawcze i metody badań zbiorowisk roślinnych. Struktura i organizacja fitocenoz. Rola fitocenozy w ekosystemie. Przegląd ważniejszych zbiorowisk naturalnych, seminaturalnych i synantropijnych. Wykorzystywanie zbiorowisk roślinnych do kształtowania formy zieleni miejskiej. | 3 |
T-W-9 | Przegląd ważniejszych gromad z podtypu kręgowców. | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych | 25 |
A-P-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 20 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: ocena z wykonywanych samodzielnie zadań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C05_W01 Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt i grzybów, zna czynniki wpływające na ich rozmieszczenie, zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijajacą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy. | GP_1A_W04, GP_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07, S1A_W06, T1A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C05_U01 Student potrafi rozpoznawać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta, nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka. | GP_1A_U01, GP_1A_U13, GP_1A_U17, GP_1A_U18 | R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, T1A_U16 | InzA_U02 | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C05_K01 Student potrafi współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcanie i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu. | GP_1A_K01, GP_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K07, S1A_K02, S1A_K06, T1A_K03 | InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C05_W01 Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt i grzybów, zna czynniki wpływające na ich rozmieszczenie, zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijajacą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt i grzybów, nie ma żadnej wiedzy na temat ekosystemów różnych krajobrazów, a w nich bytujacych zwierząt. |
3,0 | Student ma powierzchowną wiedzę na temat bioróżnorodności świata, ma ogólną wiedzę o ekosystemach (fitocenozach i zoocenozach) różnych krajobrazów. | |
3,5 | Student ma wiedzę i dośc dobrze przedstawia bioróżnorodność świata przyrody, zna ekosystemy różnych krajobrazów, a w nich bytujące zwierzęta. | |
4,0 | Student dobrze interpretuje różnorodność świata przyrody, zna dobrze różnorodne ekosystemy krajobrazów Polski, wyróżnia zbiorowiska roślinne, zna w nich bytujący świat zwierząt. | |
4,5 | Student dobrze interpretuje różnorodność świata przyrody, zna dobrze różnorodne ekosystemy krajobrazów Polski, wyróżnia zbiorowiska roślinne, zna w nich bytujący świat zwierząt, zna Konwencję o różnorodności biologicznej. | |
5,0 | Student bardzo dobrze interpretuje bioróżnorodność świata roślin, zwierząt i grzybów, Zna i charakteryzuje ekosystemy zróżnicowanych krajobrazów w Polsce, dostrzega w nich mozaikę zbiorowisk roślinnych i potrafi je dokładnie charakteryzować, zna świat zwierzęcy tych ekosystemów, wie jaką rolę odgrywają ekosystemy w krajobrazie oraz jak należy w nich gospodarować, aby ich nie degradować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C05_U01 Student potrafi rozpoznawać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta, nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka. | 2,0 | Student nie ma umiejętności, nie potrafi rozpoznawać zbiorowisk roślinnych w poznanych ekosystemach różnych krajobrazów Polski, nie potrafi wymienić ważniejszych, pospolitych zwierząt bytujących w tych ekosystemach, nie potrafi rozwiązać żadnych problemów proekologicznych na styku przyroda-gospodarka. |
3,0 | Student potrafi wyróżnić kilka ekosystemów wykształconych w różnych krajobrazach oraz je krótko scharakteryzować. | |
3,5 | Student potrafi dość dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dość dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w wyróżnionych ekosystemach. | |
4,0 | Student potrafi dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dość dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w wyróżnionych ekosystemach. | |
4,5 | Student potrafi dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w ekosystemach, potrafi rozwiązywaćproblemy proekologiczne na styku przyroda-gospodarka. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze rozpoznawać poznane ekosystemy różnych krajobrazów, włącznie z rozwijającymi się w nich fiotocenozami oraz bytującymi w nich zwierzętami z podtypu kręgowce, nabył umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C05_K01 Student potrafi współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcanie i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu. | 2,0 | Student nie posiada żadnej wiedzy i świadomości, że działalność inżynierska przynosi negatywne skutki dla przyrody, środowiska. |
3,0 | Student ma powierzchowną wiedzę, przy tym nie jest w pełni świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta. | |
3,5 | Student ma dość dobrą wiedzę, przy tym jest świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta. | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę, przy tym jest świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta. | |
4,5 | Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
Literatura podstawowa
- Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, 2004
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
- Wysokcki Cz., Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
- Hempel-Zawitkowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Matuszkiewicz J., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2002
- Praca zbiorowa, Polska Gady, płazy i ryby. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012
- Praca zbiorowa, Polska Ssaki. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012
- Praca zbiorowa, Polska Ptaki. Encykloepedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012