Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią I (środowisko abiotyczne):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią I (środowisko abiotyczne)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,00,34zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,33zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z geografii fizycznej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami glebowymi, hydrologicznymi oraz klimatycznymi
C-2Zapoznanie z metodami opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Opanowanie metod pozyskiwania, przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym i przedstawiania ich w formie syntez niezbędnych przy waloryzacji terenu dla potrzeb jego zagospodarowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza środowisk sedymentacyjnych3
T-A-2Jednostki taksonomiczne systematyki gleb Polski. Waloryzacja rolnicza i przyrodnicza gleb oraz ocena funkcji terenu na podstawie jakości gleb. Praktyczne wykorzystanie treści zawartych na mapach geologicznych i glebowych9
T-A-3Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map. Wyznaczanie wielkości opadu w zlewni.6
T-A-4Struktura czasowa warunków termicznych, opadowych i anemometrycznych – analiza na przykładzie wybranej stacji.9
T-A-5Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji3
30
laboratoria
T-L-1Przekroje geologiczne oraz ich interpretacja3
T-L-2Kreślenie i interpretacja map klimatycznych3
T-L-3Charakterystyka topograficzna terenu na podstawie map. Główne formy rzeźby. Opracowanie profilu morfologicznego. Graficzne ujęcia rzeźby - sporządzanie blokdiagramu6
T-L-4Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji o środowisku przyrodniczym3
15
wykłady
T-W-1Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.6
T-W-2Podstawy geologii inżynierskiej. Fizyczne i mechaniczne własności oraz klasyfikacja geotechniczna gruntów. Systematyka i bonitacja gleb. Gleby obszarów zurbanizowanych. Geneza, przestrzenna zmienność oraz gospodarcza ocena pokrywy glebowej.9
T-W-3Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Naturalne ekosystemy wodne oraz sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans i zasoby wodne Polski.6
T-W-4Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.9
T-W-5Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna3
T-W-6Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu. Regiony klimatyczne Polski.6
T-W-7Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych3
T-W-8Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach30
A-A-2przygotowanie do wykonywania zadań zaplanowanych na ćwiczeniach20
A-A-3udział w konsultacjach10
60
laboratoria
A-L-1udział w ćwiczeniach15
A-L-2przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań z geologii, hydrologii, meteorologii oraz charakterystyki morfologicznej terenu15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach45
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie do tematyki realizowanej na ćwiczeniach20
A-W-3udział w konsultacjach9
A-W-4przygotowanie do zaliczenia16
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod problemowych
M-2dyskusją dydaktyczną
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4ćwiczenia laboratoryjne - realizacja indywidualnych zadań praktycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena indywiualnych ćwiczeń praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładów, realizowane w dwóch etapach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C02_W01
Ma wiedzę z zakresu abiotycznych uwarunkowań gospodarki przestrzennej w skalach krajowej i regionalnej, objaśnia wzajemne relacje pomiędzy wszystkimi komponentami środowiska abiotycznego i biotycznego
GP_1A_W05R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C02_U01
Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze zachodzące w środowisku abiotycznym. Przy zastosowaniu standardowych metod wykorzystania i interpretacji materiałów kartograficznych analizuje i ocenia abiotyczne zasoby środowiskowe. Potrafi wykonać najprostsze pomiary niektórych parametrów abiotycznych składników środowiska
GP_1A_U01, GP_1A_U13, GP_1A_U18R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, T1A_U16InzA_U02C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C02_K01
Ma świadomość ważności abiotycznych składników środowiska geograficznego dla jego racjonalnego zagospodarowania i rozumiejąc skutki działalności inżynierskiej, poczuwa się do odpowiedzialności za podejmowane decyzje,
GP_1A_K04R1A_K05, R1A_K06, S1A_K05, T1A_K02InzA_K01C-1, C-3T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-5, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C02_W01
Ma wiedzę z zakresu abiotycznych uwarunkowań gospodarki przestrzennej w skalach krajowej i regionalnej, objaśnia wzajemne relacje pomiędzy wszystkimi komponentami środowiska abiotycznego i biotycznego
2,0Student nie potrafi określić pojęcia środowisko przyrodnicze, nie wymienia jego komponentów.
3,0Nazywa wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje przestrzenny rozkład przynajmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju
3,5Wymienia wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego, wskazuje i opisuje procesy i etapy genezy wiekszości abiotycznych składników środowiska oraz charakteryzuje przestrzenny rozkład cech, istotnych dla zagospodarowania środowiska w skali kraju i regionu.
4,0Opisuje podstawowe cechy wszystkich abiotycznych komponentów środowiska przyrodniczego w ich wzajemnym powiązaniu, w tym także z komponentami biotycznymi, rozróżnia rodzaje i rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych w kształtowaniu powierzchni Ziemi, wymienia najważniejsze formy rzeźbotwórczej działalności czynników zewnętrznych.
4,5Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze i przyczyny degradacji środowiska
5,0Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze i najważniejsze przyczyny degradacji środowiska abiotycznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C02_U01
Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze zachodzące w środowisku abiotycznym. Przy zastosowaniu standardowych metod wykorzystania i interpretacji materiałów kartograficznych analizuje i ocenia abiotyczne zasoby środowiskowe. Potrafi wykonać najprostsze pomiary niektórych parametrów abiotycznych składników środowiska
2,0Student nie zna żadnych metod analizy i interpretacji abiotycznych komponentów środowiska.
3,0Student zna podstawowe metody przedstawiania czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych składników srodowiska, ale nie potrafi ich zinterpretować. Potrafi wykonać pomiar wybranych parametrów przynajmniej dwóch abiotycznych komponentów środowiska.
3,5Potrafi sporządzić graficzne prezentacje głównych cech wszystkich abiotycznych komponentów środowiska i interpretuje ich zmienność. Umie przedstawić rozkład przestrzenny wybranych cech metodą izolinii i analizować treść indywidualnie opracowanej mapy. Potrafi wykonać pomiar wybranego parametru litosfery, hydrosfery i atmosfery
4,0Potrafi sporządzić graficzne prezentacje wszystkich abiotycznych komponentów środowiska oraz charakteryzuje opracowane treści. Stosując metodę interpolacji graficznej, opracowuje i ocenia rozkłady przestrzenne abiotycznych elementów środowiska. Wykorzystując mapę topograficzną odwzorowuje rzeźbę terenu i formy jego użytkowania.
4,5Korzystając z różnych form graficznych typuje i opracowuje, samodzielnie dobierając odpowiednie formy ilustracji, cechy pojedynczego komponentu lub zespołu komponentów środowiska, które pozwalają określić jego predyspozycje do niektórych zadań planistycznych
5,0Korzystając z różnych form graficznych typuje i opracowuje, samodzielnie dobierając odpowiednie formy ilustracji, cechy pojedynczego komponentu lub zespołu komponentów środowiska, które pozwalają określić zarówno jego zasoby, jak i ograniczenia dla niektórych form zagospodarowania, szacuje procesy zachodzące pod wpływem antropogenicznych przeobrażen środowiska.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C02_K01
Ma świadomość ważności abiotycznych składników środowiska geograficznego dla jego racjonalnego zagospodarowania i rozumiejąc skutki działalności inżynierskiej, poczuwa się do odpowiedzialności za podejmowane decyzje,
2,0Student nie posiada świadomości o ważności abiotycznych składników środowiska dla jego racjonalnego zagospodarowania
3,0Student ma świadomość roli niektórych abiotycznych komponentów środowiska w jego racjonalnym wykorzystaniu
3,5Student ma świadomości ważności wszyskich abiotycznych uwarunkowań racjonalnego zagospodarowania środowiska, ale rozumie skutki tylko niektórych form działalności inżynierskiej i to jedynie w odniesieniu do pojedynczych jego komponentów
4,0Student ma świadomości ważności wszyskich abiotycznych uwarunkowań racjonalnego zagospodarowania środowiska i znając skutki różnych form działalności inżynierskiej rozumie potrzebę ich ochrony
4,5Student ma świadomość ważności wszystkich, wzajemnie powiazanych, abiotycznych i biotycznych komponentów dla racjonalnego zagospodarowania środowiska i znając skutki różnych form działalności inżynierskiej poczuwa się do odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
5,0Student ma świadomości ważności wszyskich komponentów środowiska dla jego racjonalnego zagospodarowania, rozróżnia celowe i niezamierzone skutki działalności inzynierskiej i podejmując decyzje, w poczuciu odpowiedzialności, ma na względzie ochronę jego zasobów

Literatura podstawowa

  1. Starkel L.(red), Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze., PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Klimaszewski M., Geomorfologia., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
  2. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2010
  3. Borówka R.K., Budowa Ziemi bez tajemnic, Wyd. Kurpisz, Poznań, 2001
  4. Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza środowisk sedymentacyjnych3
T-A-2Jednostki taksonomiczne systematyki gleb Polski. Waloryzacja rolnicza i przyrodnicza gleb oraz ocena funkcji terenu na podstawie jakości gleb. Praktyczne wykorzystanie treści zawartych na mapach geologicznych i glebowych9
T-A-3Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map. Wyznaczanie wielkości opadu w zlewni.6
T-A-4Struktura czasowa warunków termicznych, opadowych i anemometrycznych – analiza na przykładzie wybranej stacji.9
T-A-5Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji3
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przekroje geologiczne oraz ich interpretacja3
T-L-2Kreślenie i interpretacja map klimatycznych3
T-L-3Charakterystyka topograficzna terenu na podstawie map. Główne formy rzeźby. Opracowanie profilu morfologicznego. Graficzne ujęcia rzeźby - sporządzanie blokdiagramu6
T-L-4Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji o środowisku przyrodniczym3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.6
T-W-2Podstawy geologii inżynierskiej. Fizyczne i mechaniczne własności oraz klasyfikacja geotechniczna gruntów. Systematyka i bonitacja gleb. Gleby obszarów zurbanizowanych. Geneza, przestrzenna zmienność oraz gospodarcza ocena pokrywy glebowej.9
T-W-3Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Naturalne ekosystemy wodne oraz sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans i zasoby wodne Polski.6
T-W-4Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.9
T-W-5Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna3
T-W-6Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu. Regiony klimatyczne Polski.6
T-W-7Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych3
T-W-8Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach30
A-A-2przygotowanie do wykonywania zadań zaplanowanych na ćwiczeniach20
A-A-3udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w ćwiczeniach15
A-L-2przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań z geologii, hydrologii, meteorologii oraz charakterystyki morfologicznej terenu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach45
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie do tematyki realizowanej na ćwiczeniach20
A-W-3udział w konsultacjach9
A-W-4przygotowanie do zaliczenia16
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C02_W01Ma wiedzę z zakresu abiotycznych uwarunkowań gospodarki przestrzennej w skalach krajowej i regionalnej, objaśnia wzajemne relacje pomiędzy wszystkimi komponentami środowiska abiotycznego i biotycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W05ma wiedzę z zakresu przyrodniczych podstaw gospodarki przestrzennej, zna wpływ uwarunkowań przyrodniczych na procesy rozwoju gospodarczego w układach przestrzennych lokalnych, regionalnych, krajowych, rozumie relacje między biotycznymi i abiotycznymi komponentami środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami glebowymi, hydrologicznymi oraz klimatycznymi
C-3Opanowanie metod pozyskiwania, przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym i przedstawiania ich w formie syntez niezbędnych przy waloryzacji terenu dla potrzeb jego zagospodarowania
Treści programoweT-W-1Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.
T-W-2Podstawy geologii inżynierskiej. Fizyczne i mechaniczne własności oraz klasyfikacja geotechniczna gruntów. Systematyka i bonitacja gleb. Gleby obszarów zurbanizowanych. Geneza, przestrzenna zmienność oraz gospodarcza ocena pokrywy glebowej.
T-W-3Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Naturalne ekosystemy wodne oraz sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans i zasoby wodne Polski.
T-W-4Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.
T-W-5Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna
T-W-6Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu. Regiony klimatyczne Polski.
T-W-7Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych
T-W-8Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod problemowych
M-2dyskusją dydaktyczną
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładów, realizowane w dwóch etapach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić pojęcia środowisko przyrodnicze, nie wymienia jego komponentów.
3,0Nazywa wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje przestrzenny rozkład przynajmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju
3,5Wymienia wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego, wskazuje i opisuje procesy i etapy genezy wiekszości abiotycznych składników środowiska oraz charakteryzuje przestrzenny rozkład cech, istotnych dla zagospodarowania środowiska w skali kraju i regionu.
4,0Opisuje podstawowe cechy wszystkich abiotycznych komponentów środowiska przyrodniczego w ich wzajemnym powiązaniu, w tym także z komponentami biotycznymi, rozróżnia rodzaje i rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych w kształtowaniu powierzchni Ziemi, wymienia najważniejsze formy rzeźbotwórczej działalności czynników zewnętrznych.
4,5Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze i przyczyny degradacji środowiska
5,0Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze i najważniejsze przyczyny degradacji środowiska abiotycznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C02_U01Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze zachodzące w środowisku abiotycznym. Przy zastosowaniu standardowych metod wykorzystania i interpretacji materiałów kartograficznych analizuje i ocenia abiotyczne zasoby środowiskowe. Potrafi wykonać najprostsze pomiary niektórych parametrów abiotycznych składników środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
GP_1A_U13analizuje uwarunkowania środowiskowe przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej
GP_1A_U18potrafi przeprowadzić w laboratorium lub wykonać w terenie proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
S1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Opanowanie metod pozyskiwania, przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym i przedstawiania ich w formie syntez niezbędnych przy waloryzacji terenu dla potrzeb jego zagospodarowania
Treści programoweT-A-1Analiza środowisk sedymentacyjnych
T-A-2Jednostki taksonomiczne systematyki gleb Polski. Waloryzacja rolnicza i przyrodnicza gleb oraz ocena funkcji terenu na podstawie jakości gleb. Praktyczne wykorzystanie treści zawartych na mapach geologicznych i glebowych
T-A-3Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map. Wyznaczanie wielkości opadu w zlewni.
T-A-4Struktura czasowa warunków termicznych, opadowych i anemometrycznych – analiza na przykładzie wybranej stacji.
T-A-5Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji
T-L-1Przekroje geologiczne oraz ich interpretacja
T-L-2Kreślenie i interpretacja map klimatycznych
T-L-3Charakterystyka topograficzna terenu na podstawie map. Główne formy rzeźby. Opracowanie profilu morfologicznego. Graficzne ujęcia rzeźby - sporządzanie blokdiagramu
T-L-4Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji o środowisku przyrodniczym
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4ćwiczenia laboratoryjne - realizacja indywidualnych zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena indywiualnych ćwiczeń praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych metod analizy i interpretacji abiotycznych komponentów środowiska.
3,0Student zna podstawowe metody przedstawiania czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych składników srodowiska, ale nie potrafi ich zinterpretować. Potrafi wykonać pomiar wybranych parametrów przynajmniej dwóch abiotycznych komponentów środowiska.
3,5Potrafi sporządzić graficzne prezentacje głównych cech wszystkich abiotycznych komponentów środowiska i interpretuje ich zmienność. Umie przedstawić rozkład przestrzenny wybranych cech metodą izolinii i analizować treść indywidualnie opracowanej mapy. Potrafi wykonać pomiar wybranego parametru litosfery, hydrosfery i atmosfery
4,0Potrafi sporządzić graficzne prezentacje wszystkich abiotycznych komponentów środowiska oraz charakteryzuje opracowane treści. Stosując metodę interpolacji graficznej, opracowuje i ocenia rozkłady przestrzenne abiotycznych elementów środowiska. Wykorzystując mapę topograficzną odwzorowuje rzeźbę terenu i formy jego użytkowania.
4,5Korzystając z różnych form graficznych typuje i opracowuje, samodzielnie dobierając odpowiednie formy ilustracji, cechy pojedynczego komponentu lub zespołu komponentów środowiska, które pozwalają określić jego predyspozycje do niektórych zadań planistycznych
5,0Korzystając z różnych form graficznych typuje i opracowuje, samodzielnie dobierając odpowiednie formy ilustracji, cechy pojedynczego komponentu lub zespołu komponentów środowiska, które pozwalają określić zarówno jego zasoby, jak i ograniczenia dla niektórych form zagospodarowania, szacuje procesy zachodzące pod wpływem antropogenicznych przeobrażen środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C02_K01Ma świadomość ważności abiotycznych składników środowiska geograficznego dla jego racjonalnego zagospodarowania i rozumiejąc skutki działalności inżynierskiej, poczuwa się do odpowiedzialności za podejmowane decyzje,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami glebowymi, hydrologicznymi oraz klimatycznymi
C-3Opanowanie metod pozyskiwania, przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym i przedstawiania ich w formie syntez niezbędnych przy waloryzacji terenu dla potrzeb jego zagospodarowania
Treści programoweT-W-2Podstawy geologii inżynierskiej. Fizyczne i mechaniczne własności oraz klasyfikacja geotechniczna gruntów. Systematyka i bonitacja gleb. Gleby obszarów zurbanizowanych. Geneza, przestrzenna zmienność oraz gospodarcza ocena pokrywy glebowej.
T-W-5Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna
T-W-7Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych
T-W-8Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.
T-A-5Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji
T-L-4Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji o środowisku przyrodniczym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod problemowych
M-2dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena indywiualnych ćwiczeń praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładów, realizowane w dwóch etapach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości o ważności abiotycznych składników środowiska dla jego racjonalnego zagospodarowania
3,0Student ma świadomość roli niektórych abiotycznych komponentów środowiska w jego racjonalnym wykorzystaniu
3,5Student ma świadomości ważności wszyskich abiotycznych uwarunkowań racjonalnego zagospodarowania środowiska, ale rozumie skutki tylko niektórych form działalności inżynierskiej i to jedynie w odniesieniu do pojedynczych jego komponentów
4,0Student ma świadomości ważności wszyskich abiotycznych uwarunkowań racjonalnego zagospodarowania środowiska i znając skutki różnych form działalności inżynierskiej rozumie potrzebę ich ochrony
4,5Student ma świadomość ważności wszystkich, wzajemnie powiazanych, abiotycznych i biotycznych komponentów dla racjonalnego zagospodarowania środowiska i znając skutki różnych form działalności inżynierskiej poczuwa się do odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
5,0Student ma świadomości ważności wszyskich komponentów środowiska dla jego racjonalnego zagospodarowania, rozróżnia celowe i niezamierzone skutki działalności inzynierskiej i podejmując decyzje, w poczuciu odpowiedzialności, ma na względzie ochronę jego zasobów