Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GP_1A_OA4_W01 | Posiada wiedzę o relacjach międzykulturowych, strukturze osadniczej i instytucjonalnej na różnych szczeblach, o modelach poprawy jakości życia w mieście, o relacjach i więzach społecznych oraz o zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GP_1A_W06 | posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych |
---|
GP_1A_W14 | ma wiedzę na temat zasad opracowania i warunków wdrożenia modeli poprawy jakości życia w mieście, oceny ich skuteczności i weryfikacji |
GP_1A_W17 | ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur osadniczych oraz powiązaniach i zależnościach zachodzących między nimi w skali krajowej i międzynarodowej. |
GP_1A_W18 | ma podstawową wiedzę o relacjach i więziach społecznych oraz zna rządzące nimi prawidłowości w odniesieniu do różnych warunków środowiskowych, zna metody i narzędzia wykorzystywane w przeprowadzaniu badań społecznych i ich zastosowanie w gospodarce przestrzennej, w szczególności zachowań i potrzeb przestrzennych człowieka |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W02 | ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W09 | zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_W02 | posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach |
S1A_W03 | ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej |
S1A_W04 | zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości |
S1A_W05 | ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach |
S1A_W06 | zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące |
S1A_W08 | ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian |
S1A_W09 | ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji |
S1A_W11 | zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji. |
---|
C-2 | Zrozumienie i analiza procesów i zjawisk społecznych we współczesnym świecie. |
C-3 | Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska i życia. |
Treści programowe | T-W-1 | Rozwój cywilizacyjny w aspekcie zysków i strat dla społeczeństwa i środowiska. Istota koncepcji i cele zrównoważonego rozwoju. Relacje pomiędzy postępem cywilizacyjnym a zrównoważonym rozwojem. |
---|
T-W-2 | Modele życia społeczeństwa. Wzorce produkcji i konsumpcji. |
T-W-3 | Bariery zrównoważonego rozwoju (świadomościowe, polityczne i ekonomiczne). Granice wolności i jej ograniczenia (prawo obywateli do wyrażania poglądów i granice interwencji organów państwowych). |
T-W-4 | Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe. Zagrożenia komunikacyjne i transportowe. Ekonomiczne i społeczne skutki wypadków i katastrof. |
T-W-5 | Choroby cywilizacyjne, zagrożenia epidemiologiczne (rodzaj zagrożeń, tempo rozprzestrzeniania, zapobieganie i zwalczanie epidemii). |
T-W-6 | Zagrożenia środowiska naturalnego i cywilizacji w wyniku działań wojennych i zbrojeń. |
T-A-1 | Ocena zmian demograficznych w Polsce. |
T-A-2 | Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie ludności – choroby cywilizacyjne, społeczne i zawodowe. |
T-A-3 | Ocena biologicznego zagrożenia środowiska (mikrobiologicznego i parazytologicznego). |
T-A-4 | Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. |
T-A-5 | Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. |
T-A-6 | Ocena zagrożenia hałasem. |
T-A-7 | Ocena wpływu indywidualnych osób na środowisko – ekostopa |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Film |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Metoda projektów |
M-6 | Gry dydaktyczne |
M-7 | Anegdota |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy treści wykładowych i ćwiczeniowych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych. Nie rozumie wpływu antropopresji na jakość życia człowieka. |
3,0 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na pozmiomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka. |
3,5 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na pozmiomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka, potrafi podać przykłady. |
4,0 | Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy antropopresji oraz życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę człowieka w kształtowaniu jakości życia środowiskowego i społecznego. |
4,5 | Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między człowiekiem a środowiskiem jego występowania oraz między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. |
5,0 | Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy zjawisk przyrodniczbnych oraz społecznych uwarunkowań zjawisk przyrodniczych i ekonomicznych. |