Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Wieś europejska w sieci osadniczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wieś europejska w sieci osadniczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza geograficzna ze szkoły średniej, historia urbanistyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenów z procesami kształtowania osad wiejskich i wsi. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu identyfikowania systemów osadnictwa wiejskiego w Polsce i porównywania z koncepcjami krajów europejskich oraz rozpoznawania form urbanistycznych osad wiejskich i wsi. |
C-3 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem wartości kulturowych w zachowaniu tożsamości wsi, zasadmi promowania wsi w rozwijaniu działalności agro-i ekoturystycznej, rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego. |
C-4 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień osadnictwa wiejskiego w wybranych państwach europejskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwój osadnictwa wiejskiego w Polsce i Europie -case studies (Czechy, Słowacja,Ukraina, Niemcy itp.). | 10 |
T-A-2 | Podstawy planowania osiedli wiejskich w różnych warunkach topograficznych. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys historii polskiego i europejskiego osadnictwa wiejskiego. | 2 |
T-W-2 | Przyrodnicze podstawy osadnictwa wiejskiego. Charakterystyka osad wiejskich i wsi w wybranych krajach europejskich. | 2 |
T-W-3 | Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania kształtujące potencjał wiejskiego osadnictwa. Rodzaje i aspekty tożsamości regionalnej. | 2 |
T-W-4 | Formy regionalne zagospodarowania wsi i rodzaje budownictwa wiejskiego. | 2 |
T-W-5 | Koncepcje przekształceń osadnictwa wiejskiego. Kierunki rozwoju wsi w XXI wieku. | 3 |
T-W-6 | Wsie o tradycjach miejskich i możliwość przekształcania osad wiejskich w małe miasta. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka osad wiejskich i wsi w wybranych krajach europejskich. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium. | 15 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach przedmiotowych. | 5 |
A-A-5 | Studiowanie zalecanej literatury | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych wykładów. | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OA3_W01 Posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, strukturach sieci osadniczej i jej powiązaniach, możliwościach przekształceń osad wiejskich w małe miasta oraz rodzajach i aspektach toższamości regionalnej w skali kraju i Europy. | GP_1A_W06, GP_1A_W14, GP_1A_W17, GP_1A_W18 | R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W09, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W11 | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OA3_U01 Potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego i zależności społeczne wsi polskiej i europejskiej w sieci osadniczej. | GP_1A_U01 | R1A_U02, S1A_U01, S1A_U02 | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OA3_K01 Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich. | GP_1A_K08, GP_1A_K09 | R1A_K04, S1A_K04, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OA3_W01 Posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, strukturach sieci osadniczej i jej powiązaniach, możliwościach przekształceń osad wiejskich w małe miasta oraz rodzajach i aspektach toższamości regionalnej w skali kraju i Europy. | 2,0 | Student nie posiada podstwowowej wiedzy o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego. |
3,0 | Student posiada podstwowową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego. | |
3,5 | Student posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego oraz o strukturze sieci osadniczej i jej powiązaniach w skali kraju. | |
4,0 | Student posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego oraz o strukturze sieci osadniczej i jej powiązaniach w skali kraju i Europy. | |
4,5 | Student posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, strukturach sieci osadniczej i jej powiązaniach, możliwościach przekształceń osad wiejskich w małe miasta w skali kraju i Europy. | |
5,0 | Student posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, strukturach sieci osadniczej i jej powiązaniach, możliwościach przekształceń osad wiejskich w małe miasta oraz rodzajach i aspektach toższamości regionalnej w skali kraju i Europy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OA3_U01 Potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego i zależności społeczne wsi polskiej i europejskiej w sieci osadniczej. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi. |
3,0 | Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi. | |
3,5 | Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi, zna podstawowe zależności społeczne wsi polskiej w sieci osadniczej | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi, zna zależności społeczne wsi polskiej w sieci osadniczej. | |
4,5 | Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi, zna zależności społeczne wsi polskiej i niektórych państw europejskich w sieci osadniczej | |
5,0 | Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego i zależności społeczne wsi polskiej i europejskiej w sieci osadniczej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OA3_K01 Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich. | 2,0 | Student nie jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. |
3,0 | Student jest zdolny do rozpoznania niektórych zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. | |
3,5 | Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. | |
4,0 | Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma małą świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich. | |
4,5 | Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma średnią świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich. | |
5,0 | Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma pełną świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich. |
Literatura podstawowa
- Górza B., Guzik Cz. (red.), Współczesne przeobrażenia i przyszłość wsi polskiej, P.W. Stabil S.C., Kraków, 2003
- Oleszek J., Charakter i postać wizerunku wsi pogranicza polsko-czeskiego w rejonie Góry Złote-Rychlebske Hory, AR Kraków, Kraków, 2011, zeszyt 2, Zeszyty Naukowe AR im. Hugona Kołłątaja
- Wiśniewska M., Osadnictwo wiejskie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Gonda-Sroczyńska E., Sieć osadnicza Eurpy na przykładzie Niemiec, Francji i Holandii., Oficyma Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006, W: Sieć osadnicza jako przedmiot badań. Bagiński E. (red.).
Literatura dodatkowa
- Zaktualizowana koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju., Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, Warszawa, 2005