Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona własności intelektualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność logicznego myślenia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z różnymi rodzajami własności intelektualnej oraz sposobami ich ochrony. |
C-2 | Kształtowanie umiejętności właściwego, zgodnego z prawem korzystania z dostępnych źródeł informacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ochrona praw autorskich i pokrewnych na gruncie obowiązujących przepisów prawa polskiego. Pojęcie utworu. Treść prawa autorskiego. Programy komputerowe i ich ochrona, licencje. | 3 |
T-W-2 | Własność przemysłowa. Wynalazek, wzór użytkowy. Patent na wynalazek i prawo ochronne na wzór użytkowy. Znak towarowy i prawo ochronne. Wzór przemysłowy i prawo z rejestracji. Oznaczenie geograficzne i prawo z rejestracji. Topografia układów scalonych jako przedmiot ochrony. | 4 |
T-W-3 | Informacja patentowa. Źródła informacji patentowej. Bazy danych Urzędu Patentowego. Klasyfikacje znaków towarowych i wzorów przemysłowych. | 1 |
T-W-4 | Zarządzanie własnością intelektualną. Procedura uzyskania prawa na wynalazek i wzór użytkowy. Procedura uzyskania świadectwa ochronnego. Umowy i porozumienia międzynarodowe w zakresie ochrony własności przemysłowej. Ochrona baz danych. | 2 |
T-W-5 | Zasady legalnego korzystania z przedmiotów własności intelektualnej, w tym dostepnych w internecie. Licencje i ich rodzaje. Domena publiczna. Creative commons. | 2 |
T-W-6 | Zwalczanie nieuczciwej konkurencji oraz praktyk monopolistycznych. Problem plagiatów i piractwa. Naruszenia praw własności intelektualnej w Internecie. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Praca domowa - przy wykorzystaniu platformy zdalnej. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadań na platformie zdalnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_A03_W01 Student ma wiedzę na temat przestrzegania prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej oraz regulacji dotyczących praw wyłącznych. | GP_1A_W08 | R1A_W08, S1A_W10, T1A_W10 | InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_A03_U01 Student potrafi rozróżnić poszczególne rodzaje własności intelektualnej. | GP_1A_U16 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
GP_1A_A03_U02 Student potrafi wykorzystywać dostępne źródła informacji zgodnie z obowiązującym prawem. | GP_1A_U11 | S1A_U05 | — | C-1 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_A03_K01 Student czuje potrzebę aktualizowania wiedzy dotyczącej ochrony własności intelektualnej wraz z postępującym rozwojem technologicznym. | GP_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, S1A_K06 | — | C-1 | T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_A03_W01 Student ma wiedzę na temat przestrzegania prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej oraz regulacji dotyczących praw wyłącznych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat przestrzegania prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej oraz regulacji dotyczących praw wyłącznych. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat przestrzegania prawa autorskiego. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat przestrzegania prawa autorskiego oraz regulacji dotyczących praw wyłącznych. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat przestrzegania prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej oraz regulacji dotyczących praw wyłącznych. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat przestrzegania prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej oraz regulacji dotyczących praw wyłącznych, potrafi samodzielnie przytoczyć stosowne akty prawne. | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat przestrzegania prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej oraz regulacji dotyczących praw wyłącznych, potrafi samodzielenie przytoczyć akty prawne i krytycznie je przeanalizować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_A03_U01 Student potrafi rozróżnić poszczególne rodzaje własności intelektualnej. | 2,0 | Student nie potrafi rozróżnić poszczególnych rodzajów własności intelektualnej. |
3,0 | Student potrafi rozróżnić poszczególne rodzaje własności intelektualnej. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie rozróżnić poszczególne rodzaje własności intelektualnej. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozróżnić poszczególne rodzaje własności intelektualnej, także podać ich przykłady z pomocą nauczyciela. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie rozróżnić poszczególne rodzaje własności intelektualnej, samodzielnie podać ich przykłady. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozróżnić poszczególne rodzaje własności intelektualnej, samodzielnie podać ich przykłady, a także dokonać porówniania. | |
GP_1A_A03_U02 Student potrafi wykorzystywać dostępne źródła informacji zgodnie z obowiązującym prawem. | 2,0 | Student nie potrafi znaleźć informacji w bazie patentowej. |
3,0 | Student potrafi znaleźć informację w bazie patentowej. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie znaleźć informację w bazie patentowej. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie znaleźć informację w bazie patentowej wraz z jej analizą. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie znaleźć informację w bazie patentowej wraz z jej krytyczną analizą. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie znaleźć informację w bazie patentowej wraz z jej krytyczną wnikliwą analizą, a ponadto dokonać porównań między poszcególnymi rodzajami własności przemysłowej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_A03_K01 Student czuje potrzebę aktualizowania wiedzy dotyczącej ochrony własności intelektualnej wraz z postępującym rozwojem technologicznym. | 2,0 | Student nie ma potrzeby aktualizowania wiedzy dotyczącej ochrony własności intelektualnej wraz z postepującym rozwojem technologicznym. |
3,0 | Student czuje potrzebę aktualizowania wiedzy dotyczącej ochrony własności intelektualnej wraz z postępującym rozwojem technologicznym. | |
3,5 | Student czuje potrzebę aktualizowania wiedzy dotyczącej ochrony własności intelektualnej wraz z postępującym rozwojem technologicznym, samodzielnie studiuje literaturę na zadany temat. | |
4,0 | Student czuje potrzebę aktualizowania wiedzy dotyczącej ochrony własności intelektualnej wraz z postępującym rozwojem technologicznym, samodzielnie studiuje literaturę na zadany temat i potrafi ją zaprezentować z pomoca nauczyciela. | |
4,5 | Student czuje potrzebę aktualizowania wiedzy dotyczącej ochrony własności intelektualnej wraz z postępującym rozwojem technologicznym, samodzielnie studiuje literaturę na zadany temat i potrafi ją samodzielnie zaprezentować. | |
5,0 | Student czuje potrzebę aktualizowania wiedzy dotyczącej ochrony własności intelektualnej wraz z postępującym rozwojem technologicznym, samodzielnie studiuje literaturę na zadany temat, potrafi ją samodzielnie zaprezentować i krytycznie przeanalizować. |
Literatura podstawowa
- Łazewski M., Gołębiowski M., Własność intelektualna, Warszawa, 2006, dostępna pod adresem http://www.stim.org.pl
- Załucki M., Prawo własności intelektualnej. Repetytorium., Difin, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych., Dz. U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83., 1994
- Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej., Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm., 2003