Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 25 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowej. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnościi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.
C-4Zapoznanie studentów z metodami oznaczanie zanieczyszczeń występujących w wodach powierzchniowych i podziemnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza jakościowa - reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów7
T-L-2Analiza ilościowa - kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.7
T-L-3Analiza chemiczna wody. Oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych9
T-L-4Reakcje charakteryzujace związki organiczne.2
25
wykłady
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Ogólny zarys przemieszczania się pierwiastków w atmosferze i hydrosferze.2
T-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych - nazwy tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.2
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Roztwory - mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.2
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.2
T-W-6Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Charakterystyka parametrów fizykochemicznych i chemicznych wód powierzchniowych i podziemnych.4
T-W-7Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karbokationów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funkcyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).2
T-W-8Hybrydyzacja orbitali atomowych. Węglowodory – alifatyczne (alkany, alkeny, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Węglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony.2
T-W-9Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Węglowodany. Związki heterocykliczne2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach25
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń30
A-L-3Zaliczenie omawianych zagadnień5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
M-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć laboratoryjnych poprzez wejściówki.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B07_W01
Student powinien umieć opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie i określić jego wpływ na środowisko.
GP_1A_W04R1A_W01, R1A_W03, S1A_W06, T1A_W01C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-3, S-1
GP_1A_B07_W02
Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
GP_1A_W04R1A_W01, R1A_W03, S1A_W06, T1A_W01C-1T-L-3, T-L-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-W-6, T-L-4M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B07_U01
Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych.
GP_1A_U18R1A_U06, T1A_U16InzA_U02C-1T-L-3, T-W-5, T-W-7, T-L-2M-2S-3
GP_1A_B07_U02
Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych
GP_1A_U18R1A_U06, T1A_U16InzA_U02C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-1, T-L-2M-3S-2
GP_1A_B07_U03
Student opanował umiejętność obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym.
GP_1A_U18R1A_U06, T1A_U16InzA_U02C-1, C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-2, T-L-4M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B07_K01
Student nabył umiejętności wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości.
GP_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, S1A_K06C-2, C-4T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-3S-3, S-2
GP_1A_B07_K02
Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki.
GP_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, S1A_K06C-2T-L-1, T-L-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B07_W01
Student powinien umieć opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie i określić jego wpływ na środowisko.
2,0Student nie umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko.
3,0Student umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie, określić jego wpływ na środowisko ale z pewnymi niedociągnięciami
3,5Student umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko w stopniu dostatecznym
4,0Student dobrze umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko.
4,5Student bardzo dobrze umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko ale z pewnymi niedociągnięciami.
5,0Student bardzo dobrze umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko.
GP_1A_B07_W02
Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
2,0Student nie posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
3,0Student w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
3,5Student w stopniu dostatecznym posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
4,0Student w dobrym stopniu posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego
4,5Student w bardzo dobrym stopniu ale z pewnymi niedociągnięciami posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B07_U01
Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych.
2,0Brak umiejętności wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych.
3,0Umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych z pewnymi brakami.
3,5Poprawna umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych.
4,0Dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych.
4,5Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych z niewielkimi błędami.
5,0Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych.
GP_1A_B07_U02
Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych
2,0Brak umiejętności wykonywania analiz chemicznych.
3,0Umiejętność wykonywania analiz chemicznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Poprawna umiejętność wykonywania analiz chemicznych.
4,0Dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych.
4,5Bardzo dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych.
GP_1A_B07_U03
Student opanował umiejętność obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym.
2,0Brak umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
3,0Umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5Umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
4,0Dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
4,5Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B07_K01
Student nabył umiejętności wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości.
2,0Student nie posiada umiejętności wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości.
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości z niewielkimi brakami.
3,5Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości.
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości ale z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości.
GP_1A_B07_K02
Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki.
2,0Zupełny brak zdyscyplinowania w czasie pracy w laboratorium. Niesłuchanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Brak współpracy w zespole.
3,0Dostateczne zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dostateczna współpraca w zespole.
3,5Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami.
4,0Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole.
4,5Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceńn osób prowadzacych zajecia. Bardzo dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajecia. Bardzo dobra współpraca w zespole.

Literatura podstawowa

  1. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011, 1
  2. Cox P.A., Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2006, 1
  3. Patrick G., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Doonan S., Białka i peptydy, PWN, Warszawa, 2008, 2
  2. O`Neill, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 1997, 1
  3. Kowal A.L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, Warszawa, 2007, 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza jakościowa - reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów7
T-L-2Analiza ilościowa - kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.7
T-L-3Analiza chemiczna wody. Oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych9
T-L-4Reakcje charakteryzujace związki organiczne.2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Ogólny zarys przemieszczania się pierwiastków w atmosferze i hydrosferze.2
T-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych - nazwy tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.2
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Roztwory - mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.2
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.2
T-W-6Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Charakterystyka parametrów fizykochemicznych i chemicznych wód powierzchniowych i podziemnych.4
T-W-7Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karbokationów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funkcyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).2
T-W-8Hybrydyzacja orbitali atomowych. Węglowodory – alifatyczne (alkany, alkeny, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Węglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony.2
T-W-9Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Węglowodany. Związki heterocykliczne2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach25
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń30
A-L-3Zaliczenie omawianych zagadnień5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B07_W01Student powinien umieć opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie i określić jego wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowej. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych - nazwy tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-4Roztwory - mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Ogólny zarys przemieszczania się pierwiastków w atmosferze i hydrosferze.
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-6Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Charakterystyka parametrów fizykochemicznych i chemicznych wód powierzchniowych i podziemnych.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
M-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć laboratoryjnych poprzez wejściówki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko.
3,0Student umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie, określić jego wpływ na środowisko ale z pewnymi niedociągnięciami
3,5Student umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko w stopniu dostatecznym
4,0Student dobrze umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko.
4,5Student bardzo dobrze umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko ale z pewnymi niedociągnięciami.
5,0Student bardzo dobrze umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B07_W02Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
Treści programoweT-L-3Analiza chemiczna wody. Oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych
T-L-1Analiza jakościowa - reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-W-7Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karbokationów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funkcyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).
T-W-8Hybrydyzacja orbitali atomowych. Węglowodory – alifatyczne (alkany, alkeny, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Węglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony.
T-W-9Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Węglowodany. Związki heterocykliczne
T-L-2Analiza ilościowa - kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
T-W-6Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Charakterystyka parametrów fizykochemicznych i chemicznych wód powierzchniowych i podziemnych.
T-L-4Reakcje charakteryzujace związki organiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
3,0Student w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
3,5Student w stopniu dostatecznym posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
4,0Student w dobrym stopniu posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego
4,5Student w bardzo dobrym stopniu ale z pewnymi niedociągnięciami posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B07_U01Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U18potrafi przeprowadzić w laboratorium lub wykonać w terenie proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
Treści programoweT-L-3Analiza chemiczna wody. Oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-7Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karbokationów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funkcyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).
T-L-2Analiza ilościowa - kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych.
3,0Umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych z pewnymi brakami.
3,5Poprawna umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych.
4,0Dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych.
4,5Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych z niewielkimi błędami.
5,0Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B07_U02Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U18potrafi przeprowadzić w laboratorium lub wykonać w terenie proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowej. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnościi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.
C-4Zapoznanie studentów z metodami oznaczanie zanieczyszczeń występujących w wodach powierzchniowych i podziemnych.
Treści programoweT-L-3Analiza chemiczna wody. Oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych
T-L-1Analiza jakościowa - reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa - kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności wykonywania analiz chemicznych.
3,0Umiejętność wykonywania analiz chemicznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Poprawna umiejętność wykonywania analiz chemicznych.
4,0Dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych.
4,5Bardzo dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B07_U03Student opanował umiejętność obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U18potrafi przeprowadzić w laboratorium lub wykonać w terenie proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowej. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnościi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.
C-4Zapoznanie studentów z metodami oznaczanie zanieczyszczeń występujących w wodach powierzchniowych i podziemnych.
Treści programoweT-L-3Analiza chemiczna wody. Oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych
T-L-2Analiza ilościowa - kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
T-L-4Reakcje charakteryzujace związki organiczne.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć laboratoryjnych poprzez wejściówki.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
3,0Umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5Umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
4,0Dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
4,5Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B07_K01Student nabył umiejętności wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K01wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowej. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
C-4Zapoznanie studentów z metodami oznaczanie zanieczyszczeń występujących w wodach powierzchniowych i podziemnych.
Treści programoweT-L-3Analiza chemiczna wody. Oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych
T-L-1Analiza jakościowa - reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa - kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
T-L-4Reakcje charakteryzujace związki organiczne.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości.
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości z niewielkimi brakami.
3,5Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości.
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości ale z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B07_K02Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K01wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowej. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-L-1Analiza jakościowa - reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa - kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć laboratoryjnych poprzez wejściówki.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zupełny brak zdyscyplinowania w czasie pracy w laboratorium. Niesłuchanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Brak współpracy w zespole.
3,0Dostateczne zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dostateczna współpraca w zespole.
3,5Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami.
4,0Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole.
4,5Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceńn osób prowadzacych zajecia. Bardzo dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajecia. Bardzo dobra współpraca w zespole.