Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Ekofizjografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekofizjografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o abiotycznych i biotycznych zasobach środowiska przyrodniczego oraz z zakresu planowania przestrzennego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zakresem i treścią dokumentacji fizjograficznych na potrzeby studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miejscowego, gminy i województwa. |
C-2 | Zapoznanie z kryteriami i metodami fizjograficznej oceny środowiska dla potrzeb planowania przestrzennego |
C-3 | Wykształcenie umiejętności opracowania waloryzacji i bonitacji środowiska dla niektórych form jego zagospodarowania na podstawie dostępnych nateriałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mapa topograficzna jako źródło wiedzy o środowisku przyrodniczym. Konstrukcja i praktyczne zastosowanie mapy nachyleń terenu. | 4 |
T-A-2 | Wydzielanie mikroregionów na podstawie kryterium morfometrii i użytkowania terenu | 2 |
T-A-3 | Opracowywanie ( graficzne i opisowe ) oceny przydatności terenu dla potrzeb rolnictwa, zabudowy, rekreacji i wypoczynku a także zagrożenia różnych form działalności człowieka przez wybrane komponenty (zespoły komponentów) środowiska geograficznego | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Badania fizjografii urbanistycznej. Przedmiot i zakres opracowań ekofizjograficznych i ich znaczenie dla planowania przestrzennego i ochrony środowiska. | 2 |
T-W-2 | Rola informacji fizyczno-geograficznej na krajowym, regionalnym i miejscowym poziomie planowania. Zasadnicze pojęcia z zakresu teorii wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego. | 2 |
T-W-3 | Dynamika procesów kształtujących środowisko przyrodnicze. Etapy i metody oceny środowiska geograficznego w zależności od etapu planowania i skali opracowania oraz stopnia szczegółowości informacji. | 2 |
T-W-4 | Ocena przydatności środowiska przyrodniczego lub jego wybranych cech dla potrzeb różnych rodzajów użytkowania i form zagospodarowania terenu. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 3 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny w wykorzystaniem srodków audiowizualnych i multimedialnych |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, opracowanie indywidualnych zadań o charakterze projektowym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań tematycznych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przemiotu na podstawie pisemnego testu i zrealizowanych opracowań tematycznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C27_W01 Student ma wiedzę o zakresie i formie opracowań fizjograficznych i ich roli w planowaniu przetrzennym | GP_1A_W12 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C27_U01 Potrafi przygotować, zaprezentować i zinterpretować przyrodniczą charakterystykę środowiska dla potrzeb jego racjonalnego zagospodarowania. | GP_1A_U01 | R1A_U02, S1A_U01, S1A_U02 | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C27_K01 Jest świadomy konieczności podnoszenia swoich kompetencji w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego | GP_1A_K02 | R1A_K01, S1A_K01, T1A_K01 | — | C-3 | T-W-4, T-A-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C27_W01 Student ma wiedzę o zakresie i formie opracowań fizjograficznych i ich roli w planowaniu przetrzennym | 2,0 | Student nie definiuje co to jest fizjografia i czym są opracowania ekofizjograficzne |
3,0 | Student objaśnia przedmiot badań fizjografii urbanistycznej i opracowań ekofizjograficznych. Wymienia niektóre cele opracowań ekofizjograficznych. | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje pojęcia dotyczące wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego. Definiuje wszystkie cele opracowan ekofizjograficznych. Zna niektóre zapisy Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych. | |
4,0 | Student zna cele i zakres opracowań ekofizjograficznych i objaśnia ich rolę na różnych poziomach planowania przestrzennego. Charakteryzuje treści zapisów Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych. | |
4,5 | Student zna cele, zakres i rolę opracowań ekofizjograficznych na wszystkich szczeblach planistycznych, zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych. Wymienia i charakteryzuje zawartość kartograficznej i opisowej części opracowania ekofizjograficznego i źródła ich pozyskiwania. | |
5,0 | Student zna cele, zakres i rolę opracowań ekofizjograficznych, o charakterze podstawowym i problemowym, na wszystkich szczeblach planistycznych, Wymienia i charakteryzuje zawartość kartograficznej i opisowej części opracowania ekofizjograficznego i źródła ich pozyskiwania. Tłumaczy relacje pomiędzy zakresami ekofizjografii a prognozami w planowaniu przestrzennym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C27_U01 Potrafi przygotować, zaprezentować i zinterpretować przyrodniczą charakterystykę środowiska dla potrzeb jego racjonalnego zagospodarowania. | 2,0 | Student nie potrafi przygotować nawet najprostszej charakterystyki środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student potrafi opracować i skomentować tylko niektóre cechy pojedynczych komponentów środowiska, ale nie dokonuje ich oceny dla potrzeb jego zagospodarowania. | |
3,5 | Student opracowuje kartograficznie i opisowo najważniejsze cechy środowiska przyrodniczego, jednak bez zróżnicowania, koniecznego dla różnych szczebli planistycznych. | |
4,0 | Student opracowuje i prezentuje, w formie kartograficznej i opisowej, główne elementy środowiska przyrodniczego, wykorzystując do tego celu różnorodne materiały źródłowe ; dostosowuje zakres opracowań do konkretnego poziomu planistycznego | |
4,5 | Student przedstawia, w formie kartograficznej i opisowej, kompleksową diagnozę środowiska przyrodniczego, uwzględniającą wzajemne powiązania pomiędzy wszystkimi jego składnikami i formułuje opinie o przydatności do określonych form zagospodarowania. | |
5,0 | Student przygotowuje kompleksową diagnozę środowiska przyrodniczego, dostosowaną zakresem do konkretnego szczebla planistycznego, wskazując zarówno na jego walory, ale identyfikując także zagrożenia związane z jego zagospodarowaniem. Definiuje ograniczenia w zagospodarowaniu terenu, wynikajace z konieczności ochrony poszczególnych komponentów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C27_K01 Jest świadomy konieczności podnoszenia swoich kompetencji w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego | 2,0 | Nie ma świadomości podnoszenia swoich kwalifikcji |
3,0 | Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych | |
3,5 | Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ale także odczuwa potrzebę dokształcania | |
4,0 | Mając świadomość konieczności uzupełniania kwalifikacji zawodowych, ale także odczuwając potrzebę dokształcania, podejmuje aktywne działania w tym kierunku. | |
4,5 | Rozumiejąc rozwój badań w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego jest zdeterminowany do ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji | |
5,0 | Rozumiejąc rozwój badań dotyczących metod oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego jest nie tylko zdeterminowany, ale i również chętny do indywidualnego dokształcania i promuje taką postawę w swoim otoczeniu. |
Literatura podstawowa
- Bartkowski T., Zastosowania geografii fizycznej, PWN, Warszawa-Poznań, 1974
- Sołowiej D., Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, UAM, Poznań, Poznań, 1987
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie opracowań ekofizjograficznych., 2002
Literatura dodatkowa
- Koźmiński C. Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, Szczecin, 2004
- Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
- Richling A., Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007