Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Woda w krajobrazie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Woda w krajobrazie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo. Przyrodnicze uwarunkowania gospodarki przestrzennej (I, III). Planowanie infrastruktury technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodnę w skali zlewni, w środowisku przyrodniczym, w krajobrazie. |
C-2 | Ocena retencji wodnej w zlewniach rolniczych i miejskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła obowiązujących aktów prawnych- Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa. | 4 |
T-A-2 | Ocena potrzeb odwodnienioa terenów nadmiernie uwilgotnionych, ocena potrzeb wód do nawodnień. | 9 |
T-A-3 | Wyznaczanie obszarów narażonych na powodzie i susze. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasoby wodne, rodzaje, ocena ilościowa. Mała retencja wodna- zbiornikowa, jeziorna, glebowa. | 2 |
T-W-2 | Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych. Dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka odpływu rzecznego, przepływy, niżówki. | 2 |
T-W-4 | Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna. | 2 |
T-W-5 | Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Czynniki wpływające na potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce. Sposoby regulowania stosunków wodnych. | 2 |
T-W-6 | Sposoby gospodarowania wodą w warunkach niedoboru wód. Systemy nawadniające i odwadniające. Wpływ zagospodarowania przestrzennego na zasoby wodne. | 3 |
T-W-7 | Ochrona przed powodzią. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Zbieranie materiałów i przygotowanie projektu | 18 |
A-A-3 | Konsultacje | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczeń cząstkowych (dwa) | 12 |
A-A-5 | Studiowanie literatury przedmiotowej do ćwiczeń | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwium zaliczającego. | 9 |
A-W-3 | Studiowanie literatury technicznej w zakresie gospodarki wodnej w Polsce | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Wykłady konwersatoryjne |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian cząstkowy, test |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady i ćwiczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD6_W01 Student ma wiedzę na temat czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, w przestrzeniu podlegającej działalności człowieka | GP_1A_W02, GP_1A_W05 | R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W04, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD6_U01 umiejętność oceny zasobów wodnych w zlewniach rolniczych i zurbanizowanych | GP_1A_U01, GP_1A_U05, GP_1A_U15 | R1A_U02, R1A_U06, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, T1A_U02, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD6_K01 postępuje zgodnie z zasadmi zrównoważonego rozwoju w zakresie gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń rolniczą i miejską | GP_1A_K06 | R1A_K03, S1A_K03, T1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD6_W01 Student ma wiedzę na temat czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, w przestrzeniu podlegającej działalności człowieka | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, czynników wpływających na gospodarkę wodną, nie zna podstawowej literatury przedmiotu |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku, gospodarki wodne i jej znaczenia w przestrzeni i działalności człowieka, zna wybrane pozycje literatury podstawowej przedmiotu | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat czynników wpływających na gospodark wodną, znaczenian wody w środowisku przyrodniczym w przestrzeni podlegajkącej działalności człowieka, zna podstawową literature przedmiotu | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat określania czynników wpływających na gospodarkę wodną i zna jej znaczenie w środowisku przyrodniczym, ma wiedzę o znaczeniu wody i jej wpływie na kształtowanie przestrzeni obszarów wiejskich i zurbanizowanych, zna literaturę przedmiotu | |
4,5 | Student ma rozszerzoną wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku i czynników wpływających na gospodarkę wodną, wiedzę wykorzystuje w planowaniu przestrzeni, zna literaturę przedmiotru łącznie z czasopismami technicznymi | |
5,0 | Student ma pełną wiedzę na temat czynników wpływających na gospodark wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, w przestrzeniu podlegającej wpływom antropogenicznym, umiejętnie stosuje literaturę przedmiotu w praktyce przy planowaniu i urządzaniu przestrzeni |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD6_U01 umiejętność oceny zasobów wodnych w zlewniach rolniczych i zurbanizowanych | 2,0 | Student nie potrafi ocenić ocenić zasobów wodnych, nie umie podać literatury przedmiotu |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu ocenia zasoby wodne wybranycjh zlewni, omawia wody powierzchniowe i podziemne, omawia wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | Student umiejętnie ocenia zasoby wodne w wybranych zlewniach rolniczych i zurbanizowanych, wybiera właściwe pozycje literatury do omawianych zagadnień | |
4,0 | Student umiejętnie wykorzystuje wiedzę w zakresie oceny zasobów wód powierzchniowych i podziemnych w małych zlewniach rolniczych i zurbanizowanych, stosuje pozycje literatury podstawowej i uzupełniającej przy pracach projektowych | |
4,5 | Student umiejętnie wykorzystuje rozszerzoną wiedzę z zakresu przedmiotu przy pracach projektowych związanych z oceną zasobów wodnych w zlewniach, stosuje znane z literatury metody w praktyce | |
5,0 | Student umiejętnie wykorzystuje szeroką wiedzę z zakresu poznanych metod oceny zasobów wód w zlewniach rolniczych i zurbanizowanych przy pracach projektowych i koncepcyjnych z planowaniem przestrzennym,sprawnien wykorzystuje literaturę przedmiotu zwłaszcza z literatury branżowej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD6_K01 postępuje zgodnie z zasadmi zrównoważonego rozwoju w zakresie gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń rolniczą i miejską | 2,0 | Student nie postępuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju w zakresie gospodarki wodą, nie zna literatury przedmiotu |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje zasady zrównoważonego rozwoju w zakresie gospodarki wodą w przestrzeni wiejskiej i miejskiej | |
3,5 | Student postępuje zgodnie z zasadami zrónoważonego rozwoju w zakresie gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń rolniczą i miejską | |
4,0 | Student wykorzystuje zasady zrównoważonego rozwoju w zakresie gospodarki wodnej w pracach planistycznych, urządzaniu przestrzeni wybranych obszarów wiejskich i zurbanizowanych, rozumie relacje pomiędzy wybranymi elementami środowiska | |
4,5 | Student wykorzystuje zasady zrównoważonego rozwoju gospodarki wodnej w pracach planistycznych, projektowych w urządzaniu przestrzeniu w skali zlewni rzecznych, stosuje w praktyce najnowszą literaturę przedmiotu, podejmuje działania w łagodzeniu konfliktów przy urządzaniu przestrzeni | |
5,0 | Student w pełni i aktywnie stosuje zasady zrównoważonego rozwoju w zakresie gospodarki wodnej i jej powiązań z urządzaniem przestrzeni rolniczej i zurbanizowanej, podejmuje aktywną współprace z zainteresowanymi w racjonalmym i odpowiedzialnym zagospodarowaniu środowiska przyrodniczego, wykorzystuje w praktyce literaturę branżową |
Literatura podstawowa
- Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą., Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Ćhełmicki W., Woda- zasoby, degradacja, ochrona., Wyd. UJ Kraków, Kraków, 1997
- Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Wyd. IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczy Wrocław, Wrocław, 2007
- Czasopisma techniczne, Gospodarka Wodna, Wiadomości Melioracyjne iŁąkarskie, NOT Warszawa, 2012