Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Zagrożenie środowiska odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenie środowiska odpadami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu chemii, mikrobiologii i gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem prawa i zarządzania środowiskowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student posiada wiedzę na tema zagrożeń środowiska zwiazanych z deponowaniem i utylizacjią odpadów |
C-2 | Student jest świadomy zagrożeń związanych z zanieczyszceniem powietrza, wód i gleby w wyniku nieumiejętnego zagospodarowania lub utylizacji odpadów |
C-3 | Umie rozpoznać zagrożenia środowiskowe związane z gospodarką odpadową |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje zagrożeń wynikające z zanieczyszczenia środowiska (specjalne czynniki zagrożeń oraz substancje wywołujące zagrożenia | 4 |
T-W-2 | Zagrożenia związane z utylizacją lub deponowaniem odpadów niebezpiecznych (pochodzące z sektora medycznego, farmaceutycznego) | 4 |
T-W-3 | Zagrożenia środowiska związane z deponowaniem odpadów przemysłowych, z przemysłu chemicznego oraz organicznych | 2 |
T-W-4 | Emisja niebezpiecznych substancji z zakładów utylizujących odpady | 4 |
T-W-5 | Zagrożenia dla środowiska (ludzi i zwierząt) stwarzane przez odry emitujące z różnych rodzajów odpadów (m.in. rolnictwo, leśnictwo) | 4 |
T-W-6 | Transport i deponowanie odpadów, metody unieszkodliwiania oraz związane z tym zagrożenia środowiska | 2 |
T-W-7 | Zagrożenie środowiska oraz zdrowia związane z odpadami radioaktywnymi | 2 |
T-W-8 | Zagrożenia związane z dzikimi lub nie legalnymi wysypiskami śmieci. Ich wpływ na stan gleb, wód i powietrza | 4 |
T-W-9 | Skutki psychologiczne dla społeczności lokalnej związane z emisją różnych substancji z gromadzonych odpadów różnego pochodzenia. | 2 |
T-W-10 | Ocena ryzyka zdrowotnego zwiazanego z zagrożeniem środowiska odpadami | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych w opraciu o literaturę | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 3 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki odpadów itp.) |
M-4 | Metoda projektu lub prezentacji |
M-5 | Praca w zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C15_W01 Student po zakończeniu cyklu wykładów potrafi określić zagorożenia wynikajace z prowadzenia działaności gospodarczej człowieka na środowisko glebowe oraz wody powierzchniowe. Potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań związanych z zagrożeniemi środowiska odpadami | GO_1A_W09 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C15_U01 Student jest śwaidomy i umie określić jakie występują zagrożenia środowiska związane z gospodarką odpadami. Umie ocenić które odpady stanowią istotne zagrożenie dla środowiska oraz jego wpływ na skutki przyrodnicze. | GO_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C15_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość występujacych zagrożeń środowiska odpadami, a jakością środowiska przyrodniczego | GO_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-2, C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C15_W01 Student po zakończeniu cyklu wykładów potrafi określić zagorożenia wynikajace z prowadzenia działaności gospodarczej człowieka na środowisko glebowe oraz wody powierzchniowe. Potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań związanych z zagrożeniemi środowiska odpadami | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych zagrożeniem środowiska odpadami |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych zagrożeniem środowiska odpadami | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych zagrożeniem środowiska odpadami | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu występujących zagrożeń środowiska odpadami | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu występujących zagrożeń środowiska odpadami | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu występujących zagrożeń środowiska odpadami. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb, wód i powietrza z jakością środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C15_U01 Student jest śwaidomy i umie określić jakie występują zagrożenia środowiska związane z gospodarką odpadami. Umie ocenić które odpady stanowią istotne zagrożenie dla środowiska oraz jego wpływ na skutki przyrodnicze. | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami | |
3,5 | Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami | |
4,5 | Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C15_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość występujacych zagrożeń środowiska odpadami, a jakością środowiska przyrodniczego | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód. | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód. | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość świadomości o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód. | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat wpływu zagrożeń środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód. | |
5,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód. |
Literatura podstawowa
- Stanisław Baran, Ryszard Turski, Wybrane zagadnienia z utylizacji i unieszkodliwiania odpadów, Akademia Rolnicza, Lublin, 1999
- Maria Żygadło, Gospodarka odpadami komunalnymi, Politechnika Świętokrzyska, Świętokrzyce, 1999
- Praca pod redakcją S. Baran, J. Łabętowicz, E. Krzywy., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
- Marek Siemiński, Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008