Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Zabiegi agrotechniczne w rekultywacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zabiegi agrotechniczne w rekultywacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu gleboznawstwa - podstawowe i wtórne właściwości fizyczne gleby. |
W-2 | Podstwy meteorologii rolniczej. |
W-3 | Podstawy botaniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z przyczynami degradacji środowiska. |
C-2 | Zapoznanie studenta ze specyfiką metod agrotechnicznych wykorzystywanych w rekultywacji terenów zdegradowanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dobór roślin w zależności od specyfiki siedliska obiektu rekultywowanego. | 4 |
T-A-2 | Dobór roślin do warunków obiektów rekultywowanych - rośliny zwiększające zawartość substancji organicznej, strukturotwórcze i użyźniające. | 4 |
T-A-3 | Obliczanie bilansu substancji organicznej w glebie | 2 |
T-A-4 | Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych. | 2 |
T-A-5 | Zabiegi agrotechniczne na terenach rekultywowanych. | 2 |
T-A-6 | Sposoby pielęgnacji i zbioru roślin uprawianych na obiektach rekultywowanych. | 4 |
T-A-7 | Ocena podatności terenu na degradację. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka i specyfika terenów przeznaczonych do rekultywacji. | 2 |
T-W-2 | Wybrane elementy siedliska roślin obiektów rekultywowanych. | 2 |
T-W-3 | Substancja organiczna obiektów rekultywowanych- bilanas, źródła, rola i metody zwiększenia jej zawartości | 4 |
T-W-4 | Rośliny w rekutyacji terenów i główne kryteria ich doboru. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka narzędzi uprawowych - narzędzia odwracające, mieszające i doprawiajace wierzchnią warstwę obiektu rekultywowanego. | 4 |
T-W-6 | Agrotechnika roślin przeznaczonych na tereny rekultywowane. | 2 |
T-W-7 | Użytkowanie roślinności terenów rekultywowanych | 2 |
T-W-8 | Podatność terenu na różne formy degradacji | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-A-3 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia treści tematyki ćwiczeń | 10 |
A-A-4 | Studiowanie literatury | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjch | 10 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia treści tematyki z wykłaadów | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy. |
M-2 | Metody problemowe (dyskusja problemowa). |
M-3 | Metody podające. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowe prace kontrolne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O02-Z_W01 Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych. | GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W08 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O02-Z_U01 Student zna możliwości zastosowania agrotechnicznych metod rekultywacji terenów zdegradowanych i ich wpływu na jakość środowiska. Potrafi dokonać wyboru odpowiednich działań inżynierskich przy rekultywacji terenów zdegradowanych umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety. | GO_1A_U06, GO_1A_U08 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-4, T-A-5, T-A-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O02-Z_K01 Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań. | GO_1A_K04, GO_1A_K06, GO_1A_K07 | R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-A-5, T-W-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O02-Z_W01 Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych. | 2,0 | Studnt nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej przyczyn degradacji środowiska oraz metod agrotechnicznych możliwych do zastosowania w rekultywacji terenów zdegradowanych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczacą przyczyn degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Nie rozróżnia metod agrotechnicznych możliwych do zastosowania w rekultywacji terenów zdegradowanych | |
3,5 | Stuent zna i rozumie podstawowe przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna niektóre agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych. | |
4,0 | Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna podstawowe agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych. | |
4,5 | Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna większość grotechnicznych metod rekultywacji terenów zdegradowanych. | |
5,0 | Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna wszystkie agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O02-Z_U01 Student zna możliwości zastosowania agrotechnicznych metod rekultywacji terenów zdegradowanych i ich wpływu na jakość środowiska. Potrafi dokonać wyboru odpowiednich działań inżynierskich przy rekultywacji terenów zdegradowanych umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety. | 2,0 | Student nie zna agrotechnicznych metod rekultywacji terenów zdegardowanych ani ich wpływu na środowisko. |
3,0 | Student zna podstawy agrotechnicznych metody rekultywacji terenów zdegardowanych oraz ich wpływ na środowisko. | |
3,5 | Student potrafi odpowiednio dobierać zabiegi agrotechniczne do rekultywacji terenów zdegradowanych w zależności od specyfiki siedliska. | |
4,0 | Student potrafi odpowiednio dobierać zabiegi agrotechniczne i rośliny do rekultywacji terenów zdegradowanych w zależności od specyfiki siedliska umiejąc ocenić ich wady i zalety. | |
4,5 | Student potrafi odpowiednio dobierać zabiegi agrotechniczne i rośliny - sposoby ich pielęgnacji i zbioru do rekultywacji terenów zdegradowanych w zależności od specyfiki siedliska umiejąc ocenić ich wady i zalety. | |
5,0 | Student potrafi odpowiednio dobierać zabiegi agrotechniczne i rośliny - sposoby ich pielęgnacji i zbioru do rekultywacji terenów zdegradowanych w zależności od specyfiki siedliska. Potrafi dokonać odpowiednich działań inżynierskich umiejąc ocenić ich wady i zalety. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O02-Z_K01 Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań. | 2,0 | Student wykazuje znikome zainteresowanie rekultywacja terenów zdegradowanych. |
3,0 | Student dostrzega ryzyko lecz nie potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest mało kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań. | |
3,5 | Student dostrzega ryzyko lecz nie potrafi dostatecznie ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest mało kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań. | |
4,0 | Student dostrzega ryzyko i potrafi dobrze ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest mało kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań. | |
4,5 | Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest mało kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań. | |
5,0 | Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań. |
Literatura podstawowa
- Turski R., Baran S., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Akademia Rolnicza, Lublin, 1995
- Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego., Politechnika Zielonogórska, Zielona Góra, 1999
Literatura dodatkowa
- Tereny zdegradowane- możliwości ich rekultywacji., Akademia Rolnicza, Szczecin, 2000, Seria Nauka -gospodarce
- Tereny zdegradowane i rekultywowane -możliwośi ich zagospodarowania, Polskie Towarzystwo Inżynierii Ekologicznej, Szczecin, 2009