Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie rekultywacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie rekultywacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien dobrze znać zagadnienia z zakresu gleboznawstwa. Umie rozróżniać i interpretować zjawiska i interakcje zachodzące w środowisku. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nakreślenie i omówienie zagrożeń dla środowiska związanych z działalnością przemysłową |
C-2 | Nabycie przez studenta kompetencji z zakresu podejmowania decyzji w zadaniach inżynieryjnych w rekultywacji gruntów zdegradowanych |
C-3 | Nabycie umiejętności w zakresie projektowania w rekultywacji obiektów zdegradowanych |
C-4 | Przedstawienie technik oznaczania i oczyszczania gleb z substancji szkodliwych |
C-5 | ocena ryzyka działalności antropogenicznej w odniesieniu do środowiska naturalnego oraz umiejętność zastosowania odpowiednich metod i zabiegów rekultywacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fitoremediacja metali ciężkich | 2 |
T-A-2 | fitoremediacja ropopochodnych | 2 |
T-A-3 | Chemiczne oczyszczanie grutnu | 2 |
T-A-4 | Projekt rekultywacji terenu zdegradowanego | 4 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Określenie potrzeby rekultywacji. Przedstawienie i opisanie kierunków, metod oraz sposobów rekultywacji w odniesieniu do wybranego terenu z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych. Określenie warunków technicznych wykonywanych zabiegów rekultywacyjnych. Komputerowe wykonywanie symulacji przekrojów terenów w projektowaniu. | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy ochrony gleb (naprawy szkód w środowisku) - w świetle ustawy o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie. | 2 |
T-W-2 | Zasady i zadania rekultywacji terenów zdegradowanych | 2 |
T-W-3 | Ocena potrzeby rekultywacji terenów zanieczyszczonych. Metody inwentaryzacji terenów zdegradowanych. | 4 |
T-W-4 | Kierunki, metody i sposoby rekultywacji gleb i obszarów zdegradowanych przez przemysł - składowisk, wyrobisk, gleb zdegradowanych chemicznie | 4 |
T-W-5 | Sposoby organizacji i metody nadzoru merytorycznego nad realizacją prac rekultywacyjnych | 4 |
T-W-6 | Warunki techniczne prowadzenia rekultywacji | 6 |
T-W-7 | Przegląd przykładów różnego typu opracowań projektowych i planistycznych, oceń oddziaływania i raportów środowiskowych dla terenów wiejskich | 6 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy projektowania w rekultywacji | 4 |
T-W-2 | Przedstawienie rodzajów odpadów wykorzystywanych w rekultywacji | 5 |
T-W-3 | Charakterystyka osadów ściekowych pod kątem ich przydatności rekultywacyjne | 4 |
T-W-4 | Metody fitoremediacyjne w rekultywacji | 5 |
T-W-5 | Tereny zdegradowane radiologicznie | 4 |
T-W-6 | Teledetekcyjne możliwości analizy gruntów zdegradowanych powodujących zmiany w środowisku | 6 |
T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie projektu lub pracy zaliczeniowej | 20 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | przygotowanie projektu | 20 |
A-L-3 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-L-4 | przygotowanie sie do prezentacji wersji końcowej projektu | 10 |
A-L-5 | przygotowanie do zajęć | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie sie do dyskusji panelowej | 10 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-4 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie literatury | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | objaśnienie i wyjaśnienie |
M-4 | wykład problemowy |
M-5 | metoda przypadków |
M-6 | dyskusja dydaktyczna/panelowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Uczestnictwo w zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena postępów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C12_W01 Po zrealizowanie treści programowej przedmiotu student nabędzie wiedzę z zakresu zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, szczególnie w środowisku glebowym. Pozna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska oraz nauczy się im zapobiegać. | GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W08 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C12_U01 Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność wykorzystywania technik symulacji interpretacji i analiz zjawisk zachodzących w środowisku. Pozna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. | GO_1A_U01, GO_1A_U02, GO_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08 | C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-A-1, T-L-1, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C12_K01 Po zrealziowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje do podejmowania decyzji w dziedzienie rekultywacji i remediacji zanieczyszczeń. Odpowiednio określi priorytety do realizacji określonych zadań inżynieryjnych. | GO_1A_K02, GO_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-1, C-4, C-5 | T-L-1, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-5, M-6 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C12_W01 Po zrealizowanie treści programowej przedmiotu student nabędzie wiedzę z zakresu zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, szczególnie w środowisku glebowym. Pozna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska oraz nauczy się im zapobiegać. | 2,0 | Student nie potrafi określić podstawowych zależności ekologicznych zachodzących w środowisku. Nie zna metod, ani podstawowych technologii ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska. |
3,0 | Student potrafi określić podstawowe zależności ekologicznych zachodzących w środowisku. Zna metody oraz podstawowe technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska. | |
3,5 | Student potrafi określić podstawowe zależności ekologicznych zachodzących w środowisku. Zna metody oraz podstawowe technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska.Student na podstawie nabytej wiedzy potrafi ocenić zagrożenie środowiska w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student ma wiedzę z zakresu występowania zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, zwłaszcza w środowisku glebowym. Zna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska. Student na podstawie nabytej wiedzy potrafi ocenić zagrożenie środowiska w stopniu dobrym. Umie wskazać metody i sposoby zapobiegania pogorszeniu stanu środowiska. | |
4,5 | Student ma wiedzę z zakresu występowania zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, zwłaszcza w środowisku glebowym. Zna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska. Student na podstawie nabytej wiedzy potrafi ocenić zagrożenie środowiska w stopniu dobrym. Umie samodzielnie wskazać metody i sposoby zapobiegania pogorszeniu stanu środowiska. | |
5,0 | Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu występowania zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, zwłaszcza w środowisku glebowym. Zna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska. Student na podstawie nabytej wiedzy potrafi ocenić zagrożenie środowiska, skutki oraz wskazać metody i sposoby zapobiegania pogorszeniu stanu środowiska. Zna specjalistyczne słownictwo dotyczace tematu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C12_U01 Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność wykorzystywania technik symulacji interpretacji i analiz zjawisk zachodzących w środowisku. Pozna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. | 2,0 | Student nie potrafi określić ani opisać technik symulacji interpretacji i nie umie przeprowadzić analiz zjawisk zachodzących w środowisku. Nie zna technik komputerowych i projektowych w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. |
3,0 | Student potrafi określić i opisuje techniki symulacji interpretacji i umie w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizę zjawisk zachodzących w środowisku. Zna podstawowe techniki komputerowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. | |
3,5 | Student potrafi określić i opisuje techniki symulacji interpretacji i umie w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizę zjawisk zachodzących w środowisku. Zna podstawowe techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. | |
4,0 | Student nabywa w stopniu dobrym umiejętności wykorzystywania technik symulacji interpretacji i przeprowadza analizy zjawisk zachodzących w środowisku. Zna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. Potrafi zastosować podstawowe definicję w zakresie przedmiotu. | |
4,5 | Student nabywa w stopniu dobrym umiejętności wykorzystywania technik symulacji interpretacji i przeprowadza analizy zjawisk zachodzących w środowisku. Zna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. Potrafi zastosować definicję i słownictwo w zakresie przedmiotu. | |
5,0 | Student nabywa w stopniu bardzo dobrym umiejętności wykorzystywania technik symulacji interpretacji i samodzielnie przeprowadza analizy zjawisk zachodzących w środowisku. Zna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. Potrafi zastosować definicję i słownictwo specjalistyczne w opise tematu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C12_K01 Po zrealziowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje do podejmowania decyzji w dziedzienie rekultywacji i remediacji zanieczyszczeń. Odpowiednio określi priorytety do realizacji określonych zadań inżynieryjnych. | 2,0 | student nie ma kompetencji i nie jest w stanie podjąć trafnych decyzji z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych |
3,0 | student nabył podstawowe kompetencje, jest w stanie podjąć proste decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych | |
3,5 | student nabył dostatecznie dobre kompetencje i jest w stanie podjąć decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych | |
4,0 | student nabył kompetencje z zakresu przedmiotu, jest w stanie podjąć trafne decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych i je argumentuje | |
4,5 | student nabył dobre kompetencje z zakresu przedmiotu, jest w stanie podjąć trafne decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych, stosuje zaawansowaną argumentację językiem technicznym | |
5,0 | student nabył bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu, jest w stanie podjąć trafne decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych, stosuje zaawansowaną argumentację językiem technicznym |
Literatura podstawowa
- R. Bednarek, H. Dziadowiec, Badania Ekologiczno-Gleboznawcze, Warszawa, 2003
- Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi., (Dz. U. z dnia 4 października 2002 r.), Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, 2011
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, (Dz.U.2008.25.150)., Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, 2011
Literatura dodatkowa
- Ustawa z 27. 04. 2001 o odpadach, tekst jednolity opublikowany w Dzienniku Ustaw nr 39 z roku 2007 poz.251., 2011