Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_C09_K01 | W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gleb i gruntów a jakością środowiska przyrodniczego, w tym zdrowia zwierząt i ludzi |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_K01 | Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. |
---|
GO_1A_K02 | Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych. |
GO_1A_K04 | Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_K01 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
---|
R1A_K02 | potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
R1A_K03 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
R1A_K04 | prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
R1A_K06 | ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
R1A_K07 | ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu |
R1A_K08 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
Cel przedmiotu | C-1 | Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów bezglebowych |
---|
C-2 | Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów w Polsce |
C-3 | Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gleb |
C-4 | Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych |
Treści programowe | T-A-1 | Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w ostatnim półwieczu w oparciu o dane GUS |
---|
T-L-1 | Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania |
T-W-1 | Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb w Polsce - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku |
T-W-2 | Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne |
T-L-2 | Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych |
T-A-2 | Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania gleb |
T-A-3 | Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego |
T-L-3 | Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia |
T-W-3 | Degradacja kwasowa gleb użytkowanych rolniczo oraz nadmierna alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja pH gleby |
T-W-4 | Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne |
T-A-4 | Zasady wyłączania gleb rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne |
T-L-4 | Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zalieczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
T-A-5 | Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
T-W-5 | Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb i gruntów z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi i zasolonych |
T-W-6 | Oczyszczanie gleb z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych i pozostałości pestycydów |
T-W-7 | Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych |
T-W-8 | Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego |
T-W-9 | Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowym wydobyciu kruszyw mineralnych i surowców plastycznych |
T-W-10 | Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych |
T-W-11 | Zabiegi rekultywacyjne w obszarach otworowej eksploatacji złóż siarki oraz głębinowego wydobycia rud metali (miedzi, cynku) i węgla kamiennego |
T-W-12 | Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia. Rekultywacja potorfii |
T-W-13 | Przekształcenia gleb w obszarach miejskich i przemysłowych. Problem degradacji mechanicznej, fizycznej i chemicznej urbano- i industrioziemów. Wpływ negatywnych przekształceń środowiska glebowego na warunki zdrowotne miast. Pisemne zaliczenie wykładów |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne) |
M-5 | Praca w grupach |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie oraz ścisłych powiązań między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego |
3,5 | Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie oraz ściśłych powiązań stanu gruntów z jakością środowiska przyrodniczego |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy oraz ścisłych powiązań istniejących między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań istniejących między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego |
5,0 | Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego |