Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_C11_W01 | Student rozróznia i rozumie procesy zachodzące w środowisku naturalnym. Potrafi ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych. Zna podstawowe metody, techniki i technologie w celu poprawy jakości środowiska naturalnego. Umie rozpoznać i ocenić zagrożenie środowiska naturalnego powstałego na skutek działalności antropogenicznej. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_W06 | Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów. |
---|
GO_1A_W07 | Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi. |
GO_1A_W09 | Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
R1A_W07 | ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Prybliżenie studentom poszczególnych elementów państwowego systemu monitoringu środowiska. Nauka umiejętności tworzenia podstaw systemu monitoringu środowiska, a w szczególności monitoringu odpadów z uwzględnieniem uwarunkowań zawartych w aktach prawnych oraz dokumentach strategicznych. Identyfikowanie instytucji odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie systemu monitoringu oraz zadania im powierzone. Ocena stanu środowiska naturalnego na podstawie biowskaźników. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Przedstawienie zasad funkcjonowania Państwowego Monitoringu Środowiska, z rozbiciem na poszczególne bloki składowe. Bloku presje: informacje o emisjach pozyskiwane z systemu administracyjnego, statystyki publicznej oraz wytwarzane przez Inspekcję Ochrony Środowiska. Bloku stan: podsystemy reprezentujące poszczególne komponenty środowiska lub specyficzne oddziaływania. Blok oceny i prognozy: prezentowanie analiz przyczynowo-skutkowych wiążących istniejący stan środowiska z czynnikami kształtującymi ten stan, mającymi swoje źródło w społeczno-gospodarczej działalności człowieka. |
---|
T-L-1 | Zaplanowaniu monitoringu odpadów komunalnych w regionie poprzez dokonanie analizy strumienia odpadów wytwarzanych przez wszystkich wytwórców odpadów oraz ustalenie priorytetów monitoringu danych o odpadach, według wybranych kryteriów. Na podstawie zebranych danych opracowanie program monitoringu odpadów zgodnie z instrukcjami monitoringu Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. |
T-A-1 | Sporządzeniu raportu o stanie środowiska na wybranym obszarze gminy w oparciu o wyniki badań oraz lokalne plany strategiczne. Zapoznaniu się z wynikami badań odpadów komunalnych w regionie, publikowanych w Raportach o stanie środowiska przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Etapem końcowym będzie sporządzenie opracowania, wskazując na mocne i słabe strony stanu środowiska w regionie oraz wskazanie możliwości jego poprawy. |
T-W-2 | Biomonitoring środowiska przyrodniczego oraz metody i sposoby oceny stanu środowiska z wykorzystaniem biowskaźników. |
T-W-3 | Przedstawienie systemu monitoringu odpadów oraz omówienie poszczególnych jego elementów: bazy danych o odpadach (odpowiednio zaprojektowanej i zarządzanej), monitoringu, dotyczącego systemu przygotowania, oceny oraz aktualizacji planów gospodarki odpadami oraz monitoringu, inspekcji i egzekucji leżących w gestii zadań Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Środowiska. |
T-W-4 | Zadania systemu monitorowania gospodarki odpadami. Monitoringu odpadów w odniesieniu do zasad monitoringu składowisk odpadów komunalnych. |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny |
---|
M-2 | wykład problemowy |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena pod koniec modułu, sprawdzajaca wszystkie zdefiniowane efekty |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie rozróznia i nie rozumie procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Nie potrafi ocenić stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. |
3,0 | Student rozróznia i rozumie w stopniu dostatecznym procesy zachodzące w środowisku naturalnym. Ppotrafi przy pomocy nauczyciela ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. |
3,5 | Student rozróznia i rozumie w stopniu dostatecznym procesy zachodzące w środowisku naturalnym. Ppotrafi przy pomocy nauczyciela ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych. |
4,0 | Student ma wiedzę na temat procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Potrafi ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych. Zna podstawowe metody, techniki i technologie w celu poprawy jakości środowiska naturalnego. |
4,5 | Student ma wiedzę na temat procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Potrafi ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych. |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Potrafi samodzielnie ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych. Zna podstawowe metody, techniki i technologie w celu poprawy jakości środowiska naturalnego. Umie rozpoznać i ocenić zagrożenie środowiska naturalnego powstałego na skutek działalności antropogenicznej. |