Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie żyzności gruntów rekultywowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie żyzności gruntów rekultywowanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy gleboznawstwa i chemii ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wiedzy z zakresu konieczności rekultywowania gruntów i możliwości zwiększania ich żyzności |
C-2 | Zdobycie umiejętności doboru materiałów (nawozów, odpadów) do użyźniania gruntów w zależności od ich rodzaju i przeznaczenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza aktów prawnych związanych z gospodarką nawozową. | 3 |
T-A-2 | Przegląd próbek nawozów mineralnych. | 4 |
T-A-3 | Obliczanie wielkości dawek nawozów mineralnych | 4 |
T-A-4 | Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych na podstawie ich składu chemicznego | 4 |
T-A-5 | Obliczanie dawek nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w celu określenia przewidywanej poprawy żyzności gruntu | 4 |
T-A-6 | Projekt nawożenia gruntów rekultywowanych według „Modelu PAN”. | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne: definicje i rodzaje żyzności, czynniki kształtujące żyzność gleb i gruntów. | 2 |
T-W-2 | Asortyment i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych | 2 |
T-W-3 | Nawozy wapniowe i odpady przemysłowe jako substancje do odkwaszania gruntów rekultywowanych. | 4 |
T-W-4 | Wartość nawozowa nawozów naturalnych (obornik, gnojówka, gnojowica, pomiot ptasi). | 4 |
T-W-5 | Przyrodnicze wykorzystanie komunalnych osadów ściekowych i kompostów z ich udziałem. | 2 |
T-W-6 | Przydatność do użyźniania gruntów różnych odpadów przemysłowych (z przemysłu energetycznego, spożywczego i in.). | 2 |
T-W-7 | Przydatność węgla brunatnego do rekultywacji gleb zdegradowanych. | 1 |
T-W-8 | Przyrodnicze skutki użyźniania gruntów rekultywowanych nawozami mineralnymi, naturalnymi, organicznymi i organiczno-mineralnymi oraz odpadami | 2 |
T-W-9 | Komponenty, metody kompostowania, wartość nawozowa i sposoby wykorzystania kompostów do użyźniania gruntów. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 12 |
A-A-4 | Interpretacja wyników | 4 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na wykładach | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | Umiejętność powiązania wiedzy pozyskanej w trakcie wykładów z wiedzą zdobytą z innych przedmiotów | 6 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Praca w grupach |
M-5 | Interpretacja wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole, |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektów nawożenia wykonanych w czasie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O02-K_W01 Student zna asortyment i właściwości nawozwów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym przydatnych do kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | GO_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O02-K_U01 Student posiada umiejętności opracowania projektu nawożenia gruntów rekultywowanych z wykorzystaniem nawozów i odpadów. Umie obliczyć dawaki nawozów i odpadów. | GO_1A_U05 | R1A_U04 | InzA_U03, InzA_U08 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-3, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O02-K_K01 Student zna akty prawne z zakresu stosowania nawozów i odpadów w kształtowaniu żyzności gruntów rekultywowanych oraz jest świadom przyrodniczych skutków nawożenia w użyznianiu gruntów | GO_1A_K03 | R1A_K03 | — | C-2 | T-A-1, T-W-8 | M-1, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O02-K_W01 Student zna asortyment i właściwości nawozwów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym przydatnych do kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z kształtowaniem żyzności gruntów rekultywowanych |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z kształtowaniem żyzności gruntów rekultywowanych | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu podstaw związanych z kształtowaniem żyzności gruntów rekultywowanych | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych oraz zna ich właściwości. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O02-K_U01 Student posiada umiejętności opracowania projektu nawożenia gruntów rekultywowanych z wykorzystaniem nawozów i odpadów. Umie obliczyć dawaki nawozów i odpadów. | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | |
3,5 | Student posiada połowiczne umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | |
4,5 | Student posiada ponad dobre umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O02-K_K01 Student zna akty prawne z zakresu stosowania nawozów i odpadów w kształtowaniu żyzności gruntów rekultywowanych oraz jest świadom przyrodniczych skutków nawożenia w użyznianiu gruntów | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych i skutkach przyrodniczych ich uzyżniania | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość na temat potrzeb kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych i skutkach przyrodniczych ich użyzniania | |
5,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych i skutkach przyrodniczych ich użyźniania |
Literatura podstawowa
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych, tom 1 i 2., PWRiL, Poznań, 2008
- Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, J. Łabętowicza, E. Krzywego, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Warszawa, 2011
- Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, SGGW, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Rekultywacyjne i nawozowe użytkowanie odpadów organicznych., Inżynieria Ekologiczna, 2003
- Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, PZ, Zielona Góra, Zieliona Góra, 1999
- Akty prawne ze strony internetowej: Sejm.gov.pl, 2003