Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_C05_K01 | Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_K01 | Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. |
---|
GO_1A_K03 | Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_K01 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
---|
R1A_K03 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
R1A_K04 | prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
R1A_K06 | ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
R1A_K07 | ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu |
Cel przedmiotu | C-1 | Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną. |
---|
C-3 | Umiejętność określania żyzności gleb. |
C-4 | Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb. |
Treści programowe | T-L-8 | Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego. |
---|
T-W-3 | Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb. |
T-W-2 | Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych. |
T-A-3 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady. |
T-W-4 | Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby. |
T-W-9 | Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze. |
T-W-4 | Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych. |
T-W-6 | Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby. |
T-W-8 | Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego. |
T-W-7 | Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby. |
T-W-10 | Budowa i cechy morfologiczne gleb. |
T-W-2 | Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb. |
T-W-1 | Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego. |
T-W-1 | Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów. |
T-W-3 | Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym. |
T-W-5 | Sorpcyjne właściwości gleb - koloidy glebowe. |
T-L-3 | Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i ich rola w powstawaniu gleb. |
T-L-5 | Oznaczanie węgla ogólnego, wyliczanie zawartości próchnicy oraz jej funkcja w glebie. |
T-L-7 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady. |
T-L-5 | Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości. |
T-A-1 | Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb. |
T-A-2 | Cechy skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego. |
T-W-6 | Budowa i cechy morfologiczne gleb. |
T-W-5 | Powstawanie gleb - czynniki glebotwórcze. |
T-W-10 | Proces bielicowania - właściwości, wartość i występowanie gleb bielicoziemnych. |
T-W-7 | Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego. |
T-A-1 | Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb. |
T-A-3 | Cechy skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb. |
T-W-12 | Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i znaczenie roślinności bagiennej. |
T-L-6 | Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności. |
T-A-2 | Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb. |
T-L-6 | Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb. |
T-L-4 | Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza. |
T-W-14 | Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb - bonitacja gleb. |
T-A-5 | Cechy skał osadowych chemicznych i ich właściwości. |
T-W-11 | Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach. |
T-W-9 | Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych. |
T-L-2 | Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb. |
T-L-3 | Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie. |
T-L-2 | Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego. |
T-A-4 | Cechy skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza. |
T-L-4 | Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb. |
T-L-1 | Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe. |
T-L-1 | Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb. |
T-A-6 | Oznaczanie skał osadowych organogenicznych i ich właściwości. |
T-A-7 | Cechy skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb. |
T-W-15 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych. |
T-W-13 | Rola procesów aluwialnych, zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb. |
T-W-8 | Proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych. |
Metody nauczania | M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
---|
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Metoda formująco-podsumowująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | W zakresie prac zespołowych student:
- nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
W zakresie działania, postaw i motywacji:
- student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student:
- planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
W zakresie działania, postaw i motywacji:
- student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student:
- planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
W zakresie działania, postaw i motywacji:
- student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student:
- rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
W zakresie działania, postaw i motywacji:
- student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. |
4,5 | W zakresie prac zespołowych student:
- potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
W zakresie działania, postaw i motywacji:
- student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. |
5,0 | W zakresie prac zespołowych student:
- potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.
W zakresie działania, postaw i motywacji:
- student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |