Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Programowanie i projektowanie terenów zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie i projektowanie terenów zieleni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z dendrologii |
W-2 | Podstawowe wiadomości z urządzania terenów zieleni |
W-3 | Podstawowe wiadomości z kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat projektowania terenów zieleni |
C-2 | Przygotowanie do wykonania projektu terenu zieleni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady i zakres wykonywania pierwszego etapu projektowania terenu zieleni – prace terenowe | 2 |
T-A-2 | Zasady i zakres wykonywania drugiego etapu projektowania terenu zieleni – prace studialne | 2 |
T-A-3 | Zasady i zakres wykonywania trzeciego etapu projektowania terenu zieleni – prace projektowe | 2 |
T-A-4 | Wytyczne i uzgodnienia w pracach nad projektem terenu zieleni | 2 |
T-A-5 | Wykonanie inwentaryzacji zieleni na potrzeby projektu terenu zieleni | 2 |
T-A-6 | Wykonanie inwentaryzacji elementów zagospodarowania na potrzeby projektu terenu zieleni | 2 |
T-A-7 | Wykonanie rysunku oraz zestawienia inwentaryzacyjnego zieleni i innych elementów zagospodarowania terenu zieleni. | 3 |
15 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opracowanie "Gospodarki drzewostanem z waloryzacją zieleni" na bazie wykonanej inwentaryzacji zieleni (sem. 2) na potrzeby projektu terenu zieleni/ rysunki | 4 |
T-A-2 | Opracowanie "Waloryzacji elementów zagospodarowania i wyposażenia" na bazie wykonanej inwentaryzacji (sem. 2) na potrzeby projektu terenu zieleni/ rysunki | 4 |
T-A-3 | Praca nad projektem terenu zieleni; rozlokowanie roślin i innych elementów zagospodarowania | 4 |
T-A-4 | Praca nad projektem terenu zieleni; dobór materiału roślinnego | 4 |
T-A-5 | Praca nad projektem terenu zieleni; wykonanie rysunku nasadzeń | 2 |
T-A-6 | Wykonanie zestawień ilościowych i jakościowych roślin do nasadzeń i wyposażenia | 2 |
T-A-7 | Wykonanie szczegółowego doboru roslin dla zieleni izolacyjnej/ rysunki | 4 |
T-A-8 | Opracowania szczegółowe dla rozwiązań zieleni/ rysunki | 2 |
T-A-9 | Wykonanie opisu do projektu zieleni | 2 |
T-A-10 | Wykonanie kosztorysu dla terenu zieleni | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni | 2 |
T-W-2 | Programowanie terenów zieleni | 4 |
T-W-3 | Klasyfikacja terenów zieleni w mieście i na terenach wiejskich | 2 |
T-W-4 | Rodzaje terenów zieleni w aspekcie ich lokalizacji, kształtu, użyteczności, zarządzania | 4 |
T-W-5 | Podstawowe zasady projektowania terenów zieleni | 2 |
T-W-6 | Elementy i czynniki kompozycji w terenach zieleni | 2 |
T-W-7 | Formy roślinne i typy kompozycji w terenach zieleni | 2 |
T-W-8 | Konstrukcja założenia ogrodowego | 2 |
T-W-9 | Formalne aspekty projektowania terenów zieleni | 2 |
T-W-10 | Etapy projektowania terenów zieleni | 2 |
T-W-11 | Rodzaje dokumentacji projektowo-technicznej | 2 |
T-W-12 | Specyfika projektowania terenów zieleni na wybranych przykładach (np. uzdrowiska, obszary chronione, tereny z agroturyzmem) | 2 |
T-W-13 | Współczesne rozwiazania techniczne dla zieleni w mieście | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Wykonanie inwentaryzacji zieleni - rysunki | 8 |
A-A-3 | Wykonanie inwentaryzacji zieleni - zestawienia, opis | 7 |
A-A-4 | Wykonanie inwentaryzacji elementów zagospodarowania i wyposażenia - rysunki | 8 |
A-A-5 | Wykonanie inwentaryzacji elementów zagospodarowania i wyposażenia - zestawienia, opis | 6 |
44 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 30 |
A-A-2 | Wykonanie opracowania "Gospodarka i waloryzacja zieleni" dla projektowanego terenu zieleni | 5 |
A-A-3 | Wykonanie "Waloryzacji elementów zagospodarowania i wyposażenia" dla projektowanego terenu zieleni | 3 |
A-A-4 | Opracowanie form nasadzeń i doboru roślin dla projektowanego terenu zieleni | 8 |
A-A-5 | Opracowanie rozwiązań dla zieleni izolacyjnej, rozwiazań szczegółowych zieleni dla projektowanego terenu zieleni | 4 |
A-A-6 | Opracowanie części opisowej dokumentacji projektowo-technicznej dla projektowanego terenu zieleni | 3 |
A-A-7 | Opracowanie części rysunkowej dokumentacji projektowo-technicznej dla projektowanego terenu zieleni | 4 |
A-A-8 | Opracowanie części kosztorysowej dokumentacji projektowo-technicznej dla projektowanego terenu zieleni | 4 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody padające / Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe / Wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu lub z zajęciami audytoryjnymi |
M-4 | Metody praktyczne / Wykonanie inwentaryzacji |
M-5 | Metody praktyczne / Wykonanie projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie inwentaryzacji opracowywanego terenu zieleni |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu zagospodarowania opracowywanego terenu zieleni, części opisowej, rysunkowej, kosztorysowej |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na zajęciach audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C12_W01 Ma wiedzę na temat zasad projektowania terenów zieleni, prawidłowej ich klasyfikacji, doboru właściwych rozwiązań projektowych do charakteru terenu i jego przeznaczenia. Ma wiedzę na temat elementów i czynników kompozycji w terenach zieleni, form roślinnych, fenologicznych aspektów projektowania, konstrukcji założeń. Ma wiedzę na temat programowania terenów zieleni, aspektów prawnych, etapów projektowania. | AK_2A_W03, AK_2A_W05, AK_2A_W13 | R2A_W02, R2A_W05, R2A_W07, R2A_W09, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11 | InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C12_U01 Potrafi zebrać i przeanalizować informacje niezbędne do zaprojektowania terenu zieleni | AK_2A_U02, AK_2A_U03 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U06, T2A_U01, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U14 | InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-3, M-4 | S-2 |
AK_2A_C12_U02 Potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej, graficznej, kosztorysowej | AK_2A_U05 | A2_U01, R2A_U02, R2A_U06, R2A_U08, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U08 | C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-3, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C12_K01 Posiada świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni | AK_2A_K03, AK_2A_K05 | A2_K05, R2A_K02, R2A_K05, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C12_W01 Ma wiedzę na temat zasad projektowania terenów zieleni, prawidłowej ich klasyfikacji, doboru właściwych rozwiązań projektowych do charakteru terenu i jego przeznaczenia. Ma wiedzę na temat elementów i czynników kompozycji w terenach zieleni, form roślinnych, fenologicznych aspektów projektowania, konstrukcji założeń. Ma wiedzę na temat programowania terenów zieleni, aspektów prawnych, etapów projektowania. | 2,0 | Nie ma elementarnęj wiedzy na temat zasad projektowania terenów zieleni, prawidłowej ich klasyfikacji, doboru właściwych rozwiązań projektowych do charakteru terenu i jego przeznaczenia. Nie ma elementarnęj wiedzy na temat elementów i czynników kompozycji w terenach zieleni, form roślinnych, fenologicznych aspektów projektowania, konstrukcji założeń. Nie ma elementarnęj wiedzy na temat programowania terenów zieleni, aspektów prawnych, etapów projektowania. |
3,0 | Ma elementarną wiedzę na temat zasad projektowania terenów zieleni, prawidłowej ich klasyfikacji, doboru właściwych rozwiązań projektowych do charakteru terenu i jego przeznaczenia. Ma elementarną wiedzę na temat elementów i czynników kompozycji w terenach zieleni, form roślinnych, fenologicznych aspektów projektowania, konstrukcji założeń. Ma elementarą wiedzę na temat programowania terenów zieleni, aspektów prawnych, etapów projektowania. | |
3,5 | Ma podstawową wiedzę na temat zasad projektowania terenów zieleni, prawidłowej ich klasyfikacji, doboru właściwych rozwiązań projektowych do charakteru terenu i jego przeznaczenia. Ma podstawową wiedzę na temat elementów i czynników kompozycji w terenach zieleni, form roślinnych, fenologicznych aspektów projektowania, konstrukcji założeń. Ma podstawową wiedzę na temat programowania terenów zieleni, aspektów prawnych, etapów projektowania. | |
4,0 | Ma wiedzę na poziomie dobrym na temat zasad projektowania terenów zieleni, prawidłowej ich klasyfikacji, doboru właściwych rozwiązań projektowych do charakteru terenu i jego przeznaczenia. Ma wiedzę na poziomie dobrym na temat elementów i czynników kompozycji w terenach zieleni, form roślinnych, fenologicznych aspektów projektowania, konstrukcji założeń. Ma wiedzę na poziomie dobrym na temat programowania terenów zieleni, aspektów prawnych, etapów projektowania. | |
4,5 | Ma pełną wiedzę na temat zasad projektowania terenów zieleni, prawidłowej ich klasyfikacji, doboru właściwych rozwiązań projektowych do charakteru terenu i jego przeznaczenia. Ma pełną wiedzę na temat elementów i czynników kompozycji w terenach zieleni, form roślinnych, fenologicznych aspektów projektowania, konstrukcji założeń. Ma pełną wiedzę na temat programowania terenów zieleni, aspektów prawnych, etapów projektowania. | |
5,0 | Ma pełną i ugruntowaną wiedzę na temat zasad projektowania terenów zieleni, prawidłowej ich klasyfikacji, doboru właściwych rozwiązań projektowych do charakteru terenu i jego przeznaczenia. Ma pełną i ugruntowaną wiedzę na temat elementów i czynników kompozycji w terenach zieleni, form roślinnych, fenologicznych aspektów projektowania, konstrukcji założeń. Ma pełną i ugruntowaną wiedzę na temat programowania terenów zieleni, aspektów prawnych, etapów projektowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C12_U01 Potrafi zebrać i przeanalizować informacje niezbędne do zaprojektowania terenu zieleni | 2,0 | Nie potrafi zebrać i przeanalizować informacji niezbędnyvh do zaprojektowania terenu zieleni. |
3,0 | Potrafi zebrać informacje, ale nie potrafi dokonać analizy zebranych informacji niezbędnych do zaprojektowania terenu zieleni. | |
3,5 | Potrafi zebrać informacje oraz potrafi na poziomie podstawowym dokonać analizy zebranych informacji niezbędnyvh do zaprojektowania terenu zieleni. | |
4,0 | Potrafi zebrać informacje oraz potrafi na poziomie dobrym dokonać analizy zebranych informacji niezbędnyvh do zaprojektowania terenu zieleni. Potrafi wykorzystać zebrane informacje, by zaproponować rozwiazania dla projektowanego terenu zieleni, popełniając drobne błędy. | |
4,5 | Potrafi zebrać informacje oraz potrafi na poziomie dobrym dokonać analizy zebranych informacji niezbędnyvh do zaprojektowania terenu zieleni. Potrafi wykorzystać zebrane informacje, by zaproponować poprawne rozwiazania dla projektowanego terenu zieleni. | |
5,0 | Potrafi zebrać informacje oraz potrafi na poziomie bardfzo dobrym dokonać analizy zebranych informacji niezbędnyvh do zaprojektowania terenu zieleni. Potrafi wykorzystać zebrane informacje, by zaproponować poprawne rozwiazania dla projektowanego terenu zieleni, potrafi w pełni samodzielnie rozwiązać problemy wynikające z zastanych uwarunkowań. | |
AK_2A_C12_U02 Potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej, graficznej, kosztorysowej | 2,0 | Student nie potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej i graficznej. |
3,0 | Student potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej-ogólnej, nie potrafi wykonać zestawień analitycznych. Student potrafi wykonać projekt w zakresie części graficznej w odniesieniu do rysunków podstawowych. | |
3,5 | Student potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej-ogólnej, potrafi wykonać zestawienia analityczne. Student potrafi wykonać projekt w zakresie części graficznej w odniesieniu do rysunków podstawowych. | |
4,0 | Student potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej-ogólnej, potrafi wykonać zestawienia analityczne. Student potrafi wykonać projekt w zakresie części graficznej w odniesieniu do rysunków podstawowych i rysunków szczegółowych. | |
4,5 | Student potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej-ogólnej, potrafi wykonać zestawienia analityczne. Student potrafi wykonać projekt w zakresie części graficznej w odniesieniu do rysunków podstawowych i rysunków szczegółowych. Potrafi zaprezentować projekt. | |
5,0 | Student potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej-ogólnej, potrafi wykonać zestawienia analityczne. Student potrafi wykonać projekt w zakresie części graficznej w odniesieniu do rysunków podstawowych i rysunków szczegółowych. Potrafi zaprezentować projekt oraz podjąć dyskusję na temat zaproponowanych rozwiązań projektowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C12_K01 Posiada świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni | 2,0 | Nie posiada elementarnej świadomości roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni |
3,0 | Posiada elementarną świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni | |
3,5 | Posiada podstawową świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni | |
4,0 | Posiada dobrą świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni | |
4,5 | Posiada pełną świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni | |
5,0 | Posiada pełną i ugruntowaną świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni |
Literatura podstawowa
- Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa, 2010
- Zachariasz A., Zieleń jako współczesny czynnik miastotwórczy ze szczególnym uwzględnieniem roli parków publicznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2006
- Siewniak M., Mitkowska A., Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 1998
- Oleksyn H., Kompozycje roślinne w kształtowaniu terenów zieleni, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2007
- red. Drozdek M., Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ, Sulechów-Kalsk, 2011
- red. Drozdek M., Zieleń miast i wsi - współczesna i zabytkowa - seria, Wydawnicza PWSZ, Sulechów-Kalsk, 2011, seria od 2006 r.
- Dąbrowska-Milewska G., Standardy urbanistyczne dla terenów mieszkaniowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok, 2010
Literatura dodatkowa
- red. Zimny H., Ekologia miasta, Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Stare Babice, 2005
- Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, PWN, Warszawa, 2003
- Haber Z., Urbański P., Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008
- red. Rylke J., i inn., Zielone światy, SGGW, Warszawa, 2008
- Losantos A., Santos Quartino D., Vranckx B., Krajobraz miejski, Tmc, Warszawa, 2008
- red. Wines J., Zielona architektura, Taschen Tmc-art., Warszawa, 2008
- Architektura krajobrazu - kwartalnik - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław, kwartalnik