Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie placów zabaw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie placów zabaw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu projektowania placów zabaw w tym obowiązujących podstaw prawnych oraz psychofizycznych uwarunkowań. |
C-2 | Nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie oceny jakości rozwiązań placów zabaw pod względem bezpieczeństwa oraz atrakcyjności funkcjonalnej (możliwości realizacji różnorodnych form zabaw i wszechstronnego rozwoju dziecka) |
C-3 | Zapoznanie z dawnymi i współczesnymi formami placów zabaw oraz aktualnymi tendami w ich kształtowaniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Aktualny stan wiedzy dotyczący funkcjonowania i zagospodarowania placów zabaw - fakty i mity. | 2 |
T-W-2 | Ewolucja placu zabaw. Geneza powstania placów zabaw. C. Th Sorensen, Lady Allen of Hurtwood, Isamu Noguchu, van Eyck i inne postacie ważne dla rozwoju placów zabaw. Działalność H. Jordana. | 2 |
T-W-3 | Plac zabaw współcześnie. Charakterystyka form współczesnych placów zabaw. Aktualne tendencje w ich kształtowaniu w Stanach Zjednoczonych i Europie. | 4 |
T-W-4 | Atrakcyjność miejsca zabaw w oczach dziecka i opiekunów | 2 |
T-W-5 | Psychofizyczne uwarunkowania dla projektowania placów zabaw. Potrzeby różnych grup wiekowych i możliwości ich realizacji na placach zabaw. Wpływ cech przestrzeni na formy zbaw i aktywności. | 2 |
T-W-6 | Projektowanie placu zabaw od podstaw. Lokalizacja i program funkcjonalny. | 2 |
T-W-7 | Elementy zagospodarowania placu zabaw. Nawierzchnie na placach zabaw. Rodzaje urządzeń zabawowych. Roślinność na placu zabaw. | 2 |
T-W-8 | Uwarunkowania prawne. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Bezpieczeństwo na placach zabaw. | 2 |
T-W-9 | Kontrola i ocena placu zabaw pod względem bezpieczeństwa i programu | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Oceność na zajęciach | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy semestralnej (pisemnej i prezentacji multimedialnej) na zadany temat | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład terenowy o charakterze warsztatowym |
M-3 | Analiza przypadku |
M-4 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena całości pracy semestralnej (pracy pisemnej i prezentacji multimedialnej). Ocenie podlega poprawność merytoryczna analizy, oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres wyczerpania tematu oraz atrakcyjność prezentacji. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O18.2_W06 Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności | AK_1A_W06, AK_1A_W14, AK_1A_W17 | R1A_W05, R1A_W06, T1A_W02, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
AK_1A_O18.2_W07 Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu | AK_1A_W07 | T1A_W05, T1A_W10 | InzA_W05 | C-3 | T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O18.2_U11 Potrafi dokonać oceny atrakcyjności placu zabaw (w tym dokonać oceny bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności placu zabaw) | AK_1A_U09, AK_1A_U11 | R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05 | C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O18.2_K07 Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników. | AK_1A_K07, AK_1A_K09 | R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-9 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O18.2_W06 Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności | 2,0 | Nie potrafi wymienić i w większości poprawnie scharakteryzować elementów zagospodarowania placu zabaw |
3,0 | Wymienia i w większości poprawnie charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw. | |
3,5 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw. | |
4,0 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw oraz poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań. | |
4,5 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw, poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań oraz najczęściej popełniane błędy projektowe. | |
5,0 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw, poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań oraz najczęściej popełniane błędy projektowe, a także identyfikuje aspekty podnoszące efektywnie atrakcyjność danej formy/elementu zagospodarowania. | |
AK_1A_O18.2_W07 Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i schrakteryzować współczesnych form placu zabaw i rozwiązań alternatywnych |
3,0 | Wymienia i częściowo charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych. | |
3,5 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych bez umiejętności porównywania ich | |
4,0 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać | |
4,5 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać i ocenić pod względem atrakcyjności (warunków dla bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności). | |
5,0 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać i ocenić pod względem atrakcyjności (warunków dla bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności), a nawet |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O18.2_U11 Potrafi dokonać oceny atrakcyjności placu zabaw (w tym dokonać oceny bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności placu zabaw) | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić oceny atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca. |
3,0 | Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując większość komponentów zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca. | |
3,5 | Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca. | |
4,0 | Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca. | |
4,5 | Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca, a nawet samodzielnie wskazując wytyczne dla poprawy sytuacji. Przygotowaną pracę cechuje duża wartość merytoryczna i estetyczna. | |
5,0 | Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca, a nawet samodzielnie wskazując wytyczne dla poprawy o dużej jakości rozwiązań. Przygotowaną pracę cechuje duża wartość merytoryczna, estetyczna oraz oryginalność spostrzeżeń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O18.2_K07 Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników. | 2,0 | Student nie dostrzega zależności pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu. |
3,0 | Student dostrzega częściowo zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, | |
3,5 | Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, | |
4,0 | Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując znaczną spostrzegawczość i wrażliwość. | |
4,5 | Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując dużą spostrzegawczość i wrażliwość oraz kreatywność w wyrażaniu wytycznych. | |
5,0 | Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując dużą spostrzegawczość i wrażliwość oraz dużą kreatywność w wyrażaniu wytycznych. |
Literatura podstawowa
- Belzig G., Księga placów zabaw, Typoscript, Wrocław, 2001
- Czy bezpiecznie znaczy atrakcyjnie? Mat. VI Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2001", Typoscript, Wrocław, 2001
- Normy wyposażenia placów zabaw PN-EN-1176-1 do 7, PN-EN-1177, 2009
- 6. Place zabaw — bezpiecznie i bliżej natury... Materiały IV Ogólnopolskiego Seminarium, Typoscript, Wrocław, 1999
- Place zabaw — plusy i minusy. Materiały V Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2000", Typoscript, Wrocław, 2000
- Pawlikowska-Piechotka A., Przestrzeń rekreacji dziecka w mieście, Novae Res - Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia, 2011