Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Metody regulacji wzrostu drzew:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody regulacji wzrostu drzew
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu sadownictwa i botaniki roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji wzrostu drzew.
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania roślin sadowniczych.
C-3Przekazanie wiedzy na temat stosowanych podkładek.
C-4Przekazanie wiedzy na temat zależności pomiędzy podkładką a wielkością rośliny.
C-5Przekazanie wiedzy dotyczącej jakości materiału szkółkarskiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną i generatywną- sposoby, terminy i cele.3
T-A-2Sposoby ograniczania wzrostu drzew (fizologiczne i chemiczne)3
T-A-3Formowanie drzew- cięcie i przyginanie pędów.3
T-A-4Zastosowanie roślin sadowniczych w zadrzewianiu terenów zieleni (parki, ogrody działki, itp.)3
T-A-5Wymagania siedliskowe związane ze stosowanymi metodami regulacji wzrostu drzew.3
15
wykłady
T-W-1Róznica między rozmnażaniem wegetatywnym a generatywnym- wpływ na wielkość roślin.3
T-W-2Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych i wegetatywnych-znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe.3
T-W-3Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.3
T-W-4Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną.3
T-W-5Wpływ podkładki i sposobu uszlachetniania na wielkość drzew.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3konsultacje15
A-W-4studiowanie fachowej literatury15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Samodzielna lub zespołowa praca – wykonanie okulizacji i szczepienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: dyskusja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O03.3_W01
Posiada wiedzę na temat możliwości regulacji wzrostu drzew za pomocą podkładek
AK_1A_W12, AK_1A_W17, AK_1A_W21R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02, T1A_W06InzA_W01C-1, C-3, C-4T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-A-5M-1S-1
AK_1A_O03.3_W02
Ma wiedzę na temat rozmnażania roślin sadowniczych.
AK_1A_W21R1A_W06C-2T-W-2, T-W-4, T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O03.3_U01
Wykorzystuje umiejętnie znajomość doboru drzew.
AK_1A_U12, AK_1A_U13R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U09, T1A_U11InzA_U02C-1T-A-2, T-A-3M-1S-2
AK_1A_O03.3_U02
Wykorzystuje znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce.
AK_1A_U13R1A_U04, R1A_U05C-2, C-4T-W-1, T-W-4, T-A-1M-2S-1
AK_1A_O03.3_U03
Umie ograniczyć wzrost drzew.
AK_1A_U13R1A_U04, R1A_U05C-1, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O03.3_K01
Świadomie ocenia metody regulacji wzrostu drzew dla poszczególnych grup roślin.
AK_1A_K09R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-A-1M-1S-1
AK_1A_O03.3_K02
Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych.
AK_1A_K12A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01C-5T-A-4, T-A-5M-2S-3
AK_1A_O03.3_K03
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
AK_1A_K12A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01C-5T-A-3, T-A-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O03.3_W01
Posiada wiedzę na temat możliwości regulacji wzrostu drzew za pomocą podkładek
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował wiedzę na poziomie podstawowym na temat regulacji wzrostu drzew
3,5student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy wymienić i opisać metody regulacji drzew
4,0student w dobrym stopniu opanował wiedzę na temat regulacji wzrostu drzew
4,5student dobrze zna metody regulacji wzrostu drzew
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę dotyczącą regulacji wzrostu drzew
AK_1A_O03.3_W02
Ma wiedzę na temat rozmnażania roślin sadowniczych.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu podstawowym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
3,5student w stopniu dostatecznym zna, jak również umie opisać o rozmnażaniu roślin sadowniczych
4,0student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu tematu
4,5student dobrze zna metody rozmnażania roślin sadowniczych
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, potrafi wykorzystać wiedzę w sposób praktyczny

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O03.3_U01
Wykorzystuje umiejętnie znajomość doboru drzew.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował w stopniu podstawowym umiejętność doboru drzew
3,5student w stopniu dostatecznym potrafi dobierać drzewa
4,0student opanował umiejętność na dobrym poziomie, potrafi dobierać drzewa
4,5student posiada umiejętność z zakresu przedstawionej tematyki, samodzielnie dobiera drzewa
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie i w praktyce dobierać drzewa
AK_1A_O03.3_U02
Wykorzystuje znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce.
2,0student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0student opanował w stopniu podstawowym umiejętność rozmnażania roślin w praktyce
3,5student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność rozmnażania roślin w praktyce
4,0student opanował umiejętność na dobrym poziomie, potrafi wykorzystać znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce
4,5student posiada umiejętność z zakresu przedstawionej tematyki
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie wykorzystać znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce
AK_1A_O03.3_U03
Umie ograniczyć wzrost drzew.
2,0student nie opanował podstawowej umiejętności z zakresu tematyki
3,0student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym
3,5student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym, umie ograniczyć wzrost drzew
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, umiejętnie ogranicza wzrost drzew
4,5student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, zna metody ograniczania wzrostu drzew
5,0student bardzo dobrze opanował wiedze z zakresu tematu, potrafi samodzielnie wykorzystać ją w praktyce

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O03.3_K01
Świadomie ocenia metody regulacji wzrostu drzew dla poszczególnych grup roślin.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student ma podstawową świadomość oceny metod rozmnażania poszczególnych grup roślin
3,5student jest dostatecznie świadomy stosowanych metod rozmnażania poszczególnych grup roślin
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, potrafi ocenić metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin
4,5student świadomie, na dobrym poziomie ocenia metody rozmnażania poszczególnych grup roślin
5,0student bardzo dobrze jest zorientowany i samodzielnie potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu oceniania metod rozmnażania dla poszczególnych grup roślin, swiadomie, na dobrym poziomie ocenia metody rozmnażania poszczególnych grup roślin
AK_1A_O03.3_K02
Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych normach branżowych
3,5student potrafi wymienić aktualne normy branżowe
4,0student zna aktualne normy branżowe
4,5student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu tematu
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, jest bardzo dobrze zorientowany w aktualnych normach branżowych
AK_1A_O03.3_K03
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bradzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole

Literatura podstawowa

  1. Czynczyk A., Szkółkarstwo Sadownicze, PWRiL, Warszawa, 1998
  2. Rejman A., Szkółkarstwo roslin sadowniczych, PWRiL, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Dwumisięcznik, Szkółkarstwo, Plantpress, Kraków

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną i generatywną- sposoby, terminy i cele.3
T-A-2Sposoby ograniczania wzrostu drzew (fizologiczne i chemiczne)3
T-A-3Formowanie drzew- cięcie i przyginanie pędów.3
T-A-4Zastosowanie roślin sadowniczych w zadrzewianiu terenów zieleni (parki, ogrody działki, itp.)3
T-A-5Wymagania siedliskowe związane ze stosowanymi metodami regulacji wzrostu drzew.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Róznica między rozmnażaniem wegetatywnym a generatywnym- wpływ na wielkość roślin.3
T-W-2Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych i wegetatywnych-znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe.3
T-W-3Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.3
T-W-4Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną.3
T-W-5Wpływ podkładki i sposobu uszlachetniania na wielkość drzew.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3konsultacje15
A-W-4studiowanie fachowej literatury15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O03.3_W01Posiada wiedzę na temat możliwości regulacji wzrostu drzew za pomocą podkładek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W12posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
AK_1A_W17zna urządzenia techniczne stosowane w wykonawstwie i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W21ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji wzrostu drzew.
C-3Przekazanie wiedzy na temat stosowanych podkładek.
C-4Przekazanie wiedzy na temat zależności pomiędzy podkładką a wielkością rośliny.
Treści programoweT-W-1Róznica między rozmnażaniem wegetatywnym a generatywnym- wpływ na wielkość roślin.
T-A-2Sposoby ograniczania wzrostu drzew (fizologiczne i chemiczne)
T-A-3Formowanie drzew- cięcie i przyginanie pędów.
T-W-5Wpływ podkładki i sposobu uszlachetniania na wielkość drzew.
T-A-5Wymagania siedliskowe związane ze stosowanymi metodami regulacji wzrostu drzew.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował wiedzę na poziomie podstawowym na temat regulacji wzrostu drzew
3,5student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy wymienić i opisać metody regulacji drzew
4,0student w dobrym stopniu opanował wiedzę na temat regulacji wzrostu drzew
4,5student dobrze zna metody regulacji wzrostu drzew
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę dotyczącą regulacji wzrostu drzew
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O03.3_W02Ma wiedzę na temat rozmnażania roślin sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W21ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-2Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych i wegetatywnych-znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe.
T-W-4Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną.
T-A-1Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną i generatywną- sposoby, terminy i cele.
Metody nauczaniaM-2Samodzielna lub zespołowa praca – wykonanie okulizacji i szczepienia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu podstawowym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
3,5student w stopniu dostatecznym zna, jak również umie opisać o rozmnażaniu roślin sadowniczych
4,0student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu tematu
4,5student dobrze zna metody rozmnażania roślin sadowniczych
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, potrafi wykorzystać wiedzę w sposób praktyczny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O03.3_U01Wykorzystuje umiejętnie znajomość doboru drzew.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U12wybiera i stosuje odpowiednie urządzenia techniczne do wykonania i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji wzrostu drzew.
Treści programoweT-A-2Sposoby ograniczania wzrostu drzew (fizologiczne i chemiczne)
T-A-3Formowanie drzew- cięcie i przyginanie pędów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował w stopniu podstawowym umiejętność doboru drzew
3,5student w stopniu dostatecznym potrafi dobierać drzewa
4,0student opanował umiejętność na dobrym poziomie, potrafi dobierać drzewa
4,5student posiada umiejętność z zakresu przedstawionej tematyki, samodzielnie dobiera drzewa
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie i w praktyce dobierać drzewa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O03.3_U02Wykorzystuje znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania roślin sadowniczych.
C-4Przekazanie wiedzy na temat zależności pomiędzy podkładką a wielkością rośliny.
Treści programoweT-W-1Róznica między rozmnażaniem wegetatywnym a generatywnym- wpływ na wielkość roślin.
T-W-4Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną.
T-A-1Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną i generatywną- sposoby, terminy i cele.
Metody nauczaniaM-2Samodzielna lub zespołowa praca – wykonanie okulizacji i szczepienia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0student opanował w stopniu podstawowym umiejętność rozmnażania roślin w praktyce
3,5student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność rozmnażania roślin w praktyce
4,0student opanował umiejętność na dobrym poziomie, potrafi wykorzystać znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce
4,5student posiada umiejętność z zakresu przedstawionej tematyki
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie wykorzystać znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O03.3_U03Umie ograniczyć wzrost drzew.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji wzrostu drzew.
C-3Przekazanie wiedzy na temat stosowanych podkładek.
C-4Przekazanie wiedzy na temat zależności pomiędzy podkładką a wielkością rośliny.
Treści programoweT-A-2Sposoby ograniczania wzrostu drzew (fizologiczne i chemiczne)
T-A-3Formowanie drzew- cięcie i przyginanie pędów.
T-A-4Zastosowanie roślin sadowniczych w zadrzewianiu terenów zieleni (parki, ogrody działki, itp.)
T-A-5Wymagania siedliskowe związane ze stosowanymi metodami regulacji wzrostu drzew.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował podstawowej umiejętności z zakresu tematyki
3,0student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym
3,5student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym, umie ograniczyć wzrost drzew
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, umiejętnie ogranicza wzrost drzew
4,5student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, zna metody ograniczania wzrostu drzew
5,0student bardzo dobrze opanował wiedze z zakresu tematu, potrafi samodzielnie wykorzystać ją w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O03.3_K01Świadomie ocenia metody regulacji wzrostu drzew dla poszczególnych grup roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania roślin sadowniczych.
C-3Przekazanie wiedzy na temat stosowanych podkładek.
Treści programoweT-W-1Róznica między rozmnażaniem wegetatywnym a generatywnym- wpływ na wielkość roślin.
T-W-4Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną.
T-A-1Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną i generatywną- sposoby, terminy i cele.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student ma podstawową świadomość oceny metod rozmnażania poszczególnych grup roślin
3,5student jest dostatecznie świadomy stosowanych metod rozmnażania poszczególnych grup roślin
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, potrafi ocenić metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin
4,5student świadomie, na dobrym poziomie ocenia metody rozmnażania poszczególnych grup roślin
5,0student bardzo dobrze jest zorientowany i samodzielnie potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu oceniania metod rozmnażania dla poszczególnych grup roślin, swiadomie, na dobrym poziomie ocenia metody rozmnażania poszczególnych grup roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O03.3_K02Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-5Przekazanie wiedzy dotyczącej jakości materiału szkółkarskiego.
Treści programoweT-A-4Zastosowanie roślin sadowniczych w zadrzewianiu terenów zieleni (parki, ogrody działki, itp.)
T-A-5Wymagania siedliskowe związane ze stosowanymi metodami regulacji wzrostu drzew.
Metody nauczaniaM-2Samodzielna lub zespołowa praca – wykonanie okulizacji i szczepienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dyskusja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych normach branżowych
3,5student potrafi wymienić aktualne normy branżowe
4,0student zna aktualne normy branżowe
4,5student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu tematu
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, jest bardzo dobrze zorientowany w aktualnych normach branżowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O03.3_K03Potrafi zorganizować pracę w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-5Przekazanie wiedzy dotyczącej jakości materiału szkółkarskiego.
Treści programoweT-A-3Formowanie drzew- cięcie i przyginanie pędów.
T-A-4Zastosowanie roślin sadowniczych w zadrzewianiu terenów zieleni (parki, ogrody działki, itp.)
Metody nauczaniaM-2Samodzielna lub zespołowa praca – wykonanie okulizacji i szczepienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dyskusja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bradzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole