Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>, Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza botaniczna na poziomie szkoły średniej
W-2Podstawy biologii, chemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory Polski
C-2Zapoznanie studenta z procesami fizjologicznymi roślin
C-3Zapoznanie z wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne roślin
C-4Zapoznanie studenta z fizjologicznymi podstawami regulującymi procesy wzrostu i rozwoju roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych3
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliściennych. Oznaczanie roślin5
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin7
T-A-4Proces dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji4
T-A-5Barwniki asymilacyjne i proces fotosyntezy2
T-A-6Pierwiastki niezbędne w roślinie. Antagonizm roślin3
T-A-7Regulatory wzrostu i rozwoju roślin4
T-A-8Ruchy roślin2
30
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.4
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne2
T-W-3Podstawy taksonomii roślin. Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych9
T-W-4Gospodarka wodna roślin4
T-W-5Fotosynteza2
T-W-6Oddychanie roślin2
T-W-7Mineralne żywienie, objawy niedoboru pierwiastków2
T-W-8Regulatory wzrostu2
T-W-9Ruchy roślin2
T-W-10Zaliczenie wykładów1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2zbiór roślin i wykonanie zielnika10
A-A-3samodzielne studiowanie tematyki zajęć5
A-A-4konsultacje2
A-A-5przygotowanie do zaliczenia11
A-A-6zaliczenie zajęć2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów16
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5zaliczenie zajęć2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: rozwiązanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B01_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
AK_1A_W08R1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2
AK_1A_B01_W02
potrafi rozpoznawać pospolite gatunki rośli oraz zidentyfikować gatunki nieznane
AK_1A_W08R1A_W05C-1T-W-3, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-4
AK_1A_B01_W03
Potrafi określić wymagania roślin pod kątem zasobów środowiska i reakcje roślin na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne
AK_1A_W09R1A_W05C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B01_U01
zna zasady wykonywania inwentaryzacji flory
AK_1A_U15R1A_U05, T1A_U06C-1T-W-3, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3
AK_1A_B01_U02
Umie określić wymagania roślin w stosunku do różnych czynników środowiska
AK_1A_U13R1A_U04, R1A_U05C-3, C-4T-W-4, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzenia wiedzy
AK_1A_K12A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01C-2, C-3, C-4, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-2, S-3
AK_1A_B01_K02
Student ma świadomość wpływu różnych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin
AK_1A_K09R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B01_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
2,0nie spełnia kryterium na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
AK_1A_B01_W02
potrafi rozpoznawać pospolite gatunki rośli oraz zidentyfikować gatunki nieznane
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 41-50 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (przynajmniej po polsku)
3,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 51-60 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (przynajmniej po polsku)
4,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61-70 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
4,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 71-79 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
5,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać minimum 80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
AK_1A_B01_W03
Potrafi określić wymagania roślin pod kątem zasobów środowiska i reakcje roślin na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne
2,0student nie zna procesów fizjologicznych i wymagań roślin
3,0student zna podstawowe procesy fizjologiczne lecz nie w pełni potrafi je analizować
3,5student zna podstawowe wymagania roslin pod katem procesów fizjologicznych
4,0student wie jakie czynniki środowiska wpływają na wzrost i rozwój roślin
4,5student określa czynniki wewnętrzne wpływajace na fizjologię roslin
5,0student zna wszystkie czynniki wpływajace na procesy fizjologiczne roslin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B01_U01
zna zasady wykonywania inwentaryzacji flory
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
AK_1A_B01_U02
Umie określić wymagania roślin w stosunku do różnych czynników środowiska
2,0student nie umie opisać wymagań roślin
3,0student umie określić część wymagań roślin
3,5student umie określić wymagania roślin
4,0student określa wymagania roślin i czynniki środowiskowe je warunkujące
4,5student wie jak zapewnić warunki dot. wymagań roślin w praktyce
5,0student potrafi ocenić dobór roślin w zależnosci od warunków środowiskowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzenia wiedzy
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
AK_1A_B01_K02
Student ma świadomość wpływu różnych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin
2,0student nie ma świadomości zależnośc warunków środowiska na rozwój roślin
3,0
3,5
4,0student ma świadomośc zależności warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
  2. Praca zbiorowa pod red J Kapcewicza i S.Lewaka, Podstawy Fizjologii Roślin, PWN, Warszawa, 1998, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych3
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliściennych. Oznaczanie roślin5
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin7
T-A-4Proces dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji4
T-A-5Barwniki asymilacyjne i proces fotosyntezy2
T-A-6Pierwiastki niezbędne w roślinie. Antagonizm roślin3
T-A-7Regulatory wzrostu i rozwoju roślin4
T-A-8Ruchy roślin2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.4
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne2
T-W-3Podstawy taksonomii roślin. Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych9
T-W-4Gospodarka wodna roślin4
T-W-5Fotosynteza2
T-W-6Oddychanie roślin2
T-W-7Mineralne żywienie, objawy niedoboru pierwiastków2
T-W-8Regulatory wzrostu2
T-W-9Ruchy roślin2
T-W-10Zaliczenie wykładów1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2zbiór roślin i wykonanie zielnika10
A-A-3samodzielne studiowanie tematyki zajęć5
A-A-4konsultacje2
A-A-5przygotowanie do zaliczenia11
A-A-6zaliczenie zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów16
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5zaliczenie zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B01_W01potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory Polski
Treści programoweT-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne
T-W-3Podstawy taksonomii roślin. Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych
T-A-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliściennych. Oznaczanie roślin
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: rozwiązanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryterium na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B01_W02potrafi rozpoznawać pospolite gatunki rośli oraz zidentyfikować gatunki nieznane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory Polski
Treści programoweT-W-3Podstawy taksonomii roślin. Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliściennych. Oznaczanie roślin
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: rozwiązanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 41-50 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (przynajmniej po polsku)
3,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 51-60 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (przynajmniej po polsku)
4,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61-70 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
4,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 71-79 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
5,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać minimum 80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B01_W03Potrafi określić wymagania roślin pod kątem zasobów środowiska i reakcje roślin na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z procesami fizjologicznymi roślin
C-3Zapoznanie z wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne roślin
C-4Zapoznanie studenta z fizjologicznymi podstawami regulującymi procesy wzrostu i rozwoju roślin
Treści programoweT-W-4Gospodarka wodna roślin
T-W-5Fotosynteza
T-W-6Oddychanie roślin
T-W-7Mineralne żywienie, objawy niedoboru pierwiastków
T-W-8Regulatory wzrostu
T-W-9Ruchy roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: rozwiązanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna procesów fizjologicznych i wymagań roślin
3,0student zna podstawowe procesy fizjologiczne lecz nie w pełni potrafi je analizować
3,5student zna podstawowe wymagania roslin pod katem procesów fizjologicznych
4,0student wie jakie czynniki środowiska wpływają na wzrost i rozwój roślin
4,5student określa czynniki wewnętrzne wpływajace na fizjologię roslin
5,0student zna wszystkie czynniki wpływajace na procesy fizjologiczne roslin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B01_U01zna zasady wykonywania inwentaryzacji flory
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U15potrafi wykonać inwentaryzację szaty roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory Polski
Treści programoweT-W-3Podstawy taksonomii roślin. Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliściennych. Oznaczanie roślin
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: rozwiązanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B01_U02Umie określić wymagania roślin w stosunku do różnych czynników środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne roślin
C-4Zapoznanie studenta z fizjologicznymi podstawami regulującymi procesy wzrostu i rozwoju roślin
Treści programoweT-W-4Gospodarka wodna roślin
T-W-7Mineralne żywienie, objawy niedoboru pierwiastków
T-W-9Ruchy roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie opisać wymagań roślin
3,0student umie określić część wymagań roślin
3,5student umie określić wymagania roślin
4,0student określa wymagania roślin i czynniki środowiskowe je warunkujące
4,5student wie jak zapewnić warunki dot. wymagań roślin w praktyce
5,0student potrafi ocenić dobór roślin w zależnosci od warunków środowiskowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B01_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzenia wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z procesami fizjologicznymi roślin
C-3Zapoznanie z wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne roślin
C-4Zapoznanie studenta z fizjologicznymi podstawami regulującymi procesy wzrostu i rozwoju roślin
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory Polski
Treści programoweT-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne
T-W-3Podstawy taksonomii roślin. Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych
T-A-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliściennych. Oznaczanie roślin
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
T-W-4Gospodarka wodna roślin
T-W-5Fotosynteza
T-W-6Oddychanie roślin
T-W-7Mineralne żywienie, objawy niedoboru pierwiastków
T-W-8Regulatory wzrostu
T-W-9Ruchy roślin
T-W-10Zaliczenie wykładów
T-A-4Proces dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji
T-A-5Barwniki asymilacyjne i proces fotosyntezy
T-A-6Pierwiastki niezbędne w roślinie. Antagonizm roślin
T-A-7Regulatory wzrostu i rozwoju roślin
T-A-8Ruchy roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B01_K02Student ma świadomość wpływu różnych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z procesami fizjologicznymi roślin
C-3Zapoznanie z wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne roślin
C-4Zapoznanie studenta z fizjologicznymi podstawami regulującymi procesy wzrostu i rozwoju roślin
Treści programoweT-W-4Gospodarka wodna roślin
T-W-5Fotosynteza
T-W-6Oddychanie roślin
T-W-7Mineralne żywienie, objawy niedoboru pierwiastków
T-W-8Regulatory wzrostu
T-W-9Ruchy roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości zależnośc warunków środowiska na rozwój roślin
3,0
3,5
4,0student ma świadomośc zależności warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin
4,5
5,0