Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Antropogeniczne zmiany klimatu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Antropogeniczne zmiany klimatu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz z ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z funkcjonowaniem sytemu klimatycznyego Ziemi oraz z przyczynami jego zmian - historycznych i współczesnych. |
C-2 | Zapoznanie studentów o wpływie działalności człowieka na system klimatyczny Ziemi w skalach : globalnej, regionalnej i lokalnej i w konsekwencji - o stwierdzonych i przewdywanych skutkach w środowisku przyrodniczym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Natura systemu klimatycznego i jego czynniki. Procesy klimatotwórcze. Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu. Globalne i regionalne zmiany klimatu w świetle raportów IPCC. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyczne zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Wpływ zanieczyszczeń powietrza na bilans promieniowania, bilans cieplny oraz na składniki atmosferycznego ogniwa obiegu wody. Monitoring powietrza atmosferycznego. | 2 |
T-W-3 | Procesy rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w atmosferze (dyspersja, depozycja sucha i mokra, przemiany chemiczne zanieczyszczeń. Efektywność elementów meteorologicznych w rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń | 2 |
T-W-4 | Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery. Scenariusze zmian klimatu. Priorytetowe kierunki działań w ramach polityky ochrony klimatu. | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O06.2_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o procesach klimatotwórczych i wpływie działalności człowieka na stwierdzone i przewidywane przejawy zmian klimatu w różnych skalach przestrzennych | AK_2A_W01 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W06 | InzA2_W01 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O06.2_U01 Nabywa umiejętności analizowania zmian w środowisku atmosferycznym i potrafi formułować opinie o przyczynach obserwowanych zmian klimatu, a także umie ocenić działania podejmowane na rzecz ograniczenia niekorzystnych zmian klimatu. | AK_2A_U09 | R2A_U05, T2A_U05, T2A_U12 | — | C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O06.2_K01 Jest świadomy ograniczeń w kształtowaniu przestrzeni związanych ze stwierdzonymi i prognozowanymi zmianami klimatu w róznych skalach przestrzennych. Mając wiedzę o nieustalonych jednoznacznie przyczynach i często sprzeczne wyniki różnych scenariuszy zmian klimatu ma pełną swiadomość o potrzebie nieustannego dokształcania. | AK_2A_K04, AK_2A_K07 | R2A_K06, T2A_K02 | InzA2_K01 | C-2 | T-W-1, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O06.2_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o procesach klimatotwórczych i wpływie działalności człowieka na stwierdzone i przewidywane przejawy zmian klimatu w różnych skalach przestrzennych | 2,0 | Student nie definiuje pojęcia klimatu i systemu klimatycznego i nie zna przyczyn jego zmian |
3,0 | Student objaśnia naturę systemu klimatycznego, ale zna tylko niektóre z antropogenicznych przyczyn jego zmian. | |
3,5 | Student objaśnia naturę systemu klimatycznego i zna naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu. Charakteryzuje główne rodzajei formy zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i rozróźnia ich naturalne i sztuczne źródła. | |
4,0 | Student nie tylko identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu, ale także tłumaczy ich wpływ na zmiany głównych elementów klimatycznych. Opisuje wpływ zanieczyszczeń na bilans energetyczny, cieplny i wodny. Charakteryzuje globalne skutki zanieczyszczenia atmosfery - efekt cieplarniany i ubożenie warstyw ozonowej. współczesnych globalnych zmian klimatu | |
4,5 | Student charakteryzuje nie tylko globalne, ale także regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery. Opisuje zmiany klimatu w Polsce na tle zmian globalnych. Wymienia najważniejsze kierunki działań na rzecz ochrony klimatu w ramach konwencji klimatycznych, w tym zobowiązania Polski. | |
5,0 | Student opisuje globalne, regionalne skutki zanieczyszczenia atmosfery. Wymienia nie tylko stwierdzone zmiany klimatu w Polsce na tle zmian globalnych, ale formułuje również wyniki scenariuszy zmian według raportów IPCC, ale zna też inne opracowania z zakresu przewidywanych zmian klimatu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O06.2_U01 Nabywa umiejętności analizowania zmian w środowisku atmosferycznym i potrafi formułować opinie o przyczynach obserwowanych zmian klimatu, a także umie ocenić działania podejmowane na rzecz ograniczenia niekorzystnych zmian klimatu. | 2,0 | Nie potrafi ocenić zmian w środowisku atmosferycznym |
3,0 | Nakreśla najważniejsze globalne zmiany zmiany klimatu, ale potrafi jedynie wymienić, najważniejsze przyczyny tego zjawiska, nie szacuje jednak ich wpływu. | |
3,5 | Ma umiejętność analizowania zmian klimatu, wymienia przyczyny zmian i formułuje opinie o wpływie zanieczyszczenia atmosfery na system klimatyczny | |
4,0 | Ma umiejętność analizowania zmian klimatu w skali globalnej i regionalnej, wymieniając przyczyny zmian formułuje opinie o wpływie różnych form działalności człowieka na zachodzące zmiany. | |
4,5 | Ma umiejętność analizowania, zarówno korzystnych, jak i niekorzystnych zmian klimatu, wymieniając przyczyny formułuje opinie o wpływie różnych form działalności człowieka na zachodzące zmiany i ich skutkach dla środowiska oraz życia i działalności człowieka. Ocenia efektywnosć polityki ochrony klmatu. | |
5,0 | Ma umiejętność analizowania zmian klimatu, wymieniając przyczyny zmian formułuje opinie o wpływie różnych form działalności człowieka na zachodzące zmiany , nie tylko ocenia skutki stwierdzonych zmian klimatu w różnych skalach przestrzennych, ale także nakreśla prawdopodobne zmiany na podstawie róźnych scenariuszy. Ocenia efektywnosć polityki ochrony klmatu ale także prezentuje sposoby adaptacji do zachodzacych zmian klimatu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O06.2_K01 Jest świadomy ograniczeń w kształtowaniu przestrzeni związanych ze stwierdzonymi i prognozowanymi zmianami klimatu w róznych skalach przestrzennych. Mając wiedzę o nieustalonych jednoznacznie przyczynach i często sprzeczne wyniki różnych scenariuszy zmian klimatu ma pełną swiadomość o potrzebie nieustannego dokształcania. | 2,0 | Nie ma świadomości o zmianach i wpływie klimatu, jako jednego z czynników ograniczających kształtowanie przestrzeni |
3,0 | Ma świadomość stwierdzonych zmian klimatu, ale nie decenia roli działalności człowieka w generowaniu tych zmian, nie odczuwa potrzeby dokształcania | |
3,5 | Ma świadomość stwierdzonych i prognozowanych zmian klimatu i uznając rolę czynników antropogenicznych w zachodzących zmianach, dostrzega celowość dokształcania | |
4,0 | Jest świadomy ograniczeń w kształtowaniu przestrzeni, związanych ze zmianami klimatu, ale mając na uwadze nieustalone jednoznacznie przyczyny zmian klimatu ma pełną świadomość o potrzebie nieustannego dokształcania. | |
4,5 | Jest świadomy ograniczeń w kształtowaniu przestrzeni, związanych ze zmianami klimatu, ale mając na uwadze nieustalone jednoznacznie przyczyny zmian klimatu i często sprzeczne wyniki różnych scenariuszy rozwoju ocieplenia, ma pełną świadomość o potrzebie nieustannego dokształcania, niezbędnego dla podejmwania skutecznych działań adaptacyjnych | |
5,0 | Bedąc świadomym zarówno korzystnych, jak i niekorzystnych dla środowiska zmian klimatu, ale jednocześnie mając na uwadze nieustalone, czesto sprzeczne przyczyny tych zmian klimatu i niejednoznaczne wyniki różnych scenariuszy rozwoju ocieplenia, jest zdeterminowany do nieustannego samodokształcania i inicjowania takiej postawy w swoim środowisku |
Literatura podstawowa
- B. Łykowski (red.), Podstawy klimatologii stosowanej. Działy wybrane., Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Kożuchowski K, Atmosfera, klimat, ekoklimat., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1998
- Juda – Rezler K, Oddziaływanie zanieczyszczeń na środowisko., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Czaja S, Globalne zmiany klimatyczne, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1998
- Marzec A., Zmiany klimatu – Nowy raport Miêdzyrz¹dowego Panelu ds. Zmian Klimatycznych (IPCC), Polityka Energetyczna, Tom 10, zeszyt 1, 2007, PL ISSN 1429-6675
- The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), Zmiana klimatu 2007 – Raport Syntetyczny, Wyd. IOŚ, Warszawa, 2009, www.ipcc.ch/pdf/reports-nonUN.../Report%20final%20version.pdf