Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Teoria kształtowania przestrzeni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria kształtowania przestrzeni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wiedzą dotyczącą rozwoju koncepcji kształtowania przestrzeni, poznanie wybranych dokonań twórczych na tle uwarunŻowań kulturowych i społecznych |
C-2 | Rozbudzenie zainteresowania współczesnymi problemami kształtowania przestrzeni, pobudzenie krytycyzmu wobec obserwowanych zjawisk oraz kreatywności w szukaniu sposobów dla kształtowaniu harmonijnego i przyjaznego otoczenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Percepcja formy i krajobrazu | 2 |
T-W-2 | Wybrane zagadnienia rozwoju teorii kształtowania przestrzeni urbanistycznej. | 6 |
T-W-3 | Estetyka kształtowania przestrzeni | 2 |
T-W-4 | Wybrane problemy kształtowania przestrzeni we współczesnym mieście | 8 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 30 |
A-W-2 | Praca pisemna dotycząca wybranego problemu kształtowania przestrzeni. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład terenowy |
M-3 | Analiza przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca pisemna dotycząca wybranego problemu kształtowania przestrzeni. Ocenie podlega poprawność merytoryczna, stopień wyczerpania tematu, dobór przykładów, twórcze i krytyczne spojrzenie na zagadnienie. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne - praca opisowa dotycząca wybranych zagadnień oraz dawnych i współczesnych koncepcji kształtowania przestrzeni. Ocenie podlega stopień wyczerpania tematu, wnikliwość oraz postrzeganie problemu w szerokiej prespektywnie różnych uwarunkowań. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O01.1_W01 Posiada wiedzę dotyczącą wybranych koncepcji i teorii kształtowania przestrzeni a także problemów kształtowania przestrzeni miejskiej. | AK_2A_W08 | A2_W09, A2_W10, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O01.1_U01 Student dostrzega i analizuje problemy dotyczące kształtowania przestrzeni miejskiej. | AK_2A_U02 | R2A_U01, R2A_U03, T2A_U01, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U14 | InzA2_U03, InzA2_U04 | C-2 | T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O01.1_K01 Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, na który wpływ mają różnorodne uwarunkowania | AK_2A_K07 | T2A_K02 | — | C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O01.1_W01 Posiada wiedzę dotyczącą wybranych koncepcji i teorii kształtowania przestrzeni a także problemów kształtowania przestrzeni miejskiej. | 2,0 | Nie potrafi poprawnie scharakteryzować większości wybranych koncepcji i idei kształtowania przestrzeni. |
3,0 | Poprawnie charakteryzuje większość wybranych koncepcji i idei kształtowania przestrzeni. | |
3,5 | Poprawnie charakteryzuje wybrane koncepcje i idee kształtowania przestrzeni, analizuje je ale bez odniesienia do uwarunkowań społeczno-kulturowych oraz problemów przestrzennych. | |
4,0 | Poprawnie charakteryzuje wybrane koncepcje i idee kształtowania przestrzeni , analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do uwarunkowań społeczno-kulturowych oraz problemów przestrzennych. | |
4,5 | Poprawnie charakteryzuje wybrane koncepcje i idee kształtowania przestrzeni , analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do uwarunkowań społeczno-kulturowych oraz problemów przestrzennych, a także dokonuje ich samodzielnej krytycznej oceny. | |
5,0 | Poprawnie charakteryzuje wybrane koncepcje i idee kształtowania przestrzeni , analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do uwarunkowań społeczno-kulturowych oraz problemów przestrzennych, a także dokonuje ich samodzielnej krytycznej oceny. Potrafi zaproponować rozwiązania korzystne dla współczesnych uwarunkowań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O01.1_U01 Student dostrzega i analizuje problemy dotyczące kształtowania przestrzeni miejskiej. | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i zanalizować problemów przestrzennych. |
3,0 | Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, ale odnosi je do uwarunkowań społeczno-kulturowych w niewielkim stopniu. | |
3,5 | Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, a także częściowo interpretuje je w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych. | |
4,0 | Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, a także interpretuje je w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych. | |
4,5 | Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, a także interpretuje je w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych i wskazuje pożadane kierunki działań. | |
5,0 | Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, a także interpretuje je w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych i wskazuje pożadane kierunki działań o dużej wartości merytorycznej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O01.1_K01 Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, na który wpływ mają różnorodne uwarunkowania | 2,0 | Student nie identyfikuje prawidłowo problemów przestrzennych i nie dostrzega ich związku z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. |
3,0 | Student prawidłowo identyfikuje problemy w przestrzeni, częściowo dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. | |
3,5 | Student prawidłowo identyfikuje problemy w przestrzeni, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. Częściowo ocenia obserwowane zjawiska w krajobrazie. | |
4,0 | Student prawidłowo identyfikuje problemy w przestrzeni, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. Ocenia obserwowane zjawiska w krajobrazie. | |
4,5 | Student prawidłowo identyfikuje problemy w przestrzeni, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. Ocenia obserwowane zjawiska w krajobrazie, wykazując otwartość i kreatywność w określaniu metod tworzenia ładu przestrzennego. | |
5,0 | Student identyfikuje problemy w przestrzeni, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. Ocenia obserwowane zjawiska w krajobrazie, wykazując dużą otwartość i kreatywność w określaniu metod tworzenia ładu przestrzennego oraz chęć do intelektualnych rozważań. |
Literatura podstawowa
- Królikowski J. T., Rylke J., Społeczno-kulturowe podstaw gospodarowania przestrzenią, Wyd. SGGW, Warszawa, 2010
- Wallis A., Socjologia przestrzeni, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1990
- Hall E. T., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1977
- Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko, Oficyna Wydawnicza Politechnika Warszawska, Warszawa, 1996
- Satkiewicz-Parczewska A., Rytm w architekturze jako główny element kompozycji na tle analogii z muzyką., Wydawnictwo PS, Szczecin, 2002
- Wejchert K., Przestrzeń wokół nas., Fibak Noma Press, Katowice, 1993
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984
- Zórawski J., O budowie formy architektonicznej, PWN, Warszawa, 1973