Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Bazy danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bazy danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,70,26zaliczenie
projektyP4 15 2,60,30zaliczenie
wykładyW4 30 1,70,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera oraz programu Microsoft Office Excel 2007 określone podstawą programową zawartą w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi z zakresu baz danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.2
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające.5
T-L-3Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.4
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas.4
15
projekty
T-P-1Omówienie zasad zaliczenia projektu.1
T-P-2Tworzenie modelu koncepcyjnego przykładowej bazy danych. Analiza opisu tekstowego. Ustalenie celu i zakresu projektu. Przeprowadzenie procesu modelowania danych (model SERM): wyodrębnienie encji i ich atrybutów. Określenie typów relacji zachodzących pomiędzy encjami. Określenie kierunków dziedziczenia. Zaprojektowanie relacyjnej bazy danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramu ERD do modelu fizycznego relacyjnej bazy danych. Normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej.6
T-P-3Sprawdzenie przygotowania teoretycznego do pracy nad własnym projektem. Uzgodnienie tematyki i zakresu projektów realizowanych w zespołach dwu osobowych.2
T-P-4Praca nad włanym projektem. Utworzenie modelu logicznego i diagramu SERM i diagramu ERD.4
T-P-5Zaliczenie projektu.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarządzania bazą danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych.2
T-W-2Modelowanie danych charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. Model logiczny i fizyczny bazy danych. Projekt koncepcyjny - model SERM6
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji. Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.6
T-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Widoki w relacyjnej bazie danych. Tworzenie widoków w SQL.8
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia2
T-W-6Normalizacja bazy danyh. Jezyk SQL - charakterystyka typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji2
T-W-7Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do laboratoriów10
A-L-3Zadania domowe - praca własna studenta. Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów24
A-L-4Konsultacje do laboratoriów1
50
projekty
A-P-1Udział studenta w zajęciach13
A-P-2Instalacja MS Sql Server.8
A-P-3Realizacja własnego zadania pojektowego. Zaprojektownie bazy relacyjnej. Realizacja projektu w środowisku MS SQL Server 2007. Konsultacje54
A-P-4Zaliczenie projektu2
77
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu. Studia literaturowe. Konsultacje18
A-W-3Egzamin z treści przedstawionych na wykładzie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Ćwiczenia i laboratorium - Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami w formie wyboru i opisu oraz z pytaniami praktycznymi.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz dokumentacji własnego projektu
S-3Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C16_W03
Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia
ZIIP_1A_W03T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C16_U24
Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL.
ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U21T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U16InzA_U08C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C16_K07
Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
ZIIP_1A_K07T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C16_W03
Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia
2,0Student nie zna pojęć, terminologii i metodyki dotyczącej projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Nie zna składni języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,5Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 3,0 i 4,0
4,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o o bardzo niezbyt skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych i złozonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych.
4,5Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 4,0 i 5,0
5,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie złożonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych. oraz wymagających stosowania konwersji typów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C16_U24
Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL.
2,0Student nie potrafi zaprojektowć relacyjnej baz danych o bardzo prostej strukturze. Nie potrafi utworzyć w języku SQL zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o bardzo prostej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć w języku SQL zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane w języku SQL
3,5Student ma wiedzę pośrednia pomiedzy ocena 3,0 i 4,0
4,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS SQL Server 2008 i potrafi utworzyć proste i złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane
4,5Student ma wiedzę pośrednia pomiedzy ocena 4,0 i 5,0
5,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane wymagające zastosowania konwersji typów, złączeń i podzapytań w języku SQL. Potrafi zaprojektować i wykonać interfejs graficzny do wprowadzania danych Potrafi zaprojektować i wygenerować raport tabelaryczny i z elementami graficznymi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C16_K07
Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
2,0Student nie potrafi samodzielnie zamodelować danych dla potrzeb bazy relacyjnej zdefiniować w jezyku SQL zapytań do bazy
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w zadaniach projektowania bazy relacyjnej i definiowanu zapytań do bazy w jezyku SQL
3,5Student wymaga wskazówek wcelu opracowania rozwiązania zadania.
4,0Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad pracami domowymi.
4,5Student pracuje samodzielnie, wykazuje znaczną kreatywność na zajęciach i w pracach domowych.
5,0Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i inowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i w rozwiązywaniu zadań domowych.

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davies P., Systemy baz danych., WNT, Warszawa, 2006
  2. Ullman J., Podstawowy wykład z systemów baz danych, WNT, Warszawa, 2000
  3. Riordan R., Projektowanie systemów relacyjnych baz danych, RM, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL, Helion, 2011, II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.2
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające.5
T-L-3Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.4
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas.4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad zaliczenia projektu.1
T-P-2Tworzenie modelu koncepcyjnego przykładowej bazy danych. Analiza opisu tekstowego. Ustalenie celu i zakresu projektu. Przeprowadzenie procesu modelowania danych (model SERM): wyodrębnienie encji i ich atrybutów. Określenie typów relacji zachodzących pomiędzy encjami. Określenie kierunków dziedziczenia. Zaprojektowanie relacyjnej bazy danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramu ERD do modelu fizycznego relacyjnej bazy danych. Normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej.6
T-P-3Sprawdzenie przygotowania teoretycznego do pracy nad własnym projektem. Uzgodnienie tematyki i zakresu projektów realizowanych w zespołach dwu osobowych.2
T-P-4Praca nad włanym projektem. Utworzenie modelu logicznego i diagramu SERM i diagramu ERD.4
T-P-5Zaliczenie projektu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarządzania bazą danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych.2
T-W-2Modelowanie danych charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. Model logiczny i fizyczny bazy danych. Projekt koncepcyjny - model SERM6
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji. Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.6
T-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Widoki w relacyjnej bazie danych. Tworzenie widoków w SQL.8
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia2
T-W-6Normalizacja bazy danyh. Jezyk SQL - charakterystyka typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji2
T-W-7Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do laboratoriów10
A-L-3Zadania domowe - praca własna studenta. Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów24
A-L-4Konsultacje do laboratoriów1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział studenta w zajęciach13
A-P-2Instalacja MS Sql Server.8
A-P-3Realizacja własnego zadania pojektowego. Zaprojektownie bazy relacyjnej. Realizacja projektu w środowisku MS SQL Server 2007. Konsultacje54
A-P-4Zaliczenie projektu2
77
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu. Studia literaturowe. Konsultacje18
A-W-3Egzamin z treści przedstawionych na wykładzie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C16_W03Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi z zakresu baz danych
Treści programoweT-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające.
T-L-3Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas.
T-W-2Modelowanie danych charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. Model logiczny i fizyczny bazy danych. Projekt koncepcyjny - model SERM
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji. Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Widoki w relacyjnej bazie danych. Tworzenie widoków w SQL.
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia
T-W-6Normalizacja bazy danyh. Jezyk SQL - charakterystyka typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji
T-W-7Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.
Metody nauczaniaM-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Ćwiczenia i laboratorium - Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami w formie wyboru i opisu oraz z pytaniami praktycznymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pojęć, terminologii i metodyki dotyczącej projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Nie zna składni języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,5Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 3,0 i 4,0
4,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o o bardzo niezbyt skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych i złozonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych.
4,5Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 4,0 i 5,0
5,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie złożonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych. oraz wymagających stosowania konwersji typów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C16_U24Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U21ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi z zakresu baz danych
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad zaliczenia projektu.
T-P-2Tworzenie modelu koncepcyjnego przykładowej bazy danych. Analiza opisu tekstowego. Ustalenie celu i zakresu projektu. Przeprowadzenie procesu modelowania danych (model SERM): wyodrębnienie encji i ich atrybutów. Określenie typów relacji zachodzących pomiędzy encjami. Określenie kierunków dziedziczenia. Zaprojektowanie relacyjnej bazy danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramu ERD do modelu fizycznego relacyjnej bazy danych. Normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej.
T-P-3Sprawdzenie przygotowania teoretycznego do pracy nad własnym projektem. Uzgodnienie tematyki i zakresu projektów realizowanych w zespołach dwu osobowych.
T-P-4Praca nad włanym projektem. Utworzenie modelu logicznego i diagramu SERM i diagramu ERD.
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające.
T-L-3Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas.
T-W-1Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarządzania bazą danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych.
T-W-2Modelowanie danych charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. Model logiczny i fizyczny bazy danych. Projekt koncepcyjny - model SERM
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji. Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Widoki w relacyjnej bazie danych. Tworzenie widoków w SQL.
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia
T-W-6Normalizacja bazy danyh. Jezyk SQL - charakterystyka typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji
T-W-7Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia i laboratorium - Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz dokumentacji własnego projektu
S-3Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektowć relacyjnej baz danych o bardzo prostej strukturze. Nie potrafi utworzyć w języku SQL zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o bardzo prostej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć w języku SQL zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane w języku SQL
3,5Student ma wiedzę pośrednia pomiedzy ocena 3,0 i 4,0
4,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS SQL Server 2008 i potrafi utworzyć proste i złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane
4,5Student ma wiedzę pośrednia pomiedzy ocena 4,0 i 5,0
5,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane wymagające zastosowania konwersji typów, złączeń i podzapytań w języku SQL. Potrafi zaprojektować i wykonać interfejs graficzny do wprowadzania danych Potrafi zaprojektować i wygenerować raport tabelaryczny i z elementami graficznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C16_K07Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi z zakresu baz danych
Treści programoweT-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające.
T-L-3Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas.
T-W-2Modelowanie danych charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. Model logiczny i fizyczny bazy danych. Projekt koncepcyjny - model SERM
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji. Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Widoki w relacyjnej bazie danych. Tworzenie widoków w SQL.
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia
T-W-6Normalizacja bazy danyh. Jezyk SQL - charakterystyka typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji
T-W-7Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia i laboratorium - Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz dokumentacji własnego projektu
S-3Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zamodelować danych dla potrzeb bazy relacyjnej zdefiniować w jezyku SQL zapytań do bazy
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w zadaniach projektowania bazy relacyjnej i definiowanu zapytań do bazy w jezyku SQL
3,5Student wymaga wskazówek wcelu opracowania rozwiązania zadania.
4,0Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad pracami domowymi.
4,5Student pracuje samodzielnie, wykazuje znaczną kreatywność na zajęciach i w pracach domowych.
5,0Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i inowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i w rozwiązywaniu zadań domowych.