Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka biznesu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza filozoficzna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu. |
C-2 | Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą. |
C-3 | Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy. | 2 |
T-W-2 | Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych. | 1 |
T-W-3 | Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny. | 2 |
T-W-4 | Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa. | 2 |
T-W-5 | Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska. | 2 |
T-W-6 | Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm. | 4 |
T-W-7 | Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie i napisanie eseju | 7 |
A-W-4 | studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A09-1_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu. | ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A09-1_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U24 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U11 | InzA_U03 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A09-1_K01 posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej | ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K03, ZIIP_1A_K06 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A09-1_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu. | 2,0 | brak aktywności merytorycznej na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca nie na temat; rażące błędy logiczne, językowe i kompozycyjne. |
3,0 | słaba aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; słabe wykorzystanie literatury tematu; zdecydowany brak własnych opinii; błędy logiczne, językowe i kompozycyjne. | |
3,5 | zadawalająca aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; zadawalające wykorzystanie literatury tematu; zbyt mała liczba własnych opinii; nieliczne błędy kompozycyjne; praca poprawna językowo. | |
4,0 | duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; sformułowana własna opinia z poprawną próbą uzasadnienia, praca poprawna kompozycyjnie i językowo. | |
4,5 | duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bardzo dobra kompozycyjnie i językowo. | |
5,0 | bardzo duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - forma pracy w pełnym stopniu odpowiada wyznacznikom formalnym eseju; bogata i różnorodna literatura tematu; bardzo dobra prezentacja omawianego problemu; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując na wysokim poziomie merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bezbłędna kompozycyjnie i językowo. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A09-1_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | 2,0 | brak aktywności merytorycznej na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca nie na temat; rażące błędy logiczne, językowe i kompozycyjne. |
3,0 | słaba aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; słabe wykorzystanie literatury tematu; zdecydowany brak własnych opinii; błędy logiczne, językowe i kompozycyjne. | |
3,5 | zadawalająca aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; zadawalające wykorzystanie literatury tematu; zbyt mała liczba własnych opinii; nieliczne błędy kompozycyjne; praca poprawna językowo. | |
4,0 | duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; sformułowana własna opinia z poprawną próbą uzasadnienia, praca poprawna kompozycyjnie i językowo. | |
4,5 | duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bardzo dobra kompozycyjnie i językowo. | |
5,0 | bardzo duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - forma pracy w pełnym stopniu odpowiada wyznacznikom formalnym eseju; bogata i różnorodna literatura tematu; bardzo dobra prezentacja omawianego problemu; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując na wysokim poziomie merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bezbłędna kompozycyjnie i językowo. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A09-1_K01 posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej | 2,0 | brak aktywności merytorycznej na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca nie na temat; rażące błędy logiczne, językowe i kompozycyjne. |
3,0 | słaba aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; słabe wykorzystanie literatury tematu; zdecydowany brak własnych opinii; błędy logiczne, językowe i kompozycyjne. | |
3,5 | zadawalająca aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - w minimalnym stopniu praca spełnia warunki formalne eseju; zadawalające wykorzystanie literatury tematu; zbyt mała liczba własnych opinii; nieliczne błędy kompozycyjne; praca poprawna językowo. | |
4,0 | duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; sformułowana własna opinia z poprawną próbą uzasadnienia, praca poprawna kompozycyjnie i językowo. | |
4,5 | duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - praca spełnia warunki formalne eseju; bogata literatura tematu; dobra prezentacja różnorodnych stanowisk; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bardzo dobra kompozycyjnie i językowo. | |
5,0 | bardzo duża aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym; esej - forma pracy w pełnym stopniu odpowiada wyznacznikom formalnym eseju; bogata i różnorodna literatura tematu; bardzo dobra prezentacja omawianego problemu; praca wyraża uzasadnione własne opinie podejmując na wysokim poziomie merytoryczną dyskusję z poglądami przywoływanych autorów; praca bezbłędna kompozycyjnie i językowo. |
Literatura podstawowa
- Dietl J. Gasparski W., Etyka biznesu, PWN, Warszawa, 2002
- Chrysides G.D., Kaler J.H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 1999
- Sternberg E., Czysty biznes, etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Zwoliński A., Etyka bogacenia, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2002
- Blanchard K., Peale N.V., Etyka biznesu, Studio Emka, 2008
- Porter M.E., Prahalad C.K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007