Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie jakością | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mścisław Pietkiewicz <itm@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa. |
C-2 | Poznanie koncepcji zarządzania jakością. |
C-3 | Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Terminologia norm ISO serii 9000 | 2 |
T-A-2 | Cele dotyczące jakości, zasada SMART | 2 |
T-A-3 | Dokumentacja systemowa i procesowa | 2 |
T-A-4 | Zarządzanie procesowe, elementy procesu, mapowanie procesów | 3 |
T-A-5 | Polityka jakość | 3 |
T-A-6 | Działania korygujące i zapobiegawcze | 1 |
T-A-7 | Postępowanie z wyrobem niezgodnym | 1 |
T-A-8 | Harmonogram wdrażania Systemu Zarządzania Jakością | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane pojęcia w zakresie zarządzania, zarządzania jakością wg PN-EN ISO 9000:2006. | 2 |
T-W-2 | Przedsiębiorstwo jako system otwarty | 2 |
T-W-3 | Normalizacja w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. | 1 |
T-W-4 | Zasady zarządzania jakością. | 2 |
T-W-5 | System Zarządzania Jakością zgodnie z wymaganiami PN-EN ISO 9001:2009. | 4 |
T-W-6 | Wytyczne dotyczące doskonalenia, innowacji oraz uczenia się organizacji (PN-EN ISO 9004:2010). | 2 |
T-W-7 | Bezpieczeństwo stron zainteresowanych uwarunkowane jakością zasobów, procesów i wyrobów organizacji. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 7 |
A-A-3 | Realizacja zadania problemowego | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Praca własna: czytanie literatury, przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-4 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację. |
M-2 | Wykład informujący w formie prezentacji oparty o literaturę fachową i poparty przykładami z praktyki gospodarczej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji posiadanej wiedzy, aktywności. |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie zadań w formie pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C08_W01 Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością. | ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_C08_W02 Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji. | ZIIP_1A_W09, ZIIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C08_U01 Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością. | ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U14 | T1A_U01, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1 |
ZIIP_1A_C08_U02 Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową | ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U06, ZIIP_1A_U20 | T1A_U01, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-W-5, T-A-3, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C08_K01 Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy. | ZIIP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1 |
ZIIP_1A_C08_K02 Zajęcia praktyczne kształtują aktywność i kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań. | ZIIP_1A_K06 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C08_W01 Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student definiuje wybrane pojęcia w zakresie zarządzania. | |
3,5 | Student opanował podstawową terminologię związaną z zarządzaniem, zarządzaniem jakością. | |
4,0 | Student opanował terminologię związaną z tematyką przedmiotu w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z tematyką przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował terminologię związaną z zakresem zajęć w sposób bardzo dobry i wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem. | |
ZIIP_1A_C08_W02 Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student identyfikuje elementy systemu zarządzania jakością. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy podstawowe zachodzące w organizacji. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy z nimi związane. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz identyfikować poszczególne grupy procesów zachodzących w organizacji, ponadto wykazuje szersze zainteresowanie tematyką przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C08_U01 Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością. | 2,0 | Student nie wykazuje umiejętności w zakresie analizy zagadnień związanych z zakresem przedmiotu. |
3,0 | Student rozpoznaje elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji. | |
3,5 | Student identyfikuje poszczególne elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji. | |
4,0 | Student posiada umiejętność analizy sytuacji, doboru środków niezbędnych do realizacji wybranych przedsięwzięć realizowanych w organizacji. | |
4,5 | Student posiada umiejętność analizy sytuacji i interpretacji przedsięwzięć realizowanych w organizacji. | |
5,0 | Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania i interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością. | |
ZIIP_1A_C08_U02 Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu wybranych elementów systemów zarządzania jakością. |
3,0 | Student potrafi identyfikować działania prowadzone w organizacji. | |
3,5 | Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać wybrane arkusze dokumentacji systemowej | |
4,0 | Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz strukturyzować dokumentację systemową | |
4,5 | Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową. | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować, dobrać odpowiednie i oceniać realizowane działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C08_K01 Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy. | 2,0 | Student nie wykazał aktywnej postawy wobec realizowanego przedmiotu. |
3,0 | Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością zawartych w normach ISO serii 9000 | |
3,5 | Student posiada umiejętność wyodrębniania wymagań wobec systemu zarządzania jakością. | |
4,0 | Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i jest otwarty na dalsze pogłebiania tej wiedzy | |
4,5 | Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące pomiędzy wybranymi elementami systemu. | |
5,0 | Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące między nimi. Rozumie konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy. | |
ZIIP_1A_C08_K02 Zajęcia praktyczne kształtują aktywność i kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań. | 2,0 | Student nie podejmuje współpracy z prowadzącym zajęcia i innymi studentami. |
3,0 | Student realizuje zadania problemowe indywidualnie zgodnie z przedstawionym modelem postępowania. | |
3,5 | Student realizuje zadania problemowe indywidualnie bądź we współpracy z innymi. | |
4,0 | Student wykazuje umiejętność indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i analizy skutków podejmowanych działań.. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętność indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych oraz postrzega różne możliwości rozwiązań. | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem, jak również przejawia inicjatywę w poszukiwaniu rozwiązań zadań problemowych. |
Literatura podstawowa
- J. Łunarski, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2008
- J. Kowalczyk, Doskonalenie zarządzania organizacją w praktyce, CeDeWu. Wydawnictwa Fachowe, Warszawa, 2011
- S. Wawak, Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice, 2011
- Łańcucki J., Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wydawnictwo AE, Poznań, 2006
- Szczepańska K., Zarządzanie jakością w dążeniu do doskonałości., C.H.Beck, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
- Sikora T., Koncepcja zarządzania jakością. Doświadczenia i perspektywy., Wydawnictwo UE, Kraków, 2008