Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia napraw pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia napraw pojazdów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów zużywania się zespołów pojazdów
C-2Poznanie zasad i metod ograniczenia intensywności zużywania się zespołów
C-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-5Poznanie zasad weryfikacji części i zespołów
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP1
T-L-2Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy2
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)3
T-L-4Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)3
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła2
T-L-6Weryfikacja, naprawa i montaż skrzyni biegów2
T-L-7Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn1
T-W-2Wpływ różnych czynników na intensywność zużycia1
T-W-3Rodzaje napraw pojazdów samochodowych1
T-W-4Proces technologiczny naprawy1
T-W-5Weryfikacja części i metody weryfikacji2
T-W-6Naprawa zespołów silnika2
T-W-7Naprawa mechanizmów układu napędowego1
T-W-8Naprawa elementów zawieszenia1
T-W-9Naprawa układu hamulcowego1
T-W-10Naprawa układu kierowniczego1
T-W-11Naprawa instalacj elektrycznej1
T-W-12Naprawa nadwozi1
T-W-13Próby zespołów oraz samochodów po naprawie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie wskazanej literatury5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury7
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, oprawowywanie wyników pomiarów i ich ocena

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy pisemnej z każdego ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C44-1_W01
Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów, dobierać metody ich ograniczania, rozpoznać przyczyny i sposoby likwidacji stanów niezdatności, wybrać właściwą metodykę naprawy, rozpoznać skutki niewłaściwego toku i sposbu przeprowadzenia naprawy, zaproponować sposób kontroli jakości wykonania naprawy, zidentyfikować dalszy przebieg procesu zużycia w przypadku zaniechania procedury naprawy.
T_1A_W01, T_1A_W02, T_1A_W03, T_1A_W04, T_1A_W05, T_1A_W06, T_1A_W08, T_1A_W10, T_1A_W11, T_1A_W14, T_1A_W15, T_1A_W17, T_1A_W18T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C44-1_U01
Student powinien umieć analizować tok i historię powstawania zużycia zespołu, dobierać metody obsługiwania, materiały eksploatacyjne oraz metodykę eksploatacji do zadanych warunków użytkowania pojazdów, interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, podejmować niezbędne działania w zakresie obsługiwania, rozwiązywać konkretne problemu stanu niezdatności, wdrażać nowoczesne metody obsługiwania i napraw, zastosować właściwy park maszynowy i zasoby ludzkie, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U04, T_1A_U06, T_1A_U08, T_1A_U09, T_1A_U12, T_1A_U13, T_1A_U14, T_1A_U18, T_1A_U19, T_1A_U20, T_1A_U21T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-4, C-6, C-7T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C44-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do przestrzegania zasad użytkowania pojazdów, kreatywność i otwartość na zaistniałe przypadki na stany niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami, kosztami i zasadnością podejmowanych czynności.
T_1A_K01, T_1A_K03, T_1A_K04, T_1A_K07T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-7T-L-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C44-1_W01
Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów, dobierać metody ich ograniczania, rozpoznać przyczyny i sposoby likwidacji stanów niezdatności, wybrać właściwą metodykę naprawy, rozpoznać skutki niewłaściwego toku i sposbu przeprowadzenia naprawy, zaproponować sposób kontroli jakości wykonania naprawy, zidentyfikować dalszy przebieg procesu zużycia w przypadku zaniechania procedury naprawy.
2,0Student nie zna metod oceny stanu zespołu i nie zna objawów jego występowania
3,0Student zna metod oceny stanu zespołu, ale nie zna możliwych przyczyn
3,5Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji
4,0Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna możliwość usunięcia stanu niedatności
4,5Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna konkretną metodę usunięcia stanu niezdatności w zależności od rodzaju naprawy oraz analizuje ekonoczną strone przedsięwzięcia
5,0Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna konkretną metodę usunięcia stanu niezdatności w zależności od rodzaju naprawy oraz analizuje ekonoczną strone przedsięwzięcia, zna metodyke oceny jakości naprawy i rodzaj niezbędnej próby drogowej lub stanowiskowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C44-1_U01
Student powinien umieć analizować tok i historię powstawania zużycia zespołu, dobierać metody obsługiwania, materiały eksploatacyjne oraz metodykę eksploatacji do zadanych warunków użytkowania pojazdów, interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, podejmować niezbędne działania w zakresie obsługiwania, rozwiązywać konkretne problemu stanu niezdatności, wdrażać nowoczesne metody obsługiwania i napraw, zastosować właściwy park maszynowy i zasoby ludzkie, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
2,0Student nie umie ocenić stanu niesprawności zespołu
3,0Student umie ocenic stan niesprawności
3,5Student umie ocenic stan niesprawności i potrafi dostosować metodę i narzędzia weryfikacji
4,0Student umie ocenic stan niesprawności i potrafi dostosować metodę i narzędzia weryfikacji oraz proponuje metode usunięcia stanu niezdatności
4,5Student umie ocenic stan niesprawności i potrafi dostosować metodę i narzędzia weryfikacji oraz proponuje metode usunięcia stanu niezdatności oraz przedstawia rózne rozwiązania techniczne z analizowaniem strony ekonomicznej zagadnienia
5,0Student umie ocenic stan niesprawności i potrafi dostosować metodę i narzędzia weryfikacji oraz proponuje metode usunięcia stanu niezdatności oraz przedstawia rózne rozwiązania techniczne z analizowaniem strony ekonomicznej zagadnienia, a także potrafi prawidłowo ocenić uzyskane w czasie prób wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C44-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do przestrzegania zasad użytkowania pojazdów, kreatywność i otwartość na zaistniałe przypadki na stany niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami, kosztami i zasadnością podejmowanych czynności.
2,0Student nie umie działać w zmiennych sytuacjach problemowych
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5Przestrzega relacji między wiedzą i umiejętnościami, ma swidomośc wagi podejmowanej decyzji
4,0Postępuje zgodnie z zasadmi etyki, wrażliwy na stawiane problemy, zorientowany w sposobie ich rozwiązywania
4,5Wykazuje dbałość o "markę" reprezentowanej firmy, wykazuje determinację działania
5,0Chętny do współpracy w innymi zespołami, kreatywny w podejmowaniu decyzji, zdetrminowany w poprawie efektów swojego działania, otwarty na nowe technologie i możliwości poprawy efektów działania

Literatura podstawowa

  1. Uzdowski M., Abramek K. F., Garczyński K., Eksploatacja techniczna i naprawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
  2. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, 1
  3. Adamiec P., Dziubiński J., Filipczyk J., Technologia napraw pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP1
T-L-2Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy2
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)3
T-L-4Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)3
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła2
T-L-6Weryfikacja, naprawa i montaż skrzyni biegów2
T-L-7Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn1
T-W-2Wpływ różnych czynników na intensywność zużycia1
T-W-3Rodzaje napraw pojazdów samochodowych1
T-W-4Proces technologiczny naprawy1
T-W-5Weryfikacja części i metody weryfikacji2
T-W-6Naprawa zespołów silnika2
T-W-7Naprawa mechanizmów układu napędowego1
T-W-8Naprawa elementów zawieszenia1
T-W-9Naprawa układu hamulcowego1
T-W-10Naprawa układu kierowniczego1
T-W-11Naprawa instalacj elektrycznej1
T-W-12Naprawa nadwozi1
T-W-13Próby zespołów oraz samochodów po naprawie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie wskazanej literatury5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury7
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C44-1_W01Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów, dobierać metody ich ograniczania, rozpoznać przyczyny i sposoby likwidacji stanów niezdatności, wybrać właściwą metodykę naprawy, rozpoznać skutki niewłaściwego toku i sposbu przeprowadzenia naprawy, zaproponować sposób kontroli jakości wykonania naprawy, zidentyfikować dalszy przebieg procesu zużycia w przypadku zaniechania procedury naprawy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W01ma wiedzę w zakresie matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, fizykę ciała stałego, elektryczność i magnetyzm w tym niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w pojazdach samochodowych i ich otoczeniu
T_1A_W03ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę zakresie mechaniki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w silniku spalinowym, oddziaływań mechanicznych występujących w mechanizmach pojazdów samochodowych, zjawisk i procesów elektrycznych w zespołach pojazdu, oddziaływania otoczenia na pojazd
T_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
T_1A_W05ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy środków transportu
T_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę w zakresie techniki pojazdów budowy i działania źródeł napędu, mechanizmów i podzespołów pojazdów samochodowych
T_1A_W08ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zasad działania silników i elementów mechanicznych pojazdów samochodowych
T_1A_W10ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu, zna metody obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników pomiarów i eksperymentu
T_1A_W11zna i rozumie procesy wytwarzania elementów, zna typowe technologie inżynierskie
T_1A_W14orientuje się w obecnym stanie wiedzy i najnowszych tendencjach rozwojowych pojazdów i ich zespołów
T_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie cyklu życia samochodów i urządzeń transportowych
T_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie eksploatacji pojazdów samochodowych
T_1A_W18ma podstawową wiedzę w zakresie diagnostyki technicznej pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zużywania się zespołów pojazdów
C-2Poznanie zasad i metod ograniczenia intensywności zużywania się zespołów
C-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-5Poznanie zasad weryfikacji części i zespołów
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Treści programoweT-L-2Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)
T-L-4Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła
T-L-6Weryfikacja, naprawa i montaż skrzyni biegów
T-L-7Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn
T-W-2Wpływ różnych czynników na intensywność zużycia
T-W-3Rodzaje napraw pojazdów samochodowych
T-W-4Proces technologiczny naprawy
T-W-5Weryfikacja części i metody weryfikacji
T-W-6Naprawa zespołów silnika
T-W-7Naprawa mechanizmów układu napędowego
T-W-8Naprawa elementów zawieszenia
T-W-9Naprawa układu hamulcowego
T-W-10Naprawa układu kierowniczego
T-W-11Naprawa instalacj elektrycznej
T-W-12Naprawa nadwozi
T-W-13Próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Metody nauczaniaM-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, oprawowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy pisemnej z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod oceny stanu zespołu i nie zna objawów jego występowania
3,0Student zna metod oceny stanu zespołu, ale nie zna możliwych przyczyn
3,5Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji
4,0Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna możliwość usunięcia stanu niedatności
4,5Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna konkretną metodę usunięcia stanu niezdatności w zależności od rodzaju naprawy oraz analizuje ekonoczną strone przedsięwzięcia
5,0Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna konkretną metodę usunięcia stanu niezdatności w zależności od rodzaju naprawy oraz analizuje ekonoczną strone przedsięwzięcia, zna metodyke oceny jakości naprawy i rodzaj niezbędnej próby drogowej lub stanowiskowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C44-1_U01Student powinien umieć analizować tok i historię powstawania zużycia zespołu, dobierać metody obsługiwania, materiały eksploatacyjne oraz metodykę eksploatacji do zadanych warunków użytkowania pojazdów, interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, podejmować niezbędne działania w zakresie obsługiwania, rozwiązywać konkretne problemu stanu niezdatności, wdrażać nowoczesne metody obsługiwania i napraw, zastosować właściwy park maszynowy i zasoby ludzkie, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
T_1A_U06potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_1A_U08potrafi dokonać analizy sygnałów stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe
T_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
T_1A_U12potrafi posłużyć się odpowiednio dobranymi metodami i urządzeniami do pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu
T_1A_U13potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary i symulacje oraz wyznaczyć charakterystyki elementów pojazdów samochodowych i ich układów, przedstawić wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji wraz z wyciągnięciem właściwych wniosków
T_1A_U14potrafi zaplanować i przeprowadzić proces diagnozowania i testowania elementów pojazdów samochodowych oraz ich układów
T_1A_U18potrafi zaplanować proces realizacji elementów i zespołów pojazdu samochodowego oraz wstępnie oszacować koszty realizacji
T_1A_U19przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych oraz realizacji elementu lub zespołu pojazdu, potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne (środowiskowe, ekonomiczne, prawne itp.)
T_1A_U20potrafi stosować i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
T_1A_U21potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla środków transportu i procesu logistycznego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Treści programoweT-W-2Wpływ różnych czynników na intensywność zużycia
T-W-4Proces technologiczny naprawy
T-W-5Weryfikacja części i metody weryfikacji
Metody nauczaniaM-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, oprawowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy pisemnej z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić stanu niesprawności zespołu
3,0Student umie ocenic stan niesprawności
3,5Student umie ocenic stan niesprawności i potrafi dostosować metodę i narzędzia weryfikacji
4,0Student umie ocenic stan niesprawności i potrafi dostosować metodę i narzędzia weryfikacji oraz proponuje metode usunięcia stanu niezdatności
4,5Student umie ocenic stan niesprawności i potrafi dostosować metodę i narzędzia weryfikacji oraz proponuje metode usunięcia stanu niezdatności oraz przedstawia rózne rozwiązania techniczne z analizowaniem strony ekonomicznej zagadnienia
5,0Student umie ocenic stan niesprawności i potrafi dostosować metodę i narzędzia weryfikacji oraz proponuje metode usunięcia stanu niezdatności oraz przedstawia rózne rozwiązania techniczne z analizowaniem strony ekonomicznej zagadnienia, a także potrafi prawidłowo ocenić uzyskane w czasie prób wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C44-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do przestrzegania zasad użytkowania pojazdów, kreatywność i otwartość na zaistniałe przypadki na stany niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami, kosztami i zasadnością podejmowanych czynności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
T_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
T_1A_K07rozumie potrzebę mobilności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Treści programoweT-L-2Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - wykład problemowy, oprawowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy pisemnej z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie działać w zmiennych sytuacjach problemowych
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5Przestrzega relacji między wiedzą i umiejętnościami, ma swidomośc wagi podejmowanej decyzji
4,0Postępuje zgodnie z zasadmi etyki, wrażliwy na stawiane problemy, zorientowany w sposobie ich rozwiązywania
4,5Wykazuje dbałość o "markę" reprezentowanej firmy, wykazuje determinację działania
5,0Chętny do współpracy w innymi zespołami, kreatywny w podejmowaniu decyzji, zdetrminowany w poprawie efektów swojego działania, otwarty na nowe technologie i możliwości poprawy efektów działania