Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
Sylabus przedmiotu Maszyny i urządzenia przeładunkowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny i urządzenia przeładunkowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie różnych rodzajów ładunków |
C-2 | Poznanie jednostek ładunkowych |
C-3 | Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych |
C-4 | Poznanie mobilnych urządzeń przeładunkowych montowanych na pojazdach |
C-5 | Poznanie sposobu doboru urządzeń przeładunkowych i okreslania ich wydajności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja transportowa ładunków | 1 |
T-W-2 | jednostki ładunkowe, ogólna klasyfikacja opakowań | 1 |
T-W-3 | Rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych | 1 |
T-W-4 | Dźwignice | 1 |
T-W-5 | Wózki i wozy | 1 |
T-W-6 | Ładowarki | 1 |
T-W-7 | Przenośniki | 1 |
T-W-8 | Pojazdy samowyładowcze i urządzenia do samozaładunku | 2 |
T-W-9 | Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów | 1 |
T-W-10 | Rodzaje magazynów i składowisk kontenerów | 1 |
T-W-11 | Sprzęt do obsługiwania magazynów | 1 |
T-W-12 | Mechanizacja transportu wewnętrznego | 2 |
T-W-13 | Wydajność maszyn przeładunkowych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Opracowanie zadanego zagadnienia w formie pisemnej jako zaliczenia przedmiotu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z całości materiału |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C54-2_W01 Student powinien nazywać rodzaje ładunków, opisać rodzaje jednostek ładunkowych i podstawowych opakowań, scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych - samodzielnych i montowanych na pojazdach, wytłumaczyć i rozróżniać wydajność maszyn przeładunkowych pracujących w ruchu ciągłym i przerywanym | T_1A_W16, T_1A_W19 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-3, C-4, C-5 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C54-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umieć strukturyzować rodzaje ładunków i podstawowych opakowań, zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie zewnętrzynym i wewnętrznym, zaprojektować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb i obliczyć ich cech i wydajności | T_1A_U06, T_1A_U15 | T1A_U07, T1A_U14 | InzA_U06 | C-3, C-5 | T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C54-2_K01 Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego | T_1A_K04, T_1A_K05 | T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | — | — | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C54-2_W01 Student powinien nazywać rodzaje ładunków, opisać rodzaje jednostek ładunkowych i podstawowych opakowań, scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych - samodzielnych i montowanych na pojazdach, wytłumaczyć i rozróżniać wydajność maszyn przeładunkowych pracujących w ruchu ciągłym i przerywanym | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować ładunków i maszyn przeładunkowych |
3,0 | Student proprawnie podaje podstawową klasyfikację ładunków i maszyn przeładunkowych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzysuje możliwości doboru maszyn przeładunkowych do konkretnego zadania | |
4,0 | Student poprawnie wykorzysuje możliwości doboru maszyn przeładunkowych do konkretnego zadania i potrafi porównać różne alternatywne rozwiązania | |
4,5 | Student poprawnie wykorzysuje możliwości doboru maszyn przeładunkowych do konkretnego zadania, potrafi porównać różne alternatywne rozwiązania i dokonać oceny ich efektywności | |
5,0 | Student poprawnie wykorzysuje możliwości doboru maszyn przeładunkowych do konkretnego zadania, potrafi porównać różne alternatywne rozwiązania i dokonać oceny ich efektywności, identyfikuje także możliwości wykorzystania urządzeń przeładunkowych pojazdów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C54-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umieć strukturyzować rodzaje ładunków i podstawowych opakowań, zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie zewnętrzynym i wewnętrznym, zaprojektować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb i obliczyć ich cech i wydajności | 2,0 | Nie potrafi w najprostszy sposób skojarzyć rodzaju ładunku z niezbędna możliwością jego przeładunku |
3,0 | Prezentuje tylko "suchą" klasyfikację maszyn ładunkowych bez opisu ich podstawowych cech | |
3,5 | Prezentuje klasyfikację maszyn ładunkowych i opisuje ich cechy | |
4,0 | Prezentuje klasyfikację maszyn ładunkowych i opisuje ich cechy oraz potrafi dobrać alternatywne urządzenia przeładunkowe | |
4,5 | Potrafi efektywnie prezentować i analizowac możliwości wykorzystaia różnych maszyn przeładunkowych oraz oszacować najlepsze rozwiązanie | |
5,0 | Potrafi efektywnie prezentować i analizowac możliwości wykorzystaia różnych maszyn przeładunkowych oraz oszacować najlepsze rozwiązanie przy pomocy analizy z wykorzystaniem wzorów, określić rodzaj i liczbę niezbędnych urządzeń przeładunkowych dla realizacji konkretnego zadania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C54-2_K01 Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego | 2,0 | Nie potrafi rozpoznać potrzeby różnicowania dostępnych środków technicznych |
3,0 | Potrafi rozumieć i rozpoznać konieczność róznicowania stopnia zaangażowania się | |
3,5 | Działa z zainteresowaniem problemem i dobiera zespół współpracowników | |
4,0 | Działa z zainteresowaniem problemem i dobiera zespół współpracowników wykorzystując w pełni umiejętności i nabytą wiedzę | |
4,5 | Wykazuje się zaangażowaniem i zainteresowaniem "zastaną" problematyką, wpływa na decyzję innych osoób, aktywizując ich postawy | |
5,0 | Głęboko zaangażowany w podejmowane decyzje, kreatywnie wpływa na współpracowników, umie zorganizowac pracę zespołu, świadomy konieczności wspólnego działania |
Literatura podstawowa
- Mindur L., Technologie transportowe XXI wieku, ITE, Warszawa - Radom, 2008
- Prochowski L., Żuchowski A., Samochody ciężarowe i autobusy, WKiŁ, Warszawa, 2006
- Lubczyński M., Mazurek S., Samochody samowyładowcze, WKiŁ, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Polański A., Mechanizacja wewnętrznego transportu, PWN, Warszawa, 1978
- Praca zbiorowa, Samochody specjalne, Czasopismo: Samochody specjalne, Warszawa, 2012, Od roku 2005 do 2012