Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria środowiska w transporcie

Sylabus przedmiotu Prawo o ruchu drogowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo o ruchu drogowym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z inżynierii ruchu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie bezpieczeństwa ruchu na naszych drogach.
C-2Poznanie przepisów i zasad ruchu drogowego.
C-3Poznanie aspektów prawnych związanych z nieprzestrzeganiem prawa w ruchu drogowym.
C-4Ukształtowanie świadomości ważności prawidłowej analizy sytuacji drogowej.
C-5Ukształtowanie świadomości bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.1
T-W-2Użytkownicy dróg.1
T-W-3Kierujący.1
T-W-4Ruch pieszych użytkowników ruchu drogowego, rowerzystów i motorowerzystów.1
T-W-5Pojazdy i ich warunki ruchu na drodze.1
T-W-6Podstawowe manewry występujące na odcinkach międzywęzłowych.1
T-W-7Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu.1
T-W-8Pojęcie prędkości w wartości użytkowej drogi i jej wpływ na wskaźniki wypadków drogowych.1
T-W-9Hamowanie i holowanie pojazdu.1
T-W-10Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu.1
T-W-11Droga, jej elementy i rodzaje oraz wpływ jej stanu na bezpieczeństwo ruchu drogowego.1
T-W-12Zasady projektowania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Rodzaje oznakowania dróg i ulic oraz wymagania stawiane znakom.1
T-W-13Kontrola ruchu drogowego.1
T-W-14Kierujacy pojazdem a alkohol.1
T-W-15Wybrane aspekty prawne związane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca (wykład informacyjny). Metoda problemowa (wykład problemowy).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu wielokrotnego wyboru: - obejmuje całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C53-1_W01
Student: - wie jakie są przepisy i zasady poruszania się w ruchu drogowym, - powinien definiować podstawowe pojęcia dotyczące ruchu drogowego, - wie jakie są aspekty prawne zwiazane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.
T_1A_W20, T_1A_W21T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C53-1_U01
Student posiada umiejętność zastosowania prawa o ruchu drogowym w zadanych sytuacjach na drodze.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U04T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U08InzA_U06, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C53-1_W01
Student: - wie jakie są przepisy i zasady poruszania się w ruchu drogowym, - powinien definiować podstawowe pojęcia dotyczące ruchu drogowego, - wie jakie są aspekty prawne zwiazane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.
2,0Poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C53-1_U01
Student posiada umiejętność zastosowania prawa o ruchu drogowym w zadanych sytuacjach na drodze.
2,0Nieobecność studenta na wszystkich zajęciach. Student nie potrafi odpowiedzieć na zadane pytania testowe.
3,0Uczestniczenie w połowie wszystkich wykładów. Student umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w wiecej niż połowie zajęć. Odpowiada na część zadanych pytań.
4,0Obecność na wszystkich zajęciach. Student wykazuje się nabyciem części wymaganych umiejętności.
4,5Obecność na wszystkich zajęciach. Student wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejętności.
5,0Obecność na wszystkich zajęciach. Student wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejętności.

Literatura podstawowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKiŁ, Warszawa, 1999
  2. Gacek W., Pierwsza pomoc, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1998
  3. Sarnecki P., Właściwości organów terenowych w sprawach porządku i bezpieczeństwa publicznego w nowej strukturze władz publicznych, JSP, Warszawa - Kraków, 1999
  4. Widacki J., Czapska J., Bezpieczeństwo, obywatel, bezpieczne państwo, KUL, Lublin, 1998
  5. Czapska J., Policja w społeczeństwie obywatelskim, Zakamycze, Kraków, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997
  2. Czasopismo, Auto Świat, 2011
  3. Czasopismo, Autoexpert, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.1
T-W-2Użytkownicy dróg.1
T-W-3Kierujący.1
T-W-4Ruch pieszych użytkowników ruchu drogowego, rowerzystów i motorowerzystów.1
T-W-5Pojazdy i ich warunki ruchu na drodze.1
T-W-6Podstawowe manewry występujące na odcinkach międzywęzłowych.1
T-W-7Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu.1
T-W-8Pojęcie prędkości w wartości użytkowej drogi i jej wpływ na wskaźniki wypadków drogowych.1
T-W-9Hamowanie i holowanie pojazdu.1
T-W-10Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu.1
T-W-11Droga, jej elementy i rodzaje oraz wpływ jej stanu na bezpieczeństwo ruchu drogowego.1
T-W-12Zasady projektowania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Rodzaje oznakowania dróg i ulic oraz wymagania stawiane znakom.1
T-W-13Kontrola ruchu drogowego.1
T-W-14Kierujacy pojazdem a alkohol.1
T-W-15Wybrane aspekty prawne związane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C53-1_W01Student: - wie jakie są przepisy i zasady poruszania się w ruchu drogowym, - powinien definiować podstawowe pojęcia dotyczące ruchu drogowego, - wie jakie są aspekty prawne zwiazane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W20ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w transporcie drogowym
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie bezpieczeństwa ruchu na naszych drogach.
C-2Poznanie przepisów i zasad ruchu drogowego.
C-3Poznanie aspektów prawnych związanych z nieprzestrzeganiem prawa w ruchu drogowym.
C-4Ukształtowanie świadomości ważności prawidłowej analizy sytuacji drogowej.
C-5Ukształtowanie świadomości bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.
T-W-2Użytkownicy dróg.
T-W-3Kierujący.
T-W-4Ruch pieszych użytkowników ruchu drogowego, rowerzystów i motorowerzystów.
T-W-5Pojazdy i ich warunki ruchu na drodze.
T-W-6Podstawowe manewry występujące na odcinkach międzywęzłowych.
T-W-7Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu.
T-W-8Pojęcie prędkości w wartości użytkowej drogi i jej wpływ na wskaźniki wypadków drogowych.
T-W-9Hamowanie i holowanie pojazdu.
T-W-10Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu.
T-W-11Droga, jej elementy i rodzaje oraz wpływ jej stanu na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Zasady projektowania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Rodzaje oznakowania dróg i ulic oraz wymagania stawiane znakom.
T-W-13Kontrola ruchu drogowego.
T-W-14Kierujacy pojazdem a alkohol.
T-W-15Wybrane aspekty prawne związane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład informacyjny). Metoda problemowa (wykład problemowy).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu wielokrotnego wyboru: - obejmuje całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C53-1_U01Student posiada umiejętność zastosowania prawa o ruchu drogowym w zadanych sytuacjach na drodze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie bezpieczeństwa ruchu na naszych drogach.
C-2Poznanie przepisów i zasad ruchu drogowego.
C-3Poznanie aspektów prawnych związanych z nieprzestrzeganiem prawa w ruchu drogowym.
C-4Ukształtowanie świadomości ważności prawidłowej analizy sytuacji drogowej.
C-5Ukształtowanie świadomości bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.
T-W-2Użytkownicy dróg.
T-W-3Kierujący.
T-W-4Ruch pieszych użytkowników ruchu drogowego, rowerzystów i motorowerzystów.
T-W-5Pojazdy i ich warunki ruchu na drodze.
T-W-6Podstawowe manewry występujące na odcinkach międzywęzłowych.
T-W-7Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu.
T-W-8Pojęcie prędkości w wartości użytkowej drogi i jej wpływ na wskaźniki wypadków drogowych.
T-W-9Hamowanie i holowanie pojazdu.
T-W-10Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu.
T-W-11Droga, jej elementy i rodzaje oraz wpływ jej stanu na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-12Zasady projektowania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Rodzaje oznakowania dróg i ulic oraz wymagania stawiane znakom.
T-W-13Kontrola ruchu drogowego.
T-W-14Kierujacy pojazdem a alkohol.
T-W-15Wybrane aspekty prawne związane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład informacyjny). Metoda problemowa (wykład problemowy).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu wielokrotnego wyboru: - obejmuje całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieobecność studenta na wszystkich zajęciach. Student nie potrafi odpowiedzieć na zadane pytania testowe.
3,0Uczestniczenie w połowie wszystkich wykładów. Student umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w wiecej niż połowie zajęć. Odpowiada na część zadanych pytań.
4,0Obecność na wszystkich zajęciach. Student wykazuje się nabyciem części wymaganych umiejętności.
4,5Obecność na wszystkich zajęciach. Student wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejętności.
5,0Obecność na wszystkich zajęciach. Student wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejętności.