Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Maszyny i urządzenia przeładunkowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny i urządzenia przeładunkowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie różnych rodzajów ładunków
C-2Poznanie jednostek ładunkowych
C-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
C-4Poznanie mobilnych urządzeń przeładunkowych montowanych na pojazdach
C-5Poznanie sposobu doboru urządzeń przeładunkowych i okreslania ich wydajności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Klasyfikacja transportowa ładunków1
T-W-2jednostki ładunkowe, ogólna klasyfikacja opakowań1
T-W-3Rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych1
T-W-4Dźwignice1
T-W-5Wózki i wozy1
T-W-6Ładowarki1
T-W-7Przenośniki1
T-W-8Pojazdy samowyładowcze i urządzenia do samozaładunku2
T-W-9Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów1
T-W-10Rodzaje magazynów i składowisk kontenerów1
T-W-11Sprzęt do obsługiwania magazynów1
T-W-12Mechanizacja transportu wewnętrznego2
T-W-13Wydajność maszyn przeładunkowych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Opracowanie zadanego zagadnienia w formie pisemnej jako zaliczenia przedmiotu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z całości materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C54-2_W01
Student powinien nazywać rodzaje ładunków, opisać rodzaje jednostek ładunkowych i podstawowych opakowań, scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych - samodzielnych i montowanych na pojazdach, wytłumaczyć i rozróżniać wydajność maszyn przeładunkowych pracujących w ruchu ciągłym i przerywanym
T_1A_W16, T_1A_W19T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-3, C-4, C-5T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C54-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umieć strukturyzować rodzaje ładunków i podstawowych opakowań, zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie zewnętrzynym i wewnętrznym, zaprojektować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb i obliczyć ich cech i wydajności
T_1A_U06, T_1A_U15T1A_U07, T1A_U14InzA_U06C-3, C-5T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C54-2_K01
Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego
T_1A_K04, T_1A_K05T1A_K05, T1A_K06InzA_K02M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C54-2_W01
Student powinien nazywać rodzaje ładunków, opisać rodzaje jednostek ładunkowych i podstawowych opakowań, scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych - samodzielnych i montowanych na pojazdach, wytłumaczyć i rozróżniać wydajność maszyn przeładunkowych pracujących w ruchu ciągłym i przerywanym
2,0Student nie potrafi klasyfikować ładunków i maszyn przeładunkowych
3,0Student proprawnie podaje podstawową klasyfikację ładunków i maszyn przeładunkowych
3,5Student poprawnie wykorzysuje możliwości doboru maszyn przeładunkowych do konkretnego zadania
4,0Student poprawnie wykorzysuje możliwości doboru maszyn przeładunkowych do konkretnego zadania i potrafi porównać różne alternatywne rozwiązania
4,5Student poprawnie wykorzysuje możliwości doboru maszyn przeładunkowych do konkretnego zadania, potrafi porównać różne alternatywne rozwiązania i dokonać oceny ich efektywności
5,0Student poprawnie wykorzysuje możliwości doboru maszyn przeładunkowych do konkretnego zadania, potrafi porównać różne alternatywne rozwiązania i dokonać oceny ich efektywności, identyfikuje także możliwości wykorzystania urządzeń przeładunkowych pojazdów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C54-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umieć strukturyzować rodzaje ładunków i podstawowych opakowań, zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie zewnętrzynym i wewnętrznym, zaprojektować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb i obliczyć ich cech i wydajności
2,0Nie potrafi w najprostszy sposób skojarzyć rodzaju ładunku z niezbędna możliwością jego przeładunku
3,0Prezentuje tylko "suchą" klasyfikację maszyn ładunkowych bez opisu ich podstawowych cech
3,5Prezentuje klasyfikację maszyn ładunkowych i opisuje ich cechy
4,0Prezentuje klasyfikację maszyn ładunkowych i opisuje ich cechy oraz potrafi dobrać alternatywne urządzenia przeładunkowe
4,5Potrafi efektywnie prezentować i analizowac możliwości wykorzystaia różnych maszyn przeładunkowych oraz oszacować najlepsze rozwiązanie
5,0Potrafi efektywnie prezentować i analizowac możliwości wykorzystaia różnych maszyn przeładunkowych oraz oszacować najlepsze rozwiązanie przy pomocy analizy z wykorzystaniem wzorów, określić rodzaj i liczbę niezbędnych urządzeń przeładunkowych dla realizacji konkretnego zadania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C54-2_K01
Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego
2,0Nie potrafi rozpoznać potrzeby różnicowania dostępnych środków technicznych
3,0Potrafi rozumieć i rozpoznać konieczność róznicowania stopnia zaangażowania się
3,5Działa z zainteresowaniem problemem i dobiera zespół współpracowników
4,0Działa z zainteresowaniem problemem i dobiera zespół współpracowników wykorzystując w pełni umiejętności i nabytą wiedzę
4,5Wykazuje się zaangażowaniem i zainteresowaniem "zastaną" problematyką, wpływa na decyzję innych osoób, aktywizując ich postawy
5,0Głęboko zaangażowany w podejmowane decyzje, kreatywnie wpływa na współpracowników, umie zorganizowac pracę zespołu, świadomy konieczności wspólnego działania

Literatura podstawowa

  1. Mindur L., Technologie transportowe XXI wieku, ITE, Warszawa - Radom, 2008
  2. Prochowski L., Żuchowski A., Samochody ciężarowe i autobusy, WKiŁ, Warszawa, 2006
  3. Lubczyński M., Mazurek S., Samochody samowyładowcze, WKiŁ, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Polański A., Mechanizacja wewnętrznego transportu, PWN, Warszawa, 1978
  2. Praca zbiorowa, Samochody specjalne, Czasopismo: Samochody specjalne, Warszawa, 2012, Od roku 2005 do 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja transportowa ładunków1
T-W-2jednostki ładunkowe, ogólna klasyfikacja opakowań1
T-W-3Rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych1
T-W-4Dźwignice1
T-W-5Wózki i wozy1
T-W-6Ładowarki1
T-W-7Przenośniki1
T-W-8Pojazdy samowyładowcze i urządzenia do samozaładunku2
T-W-9Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów1
T-W-10Rodzaje magazynów i składowisk kontenerów1
T-W-11Sprzęt do obsługiwania magazynów1
T-W-12Mechanizacja transportu wewnętrznego2
T-W-13Wydajność maszyn przeładunkowych1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Opracowanie zadanego zagadnienia w formie pisemnej jako zaliczenia przedmiotu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C54-2_W01Student powinien nazywać rodzaje ładunków, opisać rodzaje jednostek ładunkowych i podstawowych opakowań, scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych - samodzielnych i montowanych na pojazdach, wytłumaczyć i rozróżniać wydajność maszyn przeładunkowych pracujących w ruchu ciągłym i przerywanym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W16ma podstawową wiedzę w zakresie logistyki, systemów transportowych oraz roli transportu i magazynowania w logistyce
T_1A_W19ma podstawową wiedzę w zakresie budowy obiektów infrastrukturalnych transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
C-4Poznanie mobilnych urządzeń przeładunkowych montowanych na pojazdach
C-5Poznanie sposobu doboru urządzeń przeładunkowych i okreslania ich wydajności
Treści programoweT-W-3Rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych
T-W-4Dźwignice
T-W-5Wózki i wozy
T-W-6Ładowarki
T-W-7Przenośniki
T-W-8Pojazdy samowyładowcze i urządzenia do samozaładunku
T-W-12Mechanizacja transportu wewnętrznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować ładunków i maszyn przeładunkowych
3,0Student proprawnie podaje podstawową klasyfikację ładunków i maszyn przeładunkowych
3,5Student poprawnie wykorzysuje możliwości doboru maszyn przeładunkowych do konkretnego zadania
4,0Student poprawnie wykorzysuje możliwości doboru maszyn przeładunkowych do konkretnego zadania i potrafi porównać różne alternatywne rozwiązania
4,5Student poprawnie wykorzysuje możliwości doboru maszyn przeładunkowych do konkretnego zadania, potrafi porównać różne alternatywne rozwiązania i dokonać oceny ich efektywności
5,0Student poprawnie wykorzysuje możliwości doboru maszyn przeładunkowych do konkretnego zadania, potrafi porównać różne alternatywne rozwiązania i dokonać oceny ich efektywności, identyfikuje także możliwości wykorzystania urządzeń przeładunkowych pojazdów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C54-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umieć strukturyzować rodzaje ładunków i podstawowych opakowań, zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie zewnętrzynym i wewnętrznym, zaprojektować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb i obliczyć ich cech i wydajności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U06potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_1A_U15potrafi sformułować specyfikację prostych procesów logistycznych i systemów transportowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
C-5Poznanie sposobu doboru urządzeń przeładunkowych i okreslania ich wydajności
Treści programoweT-W-8Pojazdy samowyładowcze i urządzenia do samozaładunku
T-W-11Sprzęt do obsługiwania magazynów
T-W-12Mechanizacja transportu wewnętrznego
T-W-13Wydajność maszyn przeładunkowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi w najprostszy sposób skojarzyć rodzaju ładunku z niezbędna możliwością jego przeładunku
3,0Prezentuje tylko "suchą" klasyfikację maszyn ładunkowych bez opisu ich podstawowych cech
3,5Prezentuje klasyfikację maszyn ładunkowych i opisuje ich cechy
4,0Prezentuje klasyfikację maszyn ładunkowych i opisuje ich cechy oraz potrafi dobrać alternatywne urządzenia przeładunkowe
4,5Potrafi efektywnie prezentować i analizowac możliwości wykorzystaia różnych maszyn przeładunkowych oraz oszacować najlepsze rozwiązanie
5,0Potrafi efektywnie prezentować i analizowac możliwości wykorzystaia różnych maszyn przeładunkowych oraz oszacować najlepsze rozwiązanie przy pomocy analizy z wykorzystaniem wzorów, określić rodzaj i liczbę niezbędnych urządzeń przeładunkowych dla realizacji konkretnego zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C54-2_K01Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
T_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozpoznać potrzeby różnicowania dostępnych środków technicznych
3,0Potrafi rozumieć i rozpoznać konieczność róznicowania stopnia zaangażowania się
3,5Działa z zainteresowaniem problemem i dobiera zespół współpracowników
4,0Działa z zainteresowaniem problemem i dobiera zespół współpracowników wykorzystując w pełni umiejętności i nabytą wiedzę
4,5Wykazuje się zaangażowaniem i zainteresowaniem "zastaną" problematyką, wpływa na decyzję innych osoób, aktywizując ich postawy
5,0Głęboko zaangażowany w podejmowane decyzje, kreatywnie wpływa na współpracowników, umie zorganizowac pracę zespołu, świadomy konieczności wspólnego działania