Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Środki transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki transportu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólnotechniczna z zakresu rodzaju środków transportu oraz ich wykorzystania w transporcie masowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z rodzajami środków transportu oraz sposobem ich wykorzystania w różnych gałęziach transportowych. |
C-2 | Zapoznanie z założeniami do projektowania środków transportu wewnętrznego oraz ocena ich znaczenia w procesach technologicznych |
C-3 | Umiejętność alizowania budowy i działania podstawowych zespołów pojazdów. |
C-4 | Umiejętność doboru i wykorzystania środków transportu do realizacji określonych zadań |
C-5 | Wykształcenie umiejętności stosowania metod oceny i przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji typowych środków transportu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja i klasyfikacja ładunków. Weryfikacja wytrzymałości zawiesi urządzeń dźwigowych. Schematy kinematyczne. Dobór środka transportu wraz z wyposażeniem do określonych zadań transportowych. Sprawność mechaniczna układów transmisji ruchu. Obliczenia oporów ruchu. | 10 |
T-A-2 | Obliczenia podstawowych parametrów dźwignic (dobór znormalizowanych lub katalogowych elementów układu linowego) i przenośników oraz wykonanie dokumentacji rysunkowej. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i charakterystyka środków transportu. Charakterystyka ładunków. Znormalizowane jednostki ładunkowe. | 1 |
T-W-2 | Podstawy budowy i konstrukcji całych pojazdów samochodowych oraz ich podstawowych układów konstrukcyjnych. | 1 |
T-W-3 | Pojazdy samochodowe do przewozu osób (autobusy i mikrobusy, samochody osobowe). Pojazdy samochodowe do przewozu ładunków (ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy). | 1 |
T-W-4 | Transport materiałów niebezpiecznych. Transport ładunków ponad gabarytowych. | 1 |
T-W-5 | Pojazdy do materiałów sypkich, ciekłych. Pojazdy do przewozu kontenerów. | 1 |
T-W-6 | Pojazdy w przemyśle ciężkim i budownictwie. | 1 |
T-W-7 | Pojazdy terenowe. Pojazdy dostawcze. Pojazdy komunalne. Pojazdy pożarnicze, służby zdrowia, służb technicznych. Ciągniki rolnicze, leśne, specjalne. | 1 |
T-W-8 | Autobusy i pojazdy komunikacji miejskiej | 1 |
T-W-9 | Pojazdy hybrydowe. Pojazdy wojskowe. | 1 |
T-W-10 | Środki transportu kolejowego. | 2 |
T-W-11 | Środki transportu wodnego śródlądowego, morskiego (bliskiego i dalekiego). | 1 |
T-W-12 | Środki transportu powietrznego. | 1 |
T-W-13 | Środki transportu wewnętrznego, urządzenia do prac przeładunkowych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Wykonanie zadania projektowego | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie wskazanej literatury | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia w formie pisemnej | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C26_W01 - charakteryzuje lądowe środki transportu bliskiego i dalekiego oraz środki transportu lotniczego i wodnego. - definiuje parametry techniczno-eksploatacyjne śrdoków transportu osób i ładunków, - rozróżnia rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki środków transportu, zna zagadnienia ich standaryzacji i unifikacji. | T_1A_W05, T_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C26_U01 - dobiera środek transportu, osprzęt przeładunkowy do określonego zadania transportowego oraz sposób przygotowania ładunku do transportu uwzdlędniając jego cechy (podatność transportową), - analizuje schematy kinematyczne oraz podstawowe układy konstrukcyjne dźwignic oraz posługuje się podstawowymi metodami obliczeniowymi, projektuje proste zespoły konstrukcyjne dźwignic u układów napędu. | T_1A_U01, T_1A_U03, T_1A_U07, T_1A_U10, T_1A_U11, T_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U08 | C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C26_K02 - świadomoy skutków oddziaływania środków transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolny do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli środków transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym. | T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K06, T_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-5 | T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C26_W01 - charakteryzuje lądowe środki transportu bliskiego i dalekiego oraz środki transportu lotniczego i wodnego. - definiuje parametry techniczno-eksploatacyjne śrdoków transportu osób i ładunków, - rozróżnia rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki środków transportu, zna zagadnienia ich standaryzacji i unifikacji. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej liczby punktów w teście (poniżej 10 pkt) |
3,0 | od 10 do 12 pkt | |
3,5 | od 12,1 do 14 pkt | |
4,0 | od 14,1 do 16 pkt | |
4,5 | od 16,1 do 18 pkt | |
5,0 | powyżej 18 pkt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C26_U01 - dobiera środek transportu, osprzęt przeładunkowy do określonego zadania transportowego oraz sposób przygotowania ładunku do transportu uwzdlędniając jego cechy (podatność transportową), - analizuje schematy kinematyczne oraz podstawowe układy konstrukcyjne dźwignic oraz posługuje się podstawowymi metodami obliczeniowymi, projektuje proste zespoły konstrukcyjne dźwignic u układów napędu. | 2,0 | nie potrafi odczytywać najprostszych schematów konematycznych, nie umie zaprezentować wyników obliczeń |
3,0 | potrafi odczytywać proste schematy kinematyczne, umie zaprezentować wyników obliczeń bez ich analizy. | |
3,5 | potrafi odczytywać schematy kinematycznych złożonych układów oraz analizować ich strukturę, prezentuje wyniki pomiarów oraz dokonuje ich analizy. | |
4,0 | potrafi odczytywać i analizować schematy wszystkich układów, przeprowadza ich ocenę porównawczą, dobiera odpowiedni środek transportu oraz sposób załadunku, wykorzystuje znane metody do rozwiązania typowego zadania oraz prezentuje wyniki obliczeń oraz dokonuje ich analizy. | |
4,5 | dodatkowo uzasadnia wybór metody ozwiązania zadania projektowego, aktywnie uczestniczy w zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych | |
5,0 | dodatkowo wyjaśnia znaczenie organizuje pracę zespołu oraz proponuje zmiany zwiększające efektywność procesu transportowego zgodnie z wymogami BHP. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C26_K02 - świadomoy skutków oddziaływania środków transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolny do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli środków transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym. | 2,0 | nie potrafi zdefiniować iostoty zagadnienia środowiskowego odzdziaływania środków transpotru, myśli formułuje w sposób niezrozumiały dla odbiorcy. |
3,0 | jest świadomy problemu odzdziaływania środków transportu na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole lecz nie przejawia inicjatywy związanej z zespołowym rozwiązywaniem problemowych zagadnień | |
3,5 | ponadto potrafi uzasadnić swoje poglądy stosując poprawną terminologię, angażuje się w pracę zespołu | |
4,0 | ponadto podejmuje dyskusję używając argumentów opartych na zdobytej wiedzy, angażuje się do pracy zespołowej przy rozwiązywaniu problemowych zagadnień | |
4,5 | ponadto wpływa na decyzje podejmowane w zespole | |
5,0 | ponadto organizuje pracę zespołu, proponuje własne rozwiązania w zakresie zwiększenie efektywności pracy zespołu oraz stosowanych narzędzi i metod analizy |
Literatura podstawowa
- Fischer R., Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych., Rea, 2008
- Praca zbiorowa pod red. Rydzkowskiego W,. Wojewódzkiej-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 2008
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
- Szneigert Z., Koleje niekonwencjonalne, WKiŁ, 2006
- Ostaszewicz J., Rataj M., Szybka komunikacja miejska, WKiŁ, 1979
- Cymkiewicz R., Budowa samolotów, WKiŁ, Warszawa, 1992
- Furmanik K., Maszyny i urządzenia transportowe, AGH, 2008
Literatura dodatkowa
- Prochowski L, Żuchowski A., Samochody ciężarowe i autobusy, WKŁ, 2004
- Orzechowski S., Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, WSiP, Warszawa, 2006
- Pogorzelski J., Lekkie przyczepy samochodowe, WKiŁ, 1993
- Siembab T., Gałusza M., Urządzenia przemieszczające ładunki - dźwignice., Tarbonus, 2008