Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Recykling środków transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recykling środków transportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 9 1,00,44zaliczenie
wykładyW8 9 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej
W-2Podstawy budowy pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Recykling opon i innych elementów gumowych1
T-P-2Recykling akumulatorów1
T-P-3Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów1
T-P-4Recykling olejów1
T-P-5Recykling płynów eksploatacyjnych1
T-P-6Recykling szkła z pojazdów1
T-P-7Recykling silnika i osprzętu1
T-P-8Recykling elementów układów napędowych1
T-P-9Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu1
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-3Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów1
T-W-4Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce1
T-W-5Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu1
T-W-6Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów, prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów1
T-W-7Podstawowe definicje związane z recyklingiem, schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-W-8Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu, organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-9Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Czytanie wskazanej literatury8
A-P-3Przytgotowanie do projektów9
A-P-4Zaliczenie projektów4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury14
A-W-3Przygotowanie do kolokwium7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C53_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko, nazywać i objaśniać formy recyklingu, scharakteryzować trendy rozwojowe pojazdu, wskazać zagrożenia dla środowiska ze strony środków transportu, wyliczac elementy wyposażenia stacji demontażu pojazdów, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyc i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów
T_1A_W14, T_1A_W15, T_1A_W21, T_1A_W24T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09InzA_W01, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C53_U01
Student powinien interpretować stopnie zagrożenia dla środkowiska ze strony środków transportu na poszczególnych etapach ich życia, łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, szacować potrzeby i możliwości działań w stacjach demontażu, zaprezentować trendy rozwojowe w budowie pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE
T_1A_U01, T_1A_U07, T_1A_U09, T_1A_U20T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C53_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko, nazywać i objaśniać formy recyklingu, scharakteryzować trendy rozwojowe pojazdu, wskazać zagrożenia dla środowiska ze strony środków transportu, wyliczac elementy wyposażenia stacji demontażu pojazdów, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyc i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów
2,0Student nie umie wskazać negatywnych skutków rozwoju motoryzacji
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu
4,0Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu i w analityczny sposób wskazuje kierunki działań
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki, a także samodzielnie dokonać na tej podstawie wyboru sposobu rozwiąznia zadanego problemu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C53_U01
Student powinien interpretować stopnie zagrożenia dla środkowiska ze strony środków transportu na poszczególnych etapach ich życia, łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, szacować potrzeby i możliwości działań w stacjach demontażu, zaprezentować trendy rozwojowe w budowie pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE
2,0Student nie potrafi zaprezentować negatywnych skutków oddziaływania środków transportu
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez analizy
3,5Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia
4,0Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań recyklingu
4,5Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań prawnych recyklingu, a także potrafi dyskutować o możliwościach recyklingu SWE
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o działaniach realizaowanych w stacjach demontażu pojazdów i dalszym przeznaczeniu części i elementów pojazdu

Literatura podstawowa

  1. Merkisz-Gruranowska R., Aspekty rozwoju recyklingu w Polsce, ITE, Poznań-Radom, 2005
  2. Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2009, 2
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Bocheńskiego C., Kompleksowy program zagospodarowywania produktów odpadowych wytworzonych podczas eksploatacji środków transportu, P.P.H. "Drukarnia" Sp. z o.o., Sierpc, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Recykling opon i innych elementów gumowych1
T-P-2Recykling akumulatorów1
T-P-3Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów1
T-P-4Recykling olejów1
T-P-5Recykling płynów eksploatacyjnych1
T-P-6Recykling szkła z pojazdów1
T-P-7Recykling silnika i osprzętu1
T-P-8Recykling elementów układów napędowych1
T-P-9Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu1
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-3Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów1
T-W-4Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce1
T-W-5Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu1
T-W-6Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów, prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów1
T-W-7Podstawowe definicje związane z recyklingiem, schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-W-8Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu, organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-9Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Czytanie wskazanej literatury8
A-P-3Przytgotowanie do projektów9
A-P-4Zaliczenie projektów4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury14
A-W-3Przygotowanie do kolokwium7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C53_W01Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko, nazywać i objaśniać formy recyklingu, scharakteryzować trendy rozwojowe pojazdu, wskazać zagrożenia dla środowiska ze strony środków transportu, wyliczac elementy wyposażenia stacji demontażu pojazdów, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyc i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W14orientuje się w obecnym stanie wiedzy i najnowszych tendencjach rozwojowych pojazdów i ich zespołów
T_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie cyklu życia samochodów i urządzeń transportowych
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
T_1A_W24ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością, środowiskiem i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-W-3Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów
T-W-4Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce
T-W-5Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wskazać negatywnych skutków rozwoju motoryzacji
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu
4,0Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu i w analityczny sposób wskazuje kierunki działań
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki, a także samodzielnie dokonać na tej podstawie wyboru sposobu rozwiąznia zadanego problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C53_U01Student powinien interpretować stopnie zagrożenia dla środkowiska ze strony środków transportu na poszczególnych etapach ich życia, łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, szacować potrzeby i możliwości działań w stacjach demontażu, zaprezentować trendy rozwojowe w budowie pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i oceny działania pojazdu i jego zespołów
T_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
T_1A_U20przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych oraz realizacji elementu lub zespołu pojazdu, potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne (środowiskowe, ekonomiczne, prawne itp.)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-W-3Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów
T-W-4Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce
T-W-5Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentować negatywnych skutków oddziaływania środków transportu
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez analizy
3,5Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia
4,0Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań recyklingu
4,5Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań prawnych recyklingu, a także potrafi dyskutować o możliwościach recyklingu SWE
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o działaniach realizaowanych w stacjach demontażu pojazdów i dalszym przeznaczeniu części i elementów pojazdu