Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: organizacja transportu

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Mańczak <Grazyna.Manczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 9 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 9 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentami z podstawowymi pojęcia związane z teorią i praktyką gospodarczą
C-2Posiadać umiejętność wykorzystania wiedzy ekonomicznej w rzeczywistości gospodarczej
C-3Świadomy roli ekonomii dla prawidłowego funkcjonowania gospodarki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza przedmiotu ekonomia i jego związku z innymi dyscyplinami naukowymi1
T-A-2Analiza modeli rynku z uwzględnieniem rodzajów rynku i jego znaczenia w gospodarce1
T-A-3Omówienie głównych elementów rynku, w tym: podaży, popytu i czynników decydujących o równowadze rynku1
T-A-4Omówienie problematyki rynkowej w tym głównie inflacji i deflacji i zagrożeń, jakie niosą one dla gospodarki1
T-A-5Charakterystyka funkcjonujących podmiotów w gospodarce i ich znaczenia dla jej rozwoju1
T-A-6Analiza problematyki bezrobocia w gospodarce polskiej i światowej1
T-A-7Omówienie problematyki wzrostu gospodarczego w Polsce i jego związku z rowojem ekonomicznym1
T-A-8Charakterystyka problematyki dochodu narodowego, jego roli i sposobach liczenia1
T-A-9Unia Europejska a gospodarka Polski. Rozważania na temat związku gospodarki Polski z Unią Europejską, zaletach i wadach, przynalezności do Unii Europejskiej.1
9
wykłady
T-W-1Przedmiot i zakres ekonomii1
T-W-2Rynek, rodzaje i modele rynku1
T-W-3Podaż, popyt, cena, równowaga rynku1
T-W-4Inflacja. przyczyny, rodzaje i sposoby zapobiegania1
T-W-5Przedsiębiorstwo, rodzaje i rola w gospodarce1
T-W-6Bezrobocie, przyczyny, rodzaje i sposoby likwidacji1
T-W-7Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny1
T-W-8Dochód narodowy, czynniki, sposoby liczenia1
T-W-9Unia Europejska a gospodarka Polski1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - analiza literatury i wykładów15
A-A-3Udzial w konsultacjach6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do wykładów - analiza literatury15
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia16
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konswersatoryjny
M-3Metody praktyczne - przygotowanie referatur zadanego przez wykładowcę

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i wykonanie referatu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B19_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii i jej związku z gospodarką
T_1A_W26T1A_W08InzA_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B19_U04
Posiada umiejętność wykorzystania wieedzy ekonomicznej w praktyce gospodarczej
T_1A_U01, T_1A_U04, T_1A_U09, T_1A_U19T1A_U01, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U16InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-8, T-A-3, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B19_K01
Rozumie potrzebę nauczania ekonomii i wykorzystywaia jej do aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym
T_1A_K01, T_1A_K02, T_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-8, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B19_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii i jej związku z gospodarką
2,0Nie ma podstawowe wiedzy z zakresu ekonomii
3,0W zakresie wiedzy z ekonomii opanował podstawowy materiał programowy
3,5W zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy i w stopniu średnim potrafi połączyć go z praktyką gospodarczą
4,0W zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie
4,5W zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, wykazuje duże zainteresowanie do wiedzy
5,0W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje duże zainteresowanie zagadnieniami ekonomicznymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B19_U04
Posiada umiejętność wykorzystania wieedzy ekonomicznej w praktyce gospodarczej
2,0Nie rozumie podstawowych pojęć ekonomicznych
3,0Potrafi dokonać wyboru podstawowych zagadnień z zakresu ekonomii
3,5Potrafi połączyć podstawowe zagadnienia ekonomiczne z praktyką gospodarczą
4,0Potrafi dokonać wyboru zagadnień z dziedziny ekonomii z funkcjonującą praktyką
4,5Potrafi dokonać wyboru zagadnień z dziedziny ekonomii, z uwzględnieniem niepewności i ryzyka
5,0Potrafi dokonać racjonalnego wyboru ekonomicznego w bardziej złozonych lub nietypowych decyzjach ekonomicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B19_K01
Rozumie potrzebę nauczania ekonomii i wykorzystywaia jej do aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu ekonomii
3,0Posiada podstawową wiedzęw zakresie ekonomii
3,5Posiada podstawową wiedzę oraz częściową wiedzę o związku ekonomii z praktyką gospodarczą
4,0Posiada pogłębioną wiedzę o związku teorii ekonomii z praktyką gospodarczą
4,5Posiada pogłębioną wiedzę oraz potrafi zastosować ją w praktyce
5,0Posiada rozległa wiedzę ekonomiczną, potrafi z niej skoryzstać, dokonać porównań i analiz

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbush R, Strategia konkurencji, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Milewski R.(red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2006
  2. Milewski R. (red.), Podstawy ekonomii. Ćwiczenia, zadania, problemy, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza przedmiotu ekonomia i jego związku z innymi dyscyplinami naukowymi1
T-A-2Analiza modeli rynku z uwzględnieniem rodzajów rynku i jego znaczenia w gospodarce1
T-A-3Omówienie głównych elementów rynku, w tym: podaży, popytu i czynników decydujących o równowadze rynku1
T-A-4Omówienie problematyki rynkowej w tym głównie inflacji i deflacji i zagrożeń, jakie niosą one dla gospodarki1
T-A-5Charakterystyka funkcjonujących podmiotów w gospodarce i ich znaczenia dla jej rozwoju1
T-A-6Analiza problematyki bezrobocia w gospodarce polskiej i światowej1
T-A-7Omówienie problematyki wzrostu gospodarczego w Polsce i jego związku z rowojem ekonomicznym1
T-A-8Charakterystyka problematyki dochodu narodowego, jego roli i sposobach liczenia1
T-A-9Unia Europejska a gospodarka Polski. Rozważania na temat związku gospodarki Polski z Unią Europejską, zaletach i wadach, przynalezności do Unii Europejskiej.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i zakres ekonomii1
T-W-2Rynek, rodzaje i modele rynku1
T-W-3Podaż, popyt, cena, równowaga rynku1
T-W-4Inflacja. przyczyny, rodzaje i sposoby zapobiegania1
T-W-5Przedsiębiorstwo, rodzaje i rola w gospodarce1
T-W-6Bezrobocie, przyczyny, rodzaje i sposoby likwidacji1
T-W-7Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny1
T-W-8Dochód narodowy, czynniki, sposoby liczenia1
T-W-9Unia Europejska a gospodarka Polski1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - analiza literatury i wykładów15
A-A-3Udzial w konsultacjach6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do wykładów - analiza literatury15
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia16
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B19_W01Zna podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii i jej związku z gospodarką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W26ma wiedzę dotyczącą gramatyki słownictwa i fonetyki wybranego języka obcego na poziomie B2, oraz podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentami z podstawowymi pojęcia związane z teorią i praktyką gospodarczą
C-2Posiadać umiejętność wykorzystania wiedzy ekonomicznej w rzeczywistości gospodarczej
C-3Świadomy roli ekonomii dla prawidłowego funkcjonowania gospodarki
Treści programoweT-W-1Przedmiot i zakres ekonomii
T-W-2Rynek, rodzaje i modele rynku
T-W-5Przedsiębiorstwo, rodzaje i rola w gospodarce
T-W-7Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny
T-A-9Unia Europejska a gospodarka Polski. Rozważania na temat związku gospodarki Polski z Unią Europejską, zaletach i wadach, przynalezności do Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konswersatoryjny
M-3Metody praktyczne - przygotowanie referatur zadanego przez wykładowcę
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i wykonanie referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowe wiedzy z zakresu ekonomii
3,0W zakresie wiedzy z ekonomii opanował podstawowy materiał programowy
3,5W zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy i w stopniu średnim potrafi połączyć go z praktyką gospodarczą
4,0W zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie
4,5W zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, wykazuje duże zainteresowanie do wiedzy
5,0W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje duże zainteresowanie zagadnieniami ekonomicznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B19_U04Posiada umiejętność wykorzystania wieedzy ekonomicznej w praktyce gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
T_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
T_1A_U19potrafi zaplanować proces realizacji elementów i zespołów pojazdu samochodowego oraz wstępnie oszacować koszty realizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentami z podstawowymi pojęcia związane z teorią i praktyką gospodarczą
C-2Posiadać umiejętność wykorzystania wiedzy ekonomicznej w rzeczywistości gospodarczej
C-3Świadomy roli ekonomii dla prawidłowego funkcjonowania gospodarki
Treści programoweT-W-5Przedsiębiorstwo, rodzaje i rola w gospodarce
T-W-8Dochód narodowy, czynniki, sposoby liczenia
T-A-3Omówienie głównych elementów rynku, w tym: podaży, popytu i czynników decydujących o równowadze rynku
T-A-9Unia Europejska a gospodarka Polski. Rozważania na temat związku gospodarki Polski z Unią Europejską, zaletach i wadach, przynalezności do Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konswersatoryjny
M-3Metody praktyczne - przygotowanie referatur zadanego przez wykładowcę
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i wykonanie referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie podstawowych pojęć ekonomicznych
3,0Potrafi dokonać wyboru podstawowych zagadnień z zakresu ekonomii
3,5Potrafi połączyć podstawowe zagadnienia ekonomiczne z praktyką gospodarczą
4,0Potrafi dokonać wyboru zagadnień z dziedziny ekonomii z funkcjonującą praktyką
4,5Potrafi dokonać wyboru zagadnień z dziedziny ekonomii, z uwzględnieniem niepewności i ryzyka
5,0Potrafi dokonać racjonalnego wyboru ekonomicznego w bardziej złozonych lub nietypowych decyzjach ekonomicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B19_K01Rozumie potrzebę nauczania ekonomii i wykorzystywaia jej do aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
T_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu (np. przez środki masowego przekazu) informacji oraz opinii dotyczących osiągnięć w zakresie transportu i środków transportu oraz innych aspektów działalności inżyniera transportu, potrafi przekazać informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentami z podstawowymi pojęcia związane z teorią i praktyką gospodarczą
C-2Posiadać umiejętność wykorzystania wiedzy ekonomicznej w rzeczywistości gospodarczej
C-3Świadomy roli ekonomii dla prawidłowego funkcjonowania gospodarki
Treści programoweT-W-3Podaż, popyt, cena, równowaga rynku
T-W-8Dochód narodowy, czynniki, sposoby liczenia
T-A-5Charakterystyka funkcjonujących podmiotów w gospodarce i ich znaczenia dla jej rozwoju
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konswersatoryjny
M-3Metody praktyczne - przygotowanie referatur zadanego przez wykładowcę
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i wykonanie referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu ekonomii
3,0Posiada podstawową wiedzęw zakresie ekonomii
3,5Posiada podstawową wiedzę oraz częściową wiedzę o związku ekonomii z praktyką gospodarczą
4,0Posiada pogłębioną wiedzę o związku teorii ekonomii z praktyką gospodarczą
4,5Posiada pogłębioną wiedzę oraz potrafi zastosować ją w praktyce
5,0Posiada rozległa wiedzę ekonomiczną, potrafi z niej skoryzstać, dokonać porównań i analiz