Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: organizacja transportu

Sylabus przedmiotu Środki transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środki transportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 12 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólnotechniczna z zakresu rodzaju środków transportu oraz ich wykorzystania w transporcie masowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z rodzajami środków transportu oraz sposobem ich wykorzystania w różnych gałęziach transportowych.
C-2Zapoznanie z założeniami do projektowania środków transportu wewnętrznego oraz ocena ich znaczenia w procesach technologicznych
C-3Umiejętność alizowania budowy i działania podstawowych zespołów pojazdów.
C-4Umiejętność doboru i wykorzystania środków transportu do realizacji określonych zadań
C-5Wykształcenie umiejętności stosowania metod oceny i przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji typowych środków transportu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja i klasyfikacja ładunków. Weryfikacja wytrzymałości zawiesi urządzeń dźwigowych. Schematy kinematyczne. Dobór środka transportu wraz z wyposażeniem do określonych zadań transportowych. Sprawność mechaniczna układów transmisji ruchu. Obliczenia oporów ruchu.7
T-A-2Obliczenia podstawowych parametrów dźwignic (dobór znormalizowanych lub katalogowych elementów układu linowego) i przenośników oraz wykonanie dokumentacji rysunkowej.3
10
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka środków transportu. Charakterystyka ładunków. Znormalizowane jednostki ładunkowe. Podstawy budowy i konstrukcji całych pojazdów samochodowych oraz ich podstawowych układów konstrukcyjnych.2
T-W-2Pojazdy samochodowe do przewozu osób (autobusy i mikrobusy, samochody osobowe). Pojazdy samochodowe do przewozu ładunków (ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy).1
T-W-3Pojazdy do materiałów sypkich, ciekłych. Pojazdy do przewozu kontenerów. Pojazdy w przemyśle ciężkim i budownictwie.1
T-W-4Pojazdy terenowe. Pojazdy dostawcze. Pojazdy komunalne. Pojazdy pożarnicze, służby zdrowia, służb technicznych. Ciągniki rolnicze, leśne, specjalne.2
T-W-5Autobusy i pojazdy komunikacji miejskiej1
T-W-6Pojazdy hybrydowe. Pojazdy wojskowe.1
T-W-7Środki transportu kolejowego.1
T-W-8Środki transportu wodnego śródlądowego, morskiego (bliskiego i dalekiego).1
T-W-9Środki transportu powietrznego.1
T-W-10Środki transportu wewnętrznego, urządzenia do prac przeładunkowych.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Wykonanie zadania projektowego15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1Studiowanie wskazanej literatury30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia w formie pisemnej18
A-W-3Udział w zajęciach12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda projektów
M-3Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C24_W01
- charakteryzuje lądowe środki transportu bliskiego i dalekiego oraz środki transportu lotniczego i wodnego. - definiuje parametry techniczno-eksploatacyjne śrdoków transportu osób i ładunków, - rozróżnia rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki środków transportu, zna zagadnienia ich standaryzacji i unifikacji.
T_1A_W05, T_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C24_U01
- dobiera środek transportu, osprzęt przeładunkowy do określonego zadania transportowego oraz sposób przygotowania ładunku do transportu uwzdlędniając jego cechy (podatność transportową), - analizuje schematy kinematyczne oraz podstawowe układy konstrukcyjne dźwignic oraz posługuje się podstawowymi metodami obliczeniowymi, projektuje proste zespoły konstrukcyjne dźwignic u układów napędu.
T_1A_U01, T_1A_U03, T_1A_U07, T_1A_U10, T_1A_U11, T_1A_U17T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U08C-3, C-4T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C24_K01
- świadomoy skutków oddziaływania środków transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolny do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli środków transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym.
T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K06, T_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-5T-W-1, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C24_W01
- charakteryzuje lądowe środki transportu bliskiego i dalekiego oraz środki transportu lotniczego i wodnego. - definiuje parametry techniczno-eksploatacyjne śrdoków transportu osób i ładunków, - rozróżnia rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki środków transportu, zna zagadnienia ich standaryzacji i unifikacji.
2,0poniżej 50% maksymalnej liczby punktów w teście (poniżej 10 pkt)
3,0od 10 do 12 pkt
3,5od 12,1 do 14 pkt
4,0od 14,1 do 16 pkt
4,5od 16,1 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C24_U01
- dobiera środek transportu, osprzęt przeładunkowy do określonego zadania transportowego oraz sposób przygotowania ładunku do transportu uwzdlędniając jego cechy (podatność transportową), - analizuje schematy kinematyczne oraz podstawowe układy konstrukcyjne dźwignic oraz posługuje się podstawowymi metodami obliczeniowymi, projektuje proste zespoły konstrukcyjne dźwignic u układów napędu.
2,0nie potrafi odczytywać najprostszych schematów konematycznych, nie umie zaprezentować wyników obliczeń
3,0potrafi odczytywać proste schematy kinematyczne, umie zaprezentować wyników obliczeń bez ich analizy.
3,5potrafi odczytywać schematy kinematycznych złożonych układów oraz analizować ich strukturę, prezentuje wyniki pomiarów oraz dokonuje ich analizy.
4,0potrafi odczytywać i analizować schematy wszystkich układów, przeprowadza ich ocenę porównawczą, dobiera odpowiedni środek transportu oraz sposób załadunku, wykorzystuje znane metody do rozwiązania typowego zadania oraz prezentuje wyniki obliczeń oraz dokonuje ich analizy.
4,5dodatkowo uzasadnia wybór metody ozwiązania zadania projektowego, aktywnie uczestniczy w zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych
5,0dodatkowo wyjaśnia znaczenie organizuje pracę zespołu oraz proponuje zmiany zwiększające efektywność procesu transportowego zgodnie z wymogami BHP.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C24_K01
- świadomoy skutków oddziaływania środków transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolny do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli środków transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym.
2,0nie potrafi zdefiniować iostoty zagadnienia środowiskowego odzdziaływania środków transpotru, myśli formułuje w sposób niezrozumiały dla odbiorcy.
3,0jest świadomy problemu odzdziaływania środków transportu na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole lecz nie przejawia inicjatywy związanej z zespołowym rozwiązywaniem problemowych zagadnień
3,5ponadto potrafi uzasadnić swoje poglądy stosując poprawną terminologię, angażuje się w pracę zespołu
4,0ponadto podejmuje dyskusję używając argumentów opartych na zdobytej wiedzy, angażuje się do pracy zespołowej przy rozwiązywaniu problemowych zagadnień
4,5ponadto wpływa na decyzje podejmowane w zespole
5,0ponadto organizuje pracę zespołu, proponuje własne rozwiązania w zakresie zwiększenie efektywności pracy zespołu oraz stosowanych narzędzi i metod analizy

Literatura podstawowa

  1. Fischer R., Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych., Rea, 2008
  2. Praca zbiorowa pod red. Rydzkowskiego W,. Wojewódzkiej-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 2008
  3. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
  4. Szneigert Z., Koleje niekonwencjonalne, WKiŁ, 2006
  5. Ostaszewicz J., Rataj M., Szybka komunikacja miejska, WKiŁ, 1979
  6. Cymkiewicz R., Budowa samolotów, WKiŁ, Warszawa, 1992
  7. Furmanik K., Maszyny i urządzenia transportowe, AGH, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Prochowski L, Żuchowski A., Samochody ciężarowe i autobusy, WKŁ, 2004
  2. Orzechowski S., Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, WSiP, Warszawa, 2006
  3. Pogorzelski J., Lekkie przyczepy samochodowe, WKiŁ, 1993
  4. Siembab T., Gałusza M., Urządzenia przemieszczające ładunki - dźwignice., Tarbonus, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja i klasyfikacja ładunków. Weryfikacja wytrzymałości zawiesi urządzeń dźwigowych. Schematy kinematyczne. Dobór środka transportu wraz z wyposażeniem do określonych zadań transportowych. Sprawność mechaniczna układów transmisji ruchu. Obliczenia oporów ruchu.7
T-A-2Obliczenia podstawowych parametrów dźwignic (dobór znormalizowanych lub katalogowych elementów układu linowego) i przenośników oraz wykonanie dokumentacji rysunkowej.3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka środków transportu. Charakterystyka ładunków. Znormalizowane jednostki ładunkowe. Podstawy budowy i konstrukcji całych pojazdów samochodowych oraz ich podstawowych układów konstrukcyjnych.2
T-W-2Pojazdy samochodowe do przewozu osób (autobusy i mikrobusy, samochody osobowe). Pojazdy samochodowe do przewozu ładunków (ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy).1
T-W-3Pojazdy do materiałów sypkich, ciekłych. Pojazdy do przewozu kontenerów. Pojazdy w przemyśle ciężkim i budownictwie.1
T-W-4Pojazdy terenowe. Pojazdy dostawcze. Pojazdy komunalne. Pojazdy pożarnicze, służby zdrowia, służb technicznych. Ciągniki rolnicze, leśne, specjalne.2
T-W-5Autobusy i pojazdy komunikacji miejskiej1
T-W-6Pojazdy hybrydowe. Pojazdy wojskowe.1
T-W-7Środki transportu kolejowego.1
T-W-8Środki transportu wodnego śródlądowego, morskiego (bliskiego i dalekiego).1
T-W-9Środki transportu powietrznego.1
T-W-10Środki transportu wewnętrznego, urządzenia do prac przeładunkowych.1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Wykonanie zadania projektowego15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie wskazanej literatury30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia w formie pisemnej18
A-W-3Udział w zajęciach12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C24_W01- charakteryzuje lądowe środki transportu bliskiego i dalekiego oraz środki transportu lotniczego i wodnego. - definiuje parametry techniczno-eksploatacyjne śrdoków transportu osób i ładunków, - rozróżnia rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki środków transportu, zna zagadnienia ich standaryzacji i unifikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W05ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy środków transportu
T_1A_W14orientuje się w obecnym stanie wiedzy i najnowszych tendencjach rozwojowych pojazdów i ich zespołów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z rodzajami środków transportu oraz sposobem ich wykorzystania w różnych gałęziach transportowych.
C-2Zapoznanie z założeniami do projektowania środków transportu wewnętrznego oraz ocena ich znaczenia w procesach technologicznych
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i charakterystyka środków transportu. Charakterystyka ładunków. Znormalizowane jednostki ładunkowe. Podstawy budowy i konstrukcji całych pojazdów samochodowych oraz ich podstawowych układów konstrukcyjnych.
T-W-2Pojazdy samochodowe do przewozu osób (autobusy i mikrobusy, samochody osobowe). Pojazdy samochodowe do przewozu ładunków (ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy).
T-W-3Pojazdy do materiałów sypkich, ciekłych. Pojazdy do przewozu kontenerów. Pojazdy w przemyśle ciężkim i budownictwie.
T-W-4Pojazdy terenowe. Pojazdy dostawcze. Pojazdy komunalne. Pojazdy pożarnicze, służby zdrowia, służb technicznych. Ciągniki rolnicze, leśne, specjalne.
T-W-5Autobusy i pojazdy komunikacji miejskiej
T-W-6Pojazdy hybrydowe. Pojazdy wojskowe.
T-W-7Środki transportu kolejowego.
T-W-8Środki transportu wodnego śródlądowego, morskiego (bliskiego i dalekiego).
T-W-9Środki transportu powietrznego.
T-W-10Środki transportu wewnętrznego, urządzenia do prac przeładunkowych.
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej liczby punktów w teście (poniżej 10 pkt)
3,0od 10 do 12 pkt
3,5od 12,1 do 14 pkt
4,0od 14,1 do 16 pkt
4,5od 16,1 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C24_U01- dobiera środek transportu, osprzęt przeładunkowy do określonego zadania transportowego oraz sposób przygotowania ładunku do transportu uwzdlędniając jego cechy (podatność transportową), - analizuje schematy kinematyczne oraz podstawowe układy konstrukcyjne dźwignic oraz posługuje się podstawowymi metodami obliczeniowymi, projektuje proste zespoły konstrukcyjne dźwignic u układów napędu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i oceny działania pojazdu i jego zespołów
T_1A_U10potrafi porównać rozwiązania projektowe pojazdów i ich elementów ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (moc, zużycie paliwa, emisja spalin itp.)
T_1A_U11potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów pojazdów samochodowych i ich układów
T_1A_U17potrafi sformułować specyfikację prostych procesów eksploatacyjnych pojazdu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Umiejętność alizowania budowy i działania podstawowych zespołów pojazdów.
C-4Umiejętność doboru i wykorzystania środków transportu do realizacji określonych zadań
Treści programoweT-A-1Identyfikacja i klasyfikacja ładunków. Weryfikacja wytrzymałości zawiesi urządzeń dźwigowych. Schematy kinematyczne. Dobór środka transportu wraz z wyposażeniem do określonych zadań transportowych. Sprawność mechaniczna układów transmisji ruchu. Obliczenia oporów ruchu.
T-A-2Obliczenia podstawowych parametrów dźwignic (dobór znormalizowanych lub katalogowych elementów układu linowego) i przenośników oraz wykonanie dokumentacji rysunkowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi odczytywać najprostszych schematów konematycznych, nie umie zaprezentować wyników obliczeń
3,0potrafi odczytywać proste schematy kinematyczne, umie zaprezentować wyników obliczeń bez ich analizy.
3,5potrafi odczytywać schematy kinematycznych złożonych układów oraz analizować ich strukturę, prezentuje wyniki pomiarów oraz dokonuje ich analizy.
4,0potrafi odczytywać i analizować schematy wszystkich układów, przeprowadza ich ocenę porównawczą, dobiera odpowiedni środek transportu oraz sposób załadunku, wykorzystuje znane metody do rozwiązania typowego zadania oraz prezentuje wyniki obliczeń oraz dokonuje ich analizy.
4,5dodatkowo uzasadnia wybór metody ozwiązania zadania projektowego, aktywnie uczestniczy w zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych
5,0dodatkowo wyjaśnia znaczenie organizuje pracę zespołu oraz proponuje zmiany zwiększające efektywność procesu transportowego zgodnie z wymogami BHP.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C24_K01- świadomoy skutków oddziaływania środków transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolny do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli środków transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
T_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu (np. przez środki masowego przekazu) informacji oraz opinii dotyczących osiągnięć w zakresie transportu i środków transportu oraz innych aspektów działalności inżyniera transportu, potrafi przekazać informacje w sposób powszechnie zrozumiały
T_1A_K07rozumie potrzebę mobilności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Wykształcenie umiejętności stosowania metod oceny i przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji typowych środków transportu
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i charakterystyka środków transportu. Charakterystyka ładunków. Znormalizowane jednostki ładunkowe. Podstawy budowy i konstrukcji całych pojazdów samochodowych oraz ich podstawowych układów konstrukcyjnych.
T-A-1Identyfikacja i klasyfikacja ładunków. Weryfikacja wytrzymałości zawiesi urządzeń dźwigowych. Schematy kinematyczne. Dobór środka transportu wraz z wyposażeniem do określonych zadań transportowych. Sprawność mechaniczna układów transmisji ruchu. Obliczenia oporów ruchu.
T-A-2Obliczenia podstawowych parametrów dźwignic (dobór znormalizowanych lub katalogowych elementów układu linowego) i przenośników oraz wykonanie dokumentacji rysunkowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować iostoty zagadnienia środowiskowego odzdziaływania środków transpotru, myśli formułuje w sposób niezrozumiały dla odbiorcy.
3,0jest świadomy problemu odzdziaływania środków transportu na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole lecz nie przejawia inicjatywy związanej z zespołowym rozwiązywaniem problemowych zagadnień
3,5ponadto potrafi uzasadnić swoje poglądy stosując poprawną terminologię, angażuje się w pracę zespołu
4,0ponadto podejmuje dyskusję używając argumentów opartych na zdobytej wiedzy, angażuje się do pracy zespołowej przy rozwiązywaniu problemowych zagadnień
4,5ponadto wpływa na decyzje podejmowane w zespole
5,0ponadto organizuje pracę zespołu, proponuje własne rozwiązania w zakresie zwiększenie efektywności pracy zespołu oraz stosowanych narzędzi i metod analizy