Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ME_1A_C43_U01 | Student posiada umiejętność w opisywaniu i analizowaniu działania prostych obwodów elektronicznych z uwzględnieniem elementów półprzewodnikowych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ME_1A_U04 | Ma umiejętność samodzielnego poszerzania zdobytej wiedzy oraz poszukiwania rozwiązań problemów inżynierskich pojawiających się w pracy zawodowej. |
---|
ME_1A_U09 | Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie metodami analitycznymi, symulacyjnymi i za pomocą eksperymentu. |
ME_1A_U15 | Potrafi zaprojektować i zrealizować proste urządzenie mechatroniczne oraz ocenić uzyskany wynik stosując właściwe metody, techniki i narzędzia. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
---|
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej w posługiwaniu się elementami elektroniki. |
---|
C-4 | Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności doboru elementów elektronicznych potrzebnych do budowy układów elektronicznych. |
Treści programowe | T-L-1 | Zapoznanie się z programami do testowania podstawowych własności elementów elektronicznych oraz modelowania obwodów elektronicznych, na przykładzie oprogramowania MULTISIM - firmy National Instruments. |
---|
T-L-2 | Symulacja - budowa układów pomiarowych, do testowania elementów elektronicznych. Symulacja obwodów elektronicznych - uzyskiwanie podstawowych zależności - wykresów dla podstawowych elementów elektronicznych - na przykładzie wybranych diod półprzewodnikowych. |
T-L-3 | Badanie właściwości tranzystorów za pomocą zaproponowanego układu pomiarowego. Badanie - charakterystyk prądowo-napięciowe tranzystorów bipolarnych w układach WE, WB, WC. |
T-L-4 | Badanie własności tranzystorów za pomocą zaproponowanego, własnego układu pomiarowego. Badania - charakterystyki częstotliwościowe wybranych tranzystorów. |
T-L-5 | Tranzystor bipolarny w układzie WE (wspólnego emitera) pracujący jako wzmacniacz. Dobór oporników zapewniający poprawną pracę tranzystora dla określonych parametrów sygnału wejściowego (amplituda, częstotliwość) oraz parametrów układu zasilającego (np. bateria, zasilacz). Dobór wartości oporników ustalających punkt pracy bazy, oraz sprzężeń zwrotnych "na kolektorze" i "na emiterze". Rozbudowa układu o kondensatory znajdujące się w sprzężeniach zwrotnych. Badanie wzmacniacza pod katem charakterystyk prądowo-napięciowych oraz charakterystyk częstotliwościowych. |
T-L-6 | Badanie elementów biernych - takich, jak: kondensator, cewka. Wpływ struktury tych elementów oraz rodzaj użytych materiałów na parametry fizyczne tych elementów. Filtry oparte na tych elementach. Zbudowanie układu do otrzymywania charakterystyk częstotliwościowych wybranych elementów, oraz filtrów otrzymanych w oparciu o te elementy. |
T-L-7 | Badanie rezonansu w układach szeregowych i równoległych RLC. Charakterystyki prądowe, napięciowe, fazowe w funkcji częstotliwości - dla poszczególnych elementów. Stan rezonansu otrzymany metodą doboru częstotliwości. Stan rezonansu otrzymany dla wybranej częstotliwości, przez dobór wartości pojemności, w układzie szeregowym RLC. |
T-L-8 | Badanie sprzężeń układu dwóch cewek. Badanie wzajemnych relacji dwóch cewek umieszczonych na wspólnym rdzeniu. Budowanie i badanie transformatorów. Wpływ budowy uzwojeń, rdzenia na parametry transformatora. Wpływ rodzaju obciążenia na sprawność transformatora. Przesunięcia fazowe prądów i napięć w zbudowanym transformatorze. Rejestracja przebiegów na oscyloskopie. |
T-L-9 | Badanie prostych radiowych układów nadawczych i odbiorczych. Idea propagacji i odbioru fal elektromagnetycznych. Zasada działania prostych układów radiowych - nadawczych i odbiorczych. Dobór parametrów - w tym parametrów anteny do emisji generowanej fali nośnej nadajnika oraz anteny odbiornika. |
T-L-10 | Badanie układu czasowego z serii 555. Zastosowanie tego układu do wybranych aplikacjach. Symulacje. |
T-L-11 | Dodatkowe badania wybranych elementów. Porównanie otrzymanych rezultatów z materiałami dostępnymi w INTERNECIE. Sprawdzian wiadomości. |
Metody nauczania | M-2 | Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego. |
---|
M-3 | W odniesieniu do zajęć laboratoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczeń, ocena jakości po ćwiczeniowych. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków. |
3,0 | Student rozwiązuje podstawowe zadania. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny. |
3,5 | Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0. |
4,0 | Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki. |
4,5 | Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0. |
5,0 | Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi posiłkując się właściwymi technikami obliczeniowymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki. |