Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy sterowania układów mechatronicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy sterowania układów mechatronicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Bodnar <Andrzej.Bodnar@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy elektrotechniki i elektroniki, podstawy automatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o podstawowych elementach i nowoczesnych sposobach sterowania układów mechatronicznych, modelowania i identyfikacji ich modeli oraz nabycie podstawowych umiejętności programowania sterowników logicznych. |
C-2 | Doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie (w czasie zajęć laboratoryjnych). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza układów sterowania logicznego. Modelowanie układów mechatronicznych. Dobór i obliczenia elementów wykonawczych. Sterowanie rozmyte. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Układy pomiarowe. Kodowanie informacji. Programowanie układu PLC. Logiczne układy sterowania. Symulacja pracy układu mechatronicznego. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Urządzenia mechatroniczne. Modelowanie i symulacja, identyfikacja. Problemy optymalizacji konstrukcji i sterowania. Sterowanie adaptacyjne i odporne. Nowoczesne metody sterowania. Przykłady modelowania układów mechatronicznych. Sterowanie logiczne. Sterowniki programowalne. Sterowanie numeryczne. Sterowanie rozmyte. Czujniki parametrów ruchu, ciśnienia, temperatury, przepływu. Elementy wykonawcze elektryczne i hydrauliczne. Interfejsy, przetworniki A/C i C/A, próbkowanie i kwantyzacja. Transmisja danych, kody. Panele operatorskie. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań. Przygotowanie do sprawdzianu. | 14 |
A-A-3 | Konsultacje. | 1 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 7 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań. | 6 |
A-L-4 | Zaliczenia ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium. | 9 |
A-W-4 | Konsultacje. | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, ćwiczenia audytoryjne. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin, sprawdzian pisemny. |
S-2 | Ocena formująca: Raporty z badań laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C50-2_W01 Nabycie wiedzy o podstawowych elementach struktury układów mechatronicznych, nowoczesnych sposobach ich sterowania, modelowania i identyfikacji ich modeli. | MBM_1A_W03 | T1A_W02 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C50-2_U01 Nabycie postawowych umiejętności konfigurowania układów pomiarowych, analizy działania układów sterowania oraz programowania układów PLC. | MBM_1A_U09 | T1A_U09 | InzA_U02 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C50-2_K01 Skuteczne i bezproblemowe współdziałanie w grupie. | MBM_1A_K03 | T1A_K03 | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-3 |
Literatura podstawowa
- Heimann B., Gerth W., Popp K., Mechatronika - komponenty, metody, przykłady., PWN, Warszawa, 2001
- Ruda A., Olesiński R., Sterowniki programowalne PLC, COSiW SEP, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
- Lesiak P., Świsulski D., Komputerowa technika pomiarowa w przykładach, Agenda Wydawn. PAK, Warszawa, 2002