Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania jakością | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie koncepcji zarządzania jakością. |
C-2 | Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000. |
C-3 | Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Terminologia stosowana w systemach zarządzania jakością wg norm ISO serii 9000 | 2 |
T-A-2 | Cele dotyczące jakości, zasada SMART | 1 |
T-A-3 | Dokumentacja systemów zarządzania jakością - zakres, tworzenie wybranych form | 2 |
T-A-4 | Polityka jakości – wymagania, ocena | 3 |
T-A-5 | Podejście procesowe, pojęcie procesu, mapowanie procesów | 4 |
T-A-6 | Postępowanie z wyrobem niezgodnym, działania zapobiegawcze i korygujące | 2 |
T-A-7 | Harmonogramowanie wdrażania SZJ | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - wybrane pojęcia: jakość, zarządzanie, system zarządzania | 2 |
T-W-2 | Podstawowe zasady i koncepcje zarządzania jakością | 2 |
T-W-3 | Prekursorzy systemów zarządzania. System zarzadzania jakością w ujęciu historycznym | 4 |
T-W-4 | Kompleksowe zarządzanie jakością | 2 |
T-W-5 | System zarządzania jakością wg wymagań norm ISO serii 9000, omówienie treści norm | 10 |
T-W-6 | Doskonalenie systemu zarządzania jakością | 2 |
T-W-7 | Orientacja na klienta. Jakość i bezpieczeństwo z punktu widzenia klienta i producenta | 4 |
T-W-8 | Zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-9 | Auditowanie i certyfikacja systemów zarządzania | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Czynny udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury, instrukcji | 8 |
A-A-3 | Realizacja zadania problemowego (indywidualnie, w wyznaczonych zespołach) | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 29 |
A-W-2 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające i problemowe – wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny w formie prezentacji oparty na przykładach. Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci pisemnej - w oparciu o test (jednokrotnego wyboru) oraz pytania owarte. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów pracy w trakcie zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena rowiązań zadań problemowych wykonywanych przez studenta w ramach zajęć audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_A09-2_W01 Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z tematyką jakości i prowadzeniem działalności gospodarczej. | MBM_1A_W13 | T1A_W09 | InzA_W04 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
MBM_1A_A09-2_W02 Student potrafi scharakteryzować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością. | MBM_1A_W09, MBM_1A_W13 | T1A_W05, T1A_W09 | InzA_W04 | C-3, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_A09-2_U01 Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością. | MBM_1A_U05, MBM_1A_U10 | T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U03 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_A09-2_K01 Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy. | MBM_1A_K02, MBM_1A_K03 | T1A_K02, T1A_K03 | InzA_K01 | C-3, C-1 | T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_A09-2_W01 Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z tematyką jakości i prowadzeniem działalności gospodarczej. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował wybrane pojęcia w zakresie zarządzania jakością. | |
3,5 | Student definiuje wybrane pojęcia w zakresie zarządzania jakością. | |
4,0 | Student opanował podstawową terminologię związaną z zarządzaniem jakością, systemami zarządzania jakością. | |
4,5 | Student student definiuje pojęcia związane z tematyką przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował terminologię związaną z tematyką systemów zarządzania jakością w sposób bardzo dobry i wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem. | |
MBM_1A_A09-2_W02 Student potrafi scharakteryzować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student identyfikuje elementy systemu zarządzania jakością. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz związane z nimi wymagania. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością oraz procesy z nimi związane. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością i ich wymagania oraz identyfikować związane z ich spełnieniem grupy procesów zachodzących w organizacji, ponadto wykazuje szersze zainteresowanie tematyką przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_A09-2_U01 Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością. | 2,0 | Student nie wykazuje umiejętności w zakresie analizy zagadnień związanych z zakresem przedmiotu. |
3,0 | Student rozpoznaje elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji. | |
3,5 | Student identyfikuje poszczegóolne elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji. | |
4,0 | Student posiada umiejętność analizy sytuacji, doboru środków niezbędnych do realizacji wybranych przedsięwzięć realizowanych w organizacji. | |
4,5 | Student posiada umiejętność analizy sytuacji, doboru środków i interpretacji przedsięwzięć realizowanych w organizacji. | |
5,0 | Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania i interpretacji przedsięwzięć realizowanych w organizacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_A09-2_K01 Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy. | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej postawy wobec realizowanego przedmiotu. |
3,0 | Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością. | |
3,5 | Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i posiada umiejętność ich wyodrębniania. | |
4,0 | Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i jest otwarty na dalsze pogłębiania tej wiedzy. | |
4,5 | Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące pomiędzy wybranymi elementami systemu. | |
5,0 | Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące między nimi. Rozumie konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy. |
Literatura podstawowa
- Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, PN-EN ISO 9000 Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia., Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2006
- Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, PN-EN ISO 9001 Systemy zarządzania jakością. Wymagania., Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2009
- S. Wawak, Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice, 2011
- Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, PN-EN ISO 9004 Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji. Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością, Polski Komitet Organizacyjny, Warszawa, 2010
- Łańcucki J., Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wydawnictwo AE, Poznań, 2006
- Łunarski J., Zarządzanie jakością, standardy i zasady., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
- Szczepańska K., Zarządzanie jakością w dążeniu do doskonałości., C.H.Beck, Warszawa, 2011
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005
- Urbaniak M., Zarządzanie jakością - Teoria i praktyka, Diffin, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Karaszewski R., Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością, Wydawnictwo „Dom organizatora”, Toruń, 2009
- A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
- Sokołowicz W., Srzednicki A., ISO System zarządzania jakością., C.H.Beck, Warszawa, 2006
- Wawak S., Zarządzanie jakością., Helion, Gliwice, 2006