Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne
Sylabus przedmiotu Turbiny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turbiny | ||
Specjalność | niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka |
W-2 | Matematyka |
W-3 | Termodynamika techniczna lub Technika cieplna |
W-4 | Hydromechanika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z modelami fizycznymi i matematycznymi przepływu pary lub gazu przez stopnie turbinowe |
C-2 | Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny oraz konstukcją turbin |
C-3 | Zapoznanie studentów z możliwościami projektowania prostych stopni turbinowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Teoria przyrządów ekspansyjnych | 2 |
T-W-3 | Palisady profili turbinowych | 3 |
T-W-4 | Charakterystyki przepływowe palisad profili – podkładki obliczeniowe | 2 |
T-W-5 | Teoria stopni turbinowych | 2 |
T-W-6 | Straty w turbinach | 1 |
T-W-7 | Bilans energetyczny turbiny | 1 |
T-W-8 | Projektowanie turbin wielostopniowych | 2 |
T-W-9 | Konstrukcje współczesnych turbin | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 28 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-A-3 | Studiowanie wymaganej literatury | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczeń | 18 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 30 |
A-W-5 | Pisemny egzamin | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Opis |
M-3 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemnyy. System punktowy. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/04_W01 Student zna zjawiska fizyczne towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez turbinę i wynikające stąd ograniczenia w projektowaniu i eksploatacji | MBM_2A_W05 | T2A_W04 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
MBM_2A_NKS/04_W02 Student zna budowę, działanie, charakterystyki stopni oraz konstukcję turbin wielostopniowych i ich eksploatację | MBM_2A_W05 | T2A_W04 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/04_U01 Student umie ocenić zalety i wady rozwiąznia technicznego stosowanego w turbinach | MBM_2A_U15 | T2A_U15 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
MBM_2A_NKS/04_U02 Student umie wykonać obliczenia dla prostego stopnia turbinowego | MBM_2A_U09, MBM_2A_U15 | T2A_U09, T2A_U15 | C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/04_K01 Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie konstrukcji i działania turbin | MBM_2A_K01 | T2A_K01 | C-2 | T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/04_W01 Student zna zjawiska fizyczne towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez turbinę i wynikające stąd ograniczenia w projektowaniu i eksploatacji | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna zjawiska fizyczne w przepływie czynnika roboczego przez turbinę. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
MBM_2A_NKS/04_W02 Student zna budowę, działanie, charakterystyki stopni oraz konstukcję turbin wielostopniowych i ich eksploatację | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student ma podstawową wiedzę o stopniu turbinowym. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/04_U01 Student umie ocenić zalety i wady rozwiąznia technicznego stosowanego w turbinach | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienic zalety i wady danego rozwiązania. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
MBM_2A_NKS/04_U02 Student umie wykonać obliczenia dla prostego stopnia turbinowego | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wykonac obliczenia dla prostego stopnia turbinowego. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/04_K01 Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie konstrukcji i działania turbin | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Perycz S., Turbiny parowe i gazowe, Wyd. Ossolineum, Wrocław, 1992
- Chmielniak T., Podstawy teorii profilów i palisad łopatkowych., Wyd. Ossolineum, Wrocław, 1989, t.4
Literatura dodatkowa
- Nikiel T., Turbiny parowe, WNT, Warszawa, 1980
- Tuliszka E., Turbiny cieplne. Zagadnienia termodynamiczne i przepływowe, WNT, 1973