Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne
Sylabus przedmiotu Diagnostyka komputerowa samochodów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka komputerowa samochodów | ||
Specjalność | eksploatacja pojazdów samochodowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość budowy oraz działania zespołów pojazdów samochodowych |
W-2 | Znajomość budowy oraz zasady działania silników spalinowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiadomości na temat systemów EOBD/OBD |
C-2 | Wiadomości z diagnostyki komputerowej silników ZI oraz ZS |
C-3 | Wiadomości z diagnostyki komputerowj dla układu ABS, ASR, ESP |
C-4 | Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu klimatyzacji |
C-5 | Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu komfortu |
C-6 | Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla magistrali danych |
C-7 | Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu Infotiment |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka komputerowa dla silników ZI oraz ZS | 1 |
T-L-2 | Diagnostyka komputerowa dla układów ABS,ASR, ESP | 1 |
T-L-3 | Diagnostyka komputerowa dla układów komfortu | 1 |
T-L-4 | Diagnostyka komputerowa dla magistrali danych | 1 |
T-L-5 | Diagnostyka komputerowa dla układów Infotiment | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości dotyczące wymagań ograniczenia emisji związków szkodliwych ze żródeł silnikowych | 1 |
T-W-2 | Wiadomości z zasad działania systemu EOBD/OBD | 1 |
T-W-3 | Wiadomości na temat pozostałych monitorów systemu OBD | 1 |
T-W-4 | Informacja diagnostyczna i komunikacja w systemie OBD | 1 |
T-W-5 | Charaktrystyka Informacji diagnostycznej w systemach OBD | 1 |
T-W-6 | Wiadomości z diagnostyki komputerowj dla układu ABS, ASR, ESP | 1 |
T-W-7 | Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu klimatyzacji | 1 |
T-W-8 | Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu komfortu | 1 |
T-W-9 | Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla magistrali danych | 1 |
T-W-10 | Wiadomości z diagnostyki komputerowej dla układu Infotiment | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratorium | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji problemowej | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające |
M-2 | Metody aktywizujące |
M-3 | Metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczeni z wykładów w formie pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium w formie pisemnej oraz praktycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat diagnostyki komputerowej pojazdów | MBM_2A_W07, MBM_2A_W10, MBM_2A_W11 | T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-7_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnostyki pojazdu | MBM_2A_U09, MBM_2A_U11, MBM_2A_U17 | T2A_U09, T2A_U11, T2A_U17 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-7_K01 Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z diagnostyki koputerowej pojazdów w innych przedmiotach. Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. | MBM_2A_K01, MBM_2A_K03, MBM_2A_K05 | T2A_K01, T2A_K03, T2A_K05 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat diagnostyki komputerowej pojazdów | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki koputerowej pojazdów samochodowych. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki komputerowej pojazdów samochodowych. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki komputerowej pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki komputerowej pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki komputerowej pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-7_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnostyki pojazdu | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki koputerowej pojazdów samochodowych. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki komputerowej pojazdów samochodowych. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki komputerowej pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki komputerowej pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki komputerowej pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-7_K01 Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z diagnostyki koputerowej pojazdów w innych przedmiotach. Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki koputerowej pojazdów samochodowych. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki komputerowej pojazdów samochodowych. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki komputerowej pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki komputerowej pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki komputerowej pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Literatura podstawowa
- J. Merkisz, St. Mazurek, Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007
- Uwe Rokosch, Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów OBD, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007
- C. White, M. Randall, Kody Usterek, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Hubertus Gunter, Układy wtryskowe Common Rail w prktyce warsztatowej, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010
- B. Fryśkowski, E. Grzejszczyk, Systemy transmisji danych, Wydawnictwo komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010
- Robert Bosch GmbH, BOSCH - Informator techniczny, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011
- R. Polit - Redaktor naczelny, Poradnik Serwisowy, Instalator Polski, Warszawa, 2011