Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne
Sylabus przedmiotu Badania i diagnostyka samochodu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania i diagnostyka samochodu | ||
Specjalność | eksploatacja pojazdów samochodowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość budowy oraz działania zespołów pojazdów samochodowych |
W-2 | Znajomość budowy oraz zasady działania silników spalinowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiadomości z diagnostyki pojazdów samochodowych |
C-2 | Wiadomości z przepisów prawnych oraz wyposażenia dotyczącego Stacji Kontroli Pojazdów |
C-3 | Wiadomości z badań silników ZI oraz ZS |
C-4 | Wiadomości z badań układu: hamulcowego, kierowniczego oraz zawieszenia |
C-5 | Wiadomości z diagnostyki pokładowej EOBD/OBD |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Diagnostyka w warunkach SKP | 1 |
T-A-2 | Badania oraz diagnostyka silników ZI oraz ZS | 1 |
T-A-3 | Badanie układu hamulcowego | 1 |
T-A-4 | Badanie układu kierowniczego raz zawieszenia | 1 |
T-A-5 | Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych | 1 |
T-W-2 | Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów | 2 |
T-W-3 | Wiadomości z diagnostyki silników ZI oraz ZS | 2 |
T-W-4 | Wiadomości z badań układu hamulcowego | 2 |
T-W-5 | Wiadomości z badań układu kierowniczego oraz zawieszenia | 2 |
T-W-6 | Wiadomości z diagnostyki pokładowej EOBD/OBD | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji problemowej | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające |
M-2 | Metody aktywizujące |
M-3 | Metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń w formie pisemnej oraz praktycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat badań oraz diagnostyki pojazdów | MBM_2A_W07, MBM_2A_W10, MBM_2A_W11 | T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-3_U01 Wwyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać orazd obrać sposób badań oraz diagnostyki pojazdów | MBM_2A_U09, MBM_2A_U11, MBM_2A_U17 | T2A_U09, T2A_U11, T2A_U17 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-3_K01 Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z badań oraz diagnostyki pojazdów w innych przedmiotach. Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. | MBM_2A_K01, MBM_2A_K03, MBM_2A_K05 | T2A_K01, T2A_K03, T2A_K05 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat badań oraz diagnostyki pojazdów | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z badań oraz diagnostyki pojazdów. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z badań oraz diagnostyki pojazdów. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z badań oraz diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-3_U01 Wwyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać orazd obrać sposób badań oraz diagnostyki pojazdów | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z badań oraz diagnostyki pojazdów. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z badań oraz diagnostyki pojazdów. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z badań oraz diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-3_K01 Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z badań oraz diagnostyki pojazdów w innych przedmiotach. Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z badań oraz diagnostyki pojazdów. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z badań oraz diagnostyki pojazdów. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z badań oraz diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Literatura podstawowa
- C. Bocheński, Badania kontrolne samochodów, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2000
- K. Trzeciak, Diagnostyka samochodów osobowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010
- W. Lotko, Laboratorium diagnostyki pojazdów, Politechnika Radomska, Radom, 2009
- H. Gunter, Układy wtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010
- M. Frei, Samochodowe magistrale danych w praktyce warsztatowej, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- J. Merkisz, St. Mazurek, Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007
- A. Gajek, Z. Juda, Czukniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008
- B. Fryśkowski, E. Grzejszczyk, Systemy transmisji danych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010
- Ulrich Deh, Klimatyzacja w samochodzie, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2005
- Ch. White, Wtrysk benzyny, AUTO, 1999
- Ch. White, M. Randall, Kody usterek, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006