Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Przygotowanie wytwarzania w ESW:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przygotowanie wytwarzania w ESW | ||
Specjalność | komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji oraz wiedza z zakresu podstaw zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o powiązaniu decyzyjnym i organizacyjnym planowania operatywnego i sterowania produkcją z planowaniem technicznego przygotowania produkcji. |
C-2 | Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń organizacyjnych w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej i produkcji seryjnej. |
C-3 | Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy decyzyjnej w zastosowaniu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz metod planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Programowanie sterowników automatycznego systemu transportowego. Programowanie procesów obróbkowych w obrabiarkach CNC. Opracowanie algorytmów sterujących pracą elastycznego systemu obróbkowego. Harmonogramowanie produkcji z wykorzystaniem modelu systemu obróbkowego. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota elastyczności wytwarzania. Rys historyczny rozwoju elastycznej automatyzacji wytwarzania. Podstawy budowy elastycznych systemów wytwarzania. Struktura funkcjonalna elastycznych systemów wytwarzania. Formy organizacji produkcji. Strategie organizacji produkcji. | 4 |
T-W-2 | Komponenty automatyzacji obrabiarek i systemów obróbkowych. Układy napędowe zautomatyzowanych obrabiarek. Układy pomiarowe położenia i przemieszczenia. Układy kodowania palet i narzędzi. Sterowanie obrabiarek i systemów obróbkowych. Podział układów sterowania. Sterowniki PLC. Komputerowe układy sterowania CNC. | 2 |
T-W-3 | Wymagania i tendencje rozwoje automatycznych systemów obróbkowych. Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi. Komputerowe systemy sterowania gospodarka narzędziową. Diagnostyka i nadzorowanie w systemach obróbkowych. Klasyfikacja i zadania podsystemu nadzorowania i diagnostyki w systemach obróbkowych. Nadzorowanie i diagnostyka obrabiarek. Nadzorowanie narzędzi. Nadzorowanie procesu obróbki. | 2 |
T-W-4 | Przemysłowe układy diagnostyki stanu narzędzi. Cechy elastycznej automatyzacji w procesach obróbki skrawaniem. Autonomiczne stacje obróbkowe ASO. Przegląd rozwiązań elastycznych systemów obróbkowych. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Analiza i przygotowanie danych wejściowych do projektowania, wykonanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnej. Opracowanie dokumentacji projektowej. | 10 |
A-P-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-P-3 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni | 40 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli analizy decyzyjnej w planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej. |
M-2 | Projekty polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektów oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie przygotowania i prezentacji wybranych problemów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i projektów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-4_W01 Student ma wiedzę analityczną dotyczącą budowy i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji. | MBM_2A_W03 | T2A_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-4_U01 Student ma umiejętności w zakresie projektowania wybranych elementów elastycznych systemów wytwarzania. | MBM_2A_U15 | T2A_U15 | C-2 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-4_K01 Student potrafi pracować w zespole. | MBM_2A_K03 | T2A_K03 | C-3 | T-P-1, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-4_W01 Student ma wiedzę analityczną dotyczącą budowy i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji. | 2,0 | Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych. |
3,0 | Ugruntowana wiedza analityczna o budowie i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Wiedza syntetyzująca z zakresu elastycznych systemów wytwarzania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-4_U01 Student ma umiejętności w zakresie projektowania wybranych elementów elastycznych systemów wytwarzania. | 2,0 | Brak podstawowych umiejętności wynikających z wiedzy z zakresu materiału przerobionego na wykładach i projektach. |
3,0 | Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-4_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji. |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej. |
Literatura podstawowa
- Marek Brzeziński, Organizacja i sterowanie produkcją, Agencja Wydawnicza „Placet", Warszawa, 2002
- Durlik I., Inżynieria zarządzania. Strategia i projektowanie procesów produkcyjnych, Agencja Wydawnicza „Placet", Warszawa, 1995
- Chlebus Edward, Techniki komputerowe CAx w inzynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Konosala Ryszard, Zastosowanie metod sztucznej inteligencji w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2002