Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: eksploatacja pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Europejskie systemy oceny zgodności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Europejskie systemy oceny zgodności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studentów do należytego opracowania deklaracji zgodności wyrobu z uwzględnieniem aktualnych dyrektyw UE |
C-2 | Ukształtowanie umiętności z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa technicznego |
C-3 | Umiejętność przygotowania i prowadzenia zagadnień z zakresu akredytacji ,autoryzacji i notyfikacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady analizy ryzyka dla wyrobu | 1 |
T-A-2 | Podejmowanie decyzji i kryteria analizy ryzyka. | 1 |
T-A-3 | Ustalenia niezgodności oraz metody oceny ryzyka. | 1 |
T-A-4 | Likwidacja niezgodności-podejmowanie działań i środków technicznych. | 2 |
T-A-5 | Procedury oceny zgodności- dane wejściowe. | 1 |
T-A-6 | Symulacja procesu i określenia składników analizy ryzyka dla wybranego wyrobu. | 1 |
T-A-7 | Wybór i analiza modulu systemu oceny zgodności. | 1 |
T-A-8 | Procedura dochodzenia do oznakowania CE. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System bezpieczeństwa technicznego w Unii Europejskiej | 1 |
T-W-2 | Harmonizacja prawa( formy ujednolicania prawa,rozporządzenia dyrekytwy,decyzje ,zalecenia,opinie) | 1 |
T-W-3 | Europejski system bezpieczeństwa-dyrektywy starego podejścia,dyrektywy nowego podejścia,dyrektywy globalnego podejścia | 1 |
T-W-4 | Geneza systemu oceny zgodności-definicje:wyrób,producent,importer,dystrybutor,wprowadzenie do obrotu,certyfikat zgodności,normy zharmonizowane | 2 |
T-W-5 | Podstawy polskiego systemu oceny zgodności-moduły oceny zgodności | 1 |
T-W-6 | Etapy kwalifikacji jednostki do procesu oceny zgodności | 1 |
T-W-7 | Akredytacja,autoryzacja, notyfikacja,dokumentacja techniczna | 1 |
T-W-8 | Deklaracja zgodności,oznakowanie CE, kontrola,klauzula bezpieczeństwa | 1 |
T-W-9 | Dyrektywy ciśnieniowe | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowy udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające-wykład informacyjny |
M-2 | metody aktywizujące-dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolkwium sprawdzające po realizacji 1/3 programu |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu sprawdzające efekty kształcenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_A03-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie dyrektywy zapewniające bezpieczeństwo techniczne oraz wskazać odpowiednie moduły oceny zgodności wyrobu. ponadto powinien zaproponować etapy kwalifikacji jednostek do oceny zgodności | MBM_2A_W11 | T2A_W08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_A03-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien inicjować działania w zakresie oceny zgodności a w tym głownie oceniać zasadność nanoszenia znaków CE i podejmować decyzje o nadawaniu wyrobom klauzuli bezpieczeństwa | MBM_2A_U17 | T2A_U17 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_A03-1_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa technicznego wytwarzanych wyrobów oraz będzie otwarty na postępowanie zgodne z wymaganiami UE | MBM_2A_K02 | T2A_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_A03-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie dyrektywy zapewniające bezpieczeństwo techniczne oraz wskazać odpowiednie moduły oceny zgodności wyrobu. ponadto powinien zaproponować etapy kwalifikacji jednostek do oceny zgodności | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu systemu bezpieczeństwa technicznego w UE. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedze w zakresie Europejskiego systemu bezpieczeństwa technicznego i polskiego systemu oceny zgodności. | |
3,5 | Student potrafi na podstawie zdobytej wiedzy ,oprócz wiedzy podstawowej definiować podstawowe pjęcia typu : wyrób , producent, importer, dystrybutor,harmonizacja prawa. | |
4,0 | Student posiada dodatkową wiedzę w zakresie dyrektyw starego i nowego podejścia | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat modułów oceny zgodności oraz etapów kwalifikacji jednostek do procesu zgodności. | |
5,0 | Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu deklaracji zgodności , oznakowania CE oraz klauzuli bezpieczeństwa. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_A03-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien inicjować działania w zakresie oceny zgodności a w tym głownie oceniać zasadność nanoszenia znaków CE i podejmować decyzje o nadawaniu wyrobom klauzuli bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi inicjować żadnych działań w zakresie systemu oceny zgodności. |
3,0 | Student posiada umiętność definiowania podstawowych terminów dotyczących systemu oceny zgodności. | |
3,5 | Student jest w stanie wykorzystać zdobywaną wiedzę do charakteryzowania systemu bezpieczeństwa twchnicznego w UE i w Polsce. | |
4,0 | Student portafi wskazywać i wybierać moduly oceny zgodności w krajowym systemie oceny zgodności. | |
4,5 | Student posiada umiętność opracowywania procedur oceny zgodności. | |
5,0 | Student jest w stanie podejmować decyzje odnośnie zasadności nanoszenia znaków CE oraz nadawania wyrobom klauzuli nbezpieczeństwa. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_A03-1_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa technicznego wytwarzanych wyrobów oraz będzie otwarty na postępowanie zgodne z wymaganiami UE | 2,0 | Student nie opanował podstawaowych pojęć z zakresu bezpieczeństwa technicznego. |
3,0 | Student jest w stanie definiować i rozrózniać podstawowe pojęcia z zakresu systemu oceny zgodności. | |
3,5 | Student jest kompetentny w zakresie doboru i stosowania norm zhzrmonizowanych | |
4,0 | Student nabył kompetencje w zakresie wyboru i analizy modułów oceny zgodności. | |
4,5 | Student potrafi dokonać symulacji procesu i określać składniki analizy ryzyka dla wybranego wyrobu. | |
5,0 | Student posiada kompetencje w zakresie zdolności podejmowania decyzji w zakresie europejskich systemów oceny zgodności oraz kreowaniu bezpieczeństwa technicznego wyrobu. |
Literatura podstawowa
- Wojciechowski H., Systemy oceny zgodności w Unii Europejskiej, PERT, Warszawa, 2009
- Walczak M., Ocena zgodności oraz certyfikacja wyrobów i usług, Verlag Dashofer, Warszawa, 2009
- Sikora T., Zarządzanie jakością według norm ISO serii 9000:2000, Wyd.Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- Dz.U, Ustawa z 30 sierpnia 2002 r. o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności, Dz.U.2002, 2002, 166, poz. 1360
- Hutyra A., Umieszczanie na wyrobach oznakowania CE, ODDK, Gdańsk, 2002