Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: eksploatacja pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Elementy prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu szkoły średniej o społeczeństwie i przedsiębiorczości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi instytucjami prawa prawa cywilnego, pracy, własności intelektualnej i bezpieczeństwa pracy oraz rozróznianie zakresów regulacji poszczególnych dziedzin - gałęzi prawa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w Polsce, budowa aktu normatywnego. | 1 |
T-W-2 | Stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa (model sądowy i administracyjny, w tym omówienie podstawowych zasad KPA w relacji organ - obywatel). | 1 |
T-W-3 | Pojęcie osoby fizycznej, prawnej i osoby ułomnej, konsument. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej. | 1 |
T-W-4 | Pojęcie i rodzaje czynności prawnej. Wady oświadczeń woli. | 1 |
T-W-5 | Sposoby zawarcia umowy. Przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. | 1 |
T-W-6 | Powstanie zobowiązań, zdarzenia prawne je kreujące. Wykonanie, nie wykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania, zasady ogólne, skutki dla stron. | 1 |
T-W-7 | Wybrane przykłady umów przenoszących praw: sprzedaż, pożyczka, zamiana. Wybrabe umowy o korzystanie z cudzej rzeczy i prawa: najem, dzierżawa, leasing. | 1 |
T-W-8 | Pojęcie i cechy stosunku pracy. Tendencje w prawie pracy, w tym: nowe formy zatrudnienia. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umów o pracę. | 2 |
T-W-9 | Rozwiązanie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji umowy na czas nieokreślony. Rozwiązanie bez wypowiedzenia. Grupy szczególnie chronione - cechy charakterystyczne. Podstawowe roszczenia pracownicze. | 2 |
T-W-10 | Obowiązki stron stosunków pracy, ze szczególnym uwzglednieniem wymogów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. | 2 |
T-W-11 | Akta prawa wewnątrz zakładu pracy, regulaminy. | 2 |
T-W-12 | Wynagrodzenie, urlop, czas pracy - cechy charakterystyczne. Odpowiedzialność stron stosunku pracy - cechy charakterystyczne. | 1 |
T-W-13 | Rola związków zawodowych w zakładzie pracy. Spory zbiorowe. Zwonienia grupowe - założenia. | 2 |
T-W-14 | Zakres prawa intelektualnego. Przedmiot ochrony prawa autorskiego. | 1 |
T-W-15 | Przedmiot ochrony w prawie wynalazczym (wynalazki, wzór użytkowy, projet racjonalizatorski, patent). Przedmiot ochrony w prawie przemysłowym. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach - 20 godzin | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładu z zapowiedzianej tematyki - literatura, przepisu | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium, nauczenie się materii wykładowej, w tym, rozszerzająco o podaną (zadaną) litereturę | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca w oparciu o pisemne kolokwium obejmujące trzy zagadnienia wykładowe - średnia ocen za odpowiedzi na każde pytanie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_A01_W01 Stdent potrafi rozpoznać podtsawowe instytucje z materii wykładowej, nazywać je i dobierać do właściwego kontekstu prawnego, potrafi rozróżniać konskewencje prawne róznych zdarzeń prawnych, a także definiować z przedmiotu modułu | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_A01_U01 Student umie analizować dany przepis, dobierać instytucję prawną do danej sytuacji, nakreślać schemat prawny skutków np. zawarcia umowy, jej wypowiedzenia. Potrafi definiować podtsawowe instytucje z przedmiotu wykładu. | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_A01_K01 Student ma świadomość istnienia podtsawowych katerogii prawnych i ich skutków w życiu społeczno - prawnym, postrzega ralacje pomiędzy poszczególnym gałęziami prawa i wyrazić ocenę konsekwencji prawnych wyynikających z danego zdarzenia prawnego. | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_A01_W01 Stdent potrafi rozpoznać podtsawowe instytucje z materii wykładowej, nazywać je i dobierać do właściwego kontekstu prawnego, potrafi rozróżniać konskewencje prawne róznych zdarzeń prawnych, a także definiować z przedmiotu modułu | 2,0 | Student nie zna podstawowych instytucji z mterii wykładowej. |
3,0 | Student zna podstawowe instytucje z materii wykładowej w miernym stopniu. | |
3,5 | Jak wyżej, ale zna materię lepiej, potrafi dopasować przepisy do prostych stanów faktycznyc, zna konstrukcję przepisu i normy prawnej. | |
4,0 | Jak wyżej, ale zna też wybrane orzeczenia Sądu Najwyższego. | |
4,5 | Jak wyżej, z tym, że zna rozwiązania konkurencyjne, podstawy zawierania umów. | |
5,0 | Biegle opanowana znajmość materii wykładowej, a nadto zdradza zainteresowania wychodzące poza wykłaowy materiał, ale związany z przedmiotem wykładów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_A01_U01 Student umie analizować dany przepis, dobierać instytucję prawną do danej sytuacji, nakreślać schemat prawny skutków np. zawarcia umowy, jej wypowiedzenia. Potrafi definiować podtsawowe instytucje z przedmiotu wykładu. | 2,0 | Student nie potrafi analizować przepisów, nie potrafi zestawić stanu faktycznego z przepisami. |
3,0 | Student potrafi analizować proste przepisy, potrafi określić podstawowe cechy wykładanych umów. | |
3,5 | Jak wyżej, a nadto, potrafi określić podstawowe zasady prawa cywilnego. | |
4,0 | Jak wyżej, a nadto zna relacje między prawem pracy i cywilnym (art. 300 Kodeksu pracy). | |
4,5 | Jak wyżej, zna hierarchię przepisów, potrafi docenić znaczenie prawa, | |
5,0 | Jak wyżej, a nadto student biegle potrafi analizować przepis i dostosować stan faktyczny do przepisu - przepisów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_A01_K01 Student ma świadomość istnienia podtsawowych katerogii prawnych i ich skutków w życiu społeczno - prawnym, postrzega ralacje pomiędzy poszczególnym gałęziami prawa i wyrazić ocenę konsekwencji prawnych wyynikających z danego zdarzenia prawnego. | 2,0 | Student nie ma świaodmości istnienia podstawowych instytucji prawnych, ich skutków i znaczenia w życiu społecznym. |
3,0 | Student ma świadomość istnienia podstawowych instytucji prawnych, istnienia Konstytucji jako najważniejszego aktu prawnego. | |
3,5 | Jak wyżej, ale ponadto dostrzega różnice pomiędzy poszczególnymi gałęziami prawa. | |
4,0 | Jak wyżej ma nadto świaodmość występowania relacji poszczególnych zdarzeń z obowiązującym prawem. | |
4,5 | Jak wyżej, ale potrafi krytycznie odnieść się do poszczególnych instytucji omawianych na wykłądach. | |
5,0 | Jak wyżej, ale przejawia ponadprzeciętne zainteresowanie przedmiotem. |
Literatura podstawowa
- J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Oficyna, Warszawa, 2007, 3
- Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogółne, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
- A. Kawałko, H. Witczak, Zobowiązania, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 3
- M. Barzycka - Banaszczyk, Prawo pracy, C.B. Beck, Warszawa, 2010, 12
Literatura dodatkowa
- A. Chobot, Nowe formy zatrudnienia, PWN, Warszawa, 1997, 1
- G. Michniewicz, Prawo w działaności gospodarczej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 2011, 1
- T. Chauvin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, C.H. Beck, Warszawa, 2009, 5