Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: automatyzacja procesów wytwarzania
Sylabus przedmiotu Technologia narzędzi skrawających:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia narzędzi skrawających | ||
Specjalność | komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | grafika inżynierska, mechanika, materiałoznawstwo |
W-2 | Obróbka ubytkowa, podstawy technologii maszyn, podstawy konstrukcji maszyn |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy, zasad projektowania i technologii wykonania najważniejszych grup narzędzi skrawających, |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie procesu technologicznego wykonania narzędzia kształtowego. Projektowanie procesu technologicznego wykonania frezu obwiedniowego do obróbki wałka wielowypustowego. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Noże tokarskie punktowe składane z płytkami do jednorazowego użycia – rozwiązania konstrukcyjne-technologia noży tokarskich Narzędzia wytaczarskie. Wiertła kręte eżektorowe– rozwiązania konstrukcyjne. Rozwiertaki i pogłębiacze – konstrukcja. Technologia wierteł i rozwiertaków . Przeciągacze do otworów i powierzchni zewnętrznych – metoda projektowania i technologia wykonania. Narzędzia frezarskie – rozwiązania konstrukcyjne. Frezy zataczane obwiedniowe i obwiedniowo – kształtowe – metoda projektowania i technologia wykonania. Narzędzia do obróbki gwintów – konstrukcja i rozwiązania konstrukcyjne. Narzędzia ścierne i ogólne zasady ich ostrzenia. Technologia narzędzi do obróbki kół zębatych. Systemy narzędziowe: Narzędzia modułowe. Elementy narzędzia modułowego – ustalenie i zamocowanie. Systemy narzędziowe. Regeneracja i ostrzenie narzędzi. Inteligentne narzędzi skrawające, Narzędzia specjalne Narzędzia SPRT | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie projektu | 15 |
A-P-2 | studia literatury | 10 |
A-P-3 | Uczestniczenie w zajęciach | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach, | 10 |
A-W-2 | Studia literatury | 40 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Obecność na wykładach nieobowiązkowa. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach. Składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Na zaliczeniu ustnym obowiązuje znajomość zagadnień z wykładów i podstawowa z ćwiczeń laboratoryjnych. Przykładowe zagadnienia: dla dowolnej części samochodowej np. korpusu, wałka, koła zębatego omówić: sposoby, metody wytwarzania, przebieg procesu, parametry procesu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-6_W01 Definiuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce typowych narzędzi | MBM_2A_W06 | T2A_W04 | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_KWP/09-6_W02 Opisuje zasadnicze elementy procesu wytwarzania dla typowych narzędzi | MBM_2A_W06 | T2A_W04 | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_KWP/09-6_W03 Charakteryzuje podstawowe procesy wytwarzania wielu narzędzi | MBM_2A_W06 | T2A_W04 | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-6_U01 Zaprojektuje ogólną postać procesów wytwarzania typowych narzędzi skrawających | MBM_2A_U16, MBM_2A_U17 | T2A_U16, T2A_U17 | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_KWP/09-6_U02 Dobierze wstępnie elementy układu OUPN (obrabiarka, uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w procesie wytwarzania narzędzi skrawających | MBM_2A_U16, MBM_2A_U17 | T2A_U16, T2A_U17 | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_KWP/09-6_U03 Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i efekty obróbki dowolnego typu narzędzi skrawających | MBM_2A_U16, MBM_2A_U17 | T2A_U16, T2A_U17 | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-6_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. | MBM_2A_K04 | T2A_K04 | — | — | — | — |
MBM_2A_KWP/09-6_K02 Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania, wytwarzania i ekspoatacji narzędzi skrawających | MBM_2A_K04 | T2A_K04 | — | — | — | — |
MBM_2A_KWP/09-6_K03 Zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia, regeneracji lub naprawy typwych narzędzi | MBM_2A_K04 | T2A_K04 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-6_W01 Definiuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce typowych narzędzi | 2,0 | Student nie umie definiować żadnego podstawowego procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie definiować wybrane podstawowe procesu wytwarzania | |
3,5 | Student umie efektywnie definiować podstawowe procesy wytwarzania. | |
4,0 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie definiować wybrane podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
MBM_2A_KWP/09-6_W02 Opisuje zasadnicze elementy procesu wytwarzania dla typowych narzędzi | 2,0 | Student nie umie opisywać żadnych elementów procesu wytwarzania typowych narzędzi |
3,0 | Student umie bardzo lapidarnie opisywać wybrane elementy procesu wytwarzania typowych narzędzi z podaniem pojedyńczych przykładów | |
3,5 | Student umie opisywać wybrane elementy procesu wytwarzania typowych narzędzi z podaniem przykładów | |
4,0 | Student umie opisać najważniejsze elementy procesu wytwarzania typowych narzędzi z podaniem przykładów | |
4,5 | Student umie opisać wszystkie elementy procesu wytwarzania typowych narzędzi. Potrafi podać przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
5,0 | Student umie szeroko opisać wszystkie elementy procesy wytwarzania typowych narzędzi. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
MBM_2A_KWP/09-6_W03 Charakteryzuje podstawowe procesy wytwarzania wielu narzędzi | 2,0 | Student nie umie charakteryzować żadnego podstawowego procesu wytwarzania narzędzi |
3,0 | Student umie charakteryzować wybrane podstawowe procesu wytwarzania narzędzi | |
3,5 | Student umie charakteryzować podstawowe procesy wytwarzania narzędzi. | |
4,0 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania wielu narzędzi. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania wielu narzędzi. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania wielu narzędzi. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-6_U01 Zaprojektuje ogólną postać procesów wytwarzania typowych narzędzi skrawających | 2,0 | Student nie umie zaprojektować ogólnej postać procesu wytwarzania żadnego typowego narzędzia skrawającego |
3,0 | Student umie zaprojektować czastkową postać procesu wytwarzania tylko wybranych typowych narzędzi skrawających | |
3,5 | Student umie zaprojektować ogólną postać procesu wytwarzania typowych narzędzi skrawających | |
4,0 | Student umie zaprojektować z drobnymi brakami postać procesu wytwarzania typowych narzędzi skrawających | |
4,5 | Student umie zaprojektować pełną formę procesu wytwarzania większości narzędzi skrawających | |
5,0 | Student umie zaprojektować pełną formę procesu wytwarzania dowolnych narzędzi skrawających | |
MBM_2A_KWP/09-6_U02 Dobierze wstępnie elementy układu OUPN (obrabiarka, uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w procesie wytwarzania narzędzi skrawających | 2,0 | Student nie dobierze żadnego wariantu elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla żadnej typowej operacji narzędzia skrawającego |
3,0 | Student dobierze tylko wybrane elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla pojedyńczych operacji wytwarzania pojedyńczych narzędzi skrawających | |
3,5 | Student dobierze tylko najwazniejsze elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji wytwarzania pojedyńczych narzędzi skrawających | |
4,0 | Student dobierze elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w głównych sposobach wytwarzania wytwarzania narzędzi skrawających | |
4,5 | Student dobierze elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w różnych sposobach wytwarzania wiekszości narzędzi skrawających | |
5,0 | Student dobierze kilka wariantów elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w różnych sposobach wytwarzania wielu narzędzi skrawających | |
MBM_2A_KWP/09-6_U03 Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i efekty obróbki dowolnego typu narzędzi skrawających | 2,0 | Student nie oszacuje wpływ żadnych czynników na przebieg i efekty obróbki żadnego narzędzi skrawających |
3,0 | Student oszacuje wybiórczo wpływ elementarnych czynników na przebieg i efekty obróbki pojedyńczych typów narzędzi skrawających | |
3,5 | Student oszacuje wpływ wybranych czynników na przebieg i efekty obróbki wybranych narzędzi skrawających | |
4,0 | Student oszacuje wpływ najważniejszych czynników na przebieg i efekty obróbki wiekszości narzędzi skrawających | |
4,5 | Student oszacuje wpływ wszystkich czynników na przebieg i efekty obróbki większości narzędzi skrawających | |
5,0 | Student wyczerpująco oszacuje wpływ wszystkich czynników na przebieg i efekty obróbki większości narzędzi skrawających |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-6_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. | 2,0 | Student nie oceni nawet elementarnych relacji między kosztami i cechami wybranych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. |
3,0 | Student oceni tylko elementarne relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. | |
3,5 | Student oceni najistotniejsze relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania, bez uzasadnień. | |
4,0 | Student oceni najistotniejsze relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. | |
4,5 | Student oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. | |
5,0 | Student wyczerpująco oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. | |
MBM_2A_KWP/09-6_K02 Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania, wytwarzania i ekspoatacji narzędzi skrawających | 2,0 | Student nie rozumie wagi i uwarunkowań technik wytwarzania w procesie powstawania, wytwarzania i ekspoatacji narzędzi skrawających |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania, wytwarzania i ekspoatacji tylko wybranych typów narzędzi skrawających | |
3,5 | Student rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania, wytwarzania i ekspoatacji tylko niektórych typów narzędzi skrawających | |
4,0 | Student rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania, wytwarzania i ekspoatacji wybranych typów narzędzi skrawających | |
4,5 | Student rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania, wytwarzania i ekspoatacji większości typów narzędzi skrawających | |
5,0 | Student szeroko rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania, wytwarzania i ekspoatacji wszystkich typów narzędzi skrawających | |
MBM_2A_KWP/09-6_K03 Zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia, regeneracji lub naprawy typwych narzędzi | 2,0 | Student nie zastosuje i nie oceni wstępnie wymaganych procesów technologicznych dla wytworzenia, regeneracji lub naprawy typowych narzędzi |
3,0 | Student w wąskim zakresie potrafi zastosować i ocenić wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia, regeneracji lub naprawy pojedyńczych narzędzi skrawających | |
3,5 | Student potrafi zastosować i ocenić wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia, regeneracji lub naprawy pojedyńczych narzędzi skrawających | |
4,0 | Student potrafi zastosować i ocenić wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia, regeneracji lub naprawy wybranych narzędzi skrawających | |
4,5 | Student potrafi zastosować i ocenić wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia, regeneracji lub naprawy wielu typowych narzędzi skrawających | |
5,0 | Student potrafi zastosować i ocenić wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia, regeneracji lub naprawy wielu typowych narzędzi skrawających z szerokim uzasadnieniem |
Literatura podstawowa
- Cichosz Piotr, Narzędzia skrawające, WNT, Warszawa, 2011
- Kunstetter S., Podstawy konstrukcji narzędzi., WNT, Warszawa, 1980
- Filipowski R., Marciniak M., Techniki obróbki mechanicznej i erozyjnej, Oficyna wydwanicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000, 1
- Erbla J, Encyklopedia technik wytwarzania stosowanych w przemyśle maszynowym, t. II, Obróbka skrawaniem, montaż, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- Jemielniak Krzysztof., Obróbka skrawaniem, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- SECO, Materiały firm narzędziowych: SECO, Sandvik, Iskar, Pafana, strony WWW, 2011
- Dmochowski J. i inni, Technologia narzędzi skrawających, WNT, Warszawa, 1972
- M. Wysiecki, Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997