Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
Sylabus przedmiotu Metody badań powłok ochronnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody badań powłok ochronnych | ||
Specjalność | lakiery i pokrycia ochronne | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukonczony kurs fizyki, chemii oraz podstaw nauki o materiałach. |
W-2 | Ukonczony kurs fizyki, chemii oraz podstaw nauki o materiałach. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z metodami badań materiałów. Zapoznanie się z podstawami fizycznymi metod badań. Umiejętność właściwego wyboru metody badawczej. Interpretacja wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody obrazowania: mikroskopia elektronowa transmisyjna i skaningowa, mikroskopia sił atomowych (AFM i STM). Metody badan własciwosci mechanicznych – nanoindentacja. Metody okreslania składu fazowego: dyfrakcja rentgenowskia (XRD), dyfrakcja elektronów wstecznie rozproszonych(EBSD), TEM. Badanie składu chemicznego mikroanaliza rengenowska EDS i WDS, spektrometria optyczna GDOES. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody obrazowania: mikroskopia elektronowa transmisyjna i skaningowa, mikroskopia sił atomowych (AFM i STM). Metody badan własciwosci mechanicznych – nanoindentacja. Metody okreslania składu fazowego: dyfrakcja rentgenowskia (XRD), dyfrakcja elektronów wstecznie rozproszonych(EBSD), TEM. Badanie składu chemicznego mikroanaliza rengenowska EDS i WDS, spektrometria optyczna GDOES. | 8 |
T-W-2 | Metody obrazowania: mikroskopia elektronowa transmisyjna i skaningowa, mikroskopia sił atomowych (AFM i STM). Metody badan własciwosci mechanicznych – nanoindentacja. Metody okreslania składu fazowego: dyfrakcja rentgenowskia (XRD), dyfrakcja elektronów wstecznie rozproszonych(EBSD), TEM. Badanie składu chemicznego mikroanaliza rengenowska EDS i WDS, spektrometria optyczna GDOES. | 7 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć i sprawozdań | 24 |
39 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_LPO/05_W01 Zapoznanie sie z podstawami fizycznymi metod badawczych, a takze z ich ograniczeniami. Podstawy interpretacji wyników badań. | IM_2A_W03 | T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07 | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_LPO/05_U01 Zapoznanie sie z podstawami fizycznymi metod badawczych, a takze z ich ograniczeniami. Podstawy interpretacji wyników badań. Umiejetnosci: wyboru odpowiedniej metody badawczej i interpretacji wyników. | IM_2A_U01, IM_2A_U09 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_LPO/05_K01 Student potrafi dobrać określoną metodę badawczą, potrafi zinterpretować wyniki badań. | IM_2A_K01 | T2A_K06 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_LPO/05_W01 Zapoznanie sie z podstawami fizycznymi metod badawczych, a takze z ich ograniczeniami. Podstawy interpretacji wyników badań. | 2,0 | Student był obecny na zajęciach. |
3,0 | Student zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne, ograniczenia, wady zalety. Posiada znajomość interpretacji najprostszych wyników badań. | |
3,5 | Student zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne. Zna ograniczenia metod. Posiada znajomość interpretacji najprostszych wyników badań. | |
4,0 | Student dobrze zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne. Dobrze zna ograniczenia metod. Posiada znajomość interpretacji wyników badań. | |
4,5 | Student dobrze zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne. Dobrze zna ograniczenia metod. Posiada znajomość interpretacji wyników badań. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne. Dobrze zna ograniczenia metod. Posiada znajomość interpretacji złożonych wyników badań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_LPO/05_U01 Zapoznanie sie z podstawami fizycznymi metod badawczych, a takze z ich ograniczeniami. Podstawy interpretacji wyników badań. Umiejetnosci: wyboru odpowiedniej metody badawczej i interpretacji wyników. | 2,0 | Student był obecny na zajęciach. |
3,0 | Student zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne, ograniczenia, wady zalety. Posiada znajomość interpretacji najprostszych wyników badań. | |
3,5 | Student zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne. Zna ograniczenia metod. Posiada znajomość interpretacji najprostszych wyników badań. | |
4,0 | Student dobrze zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne. Dobrze zna ograniczenia metod. Posiada znajomość interpretacji wyników badań. | |
4,5 | Student bardzo dobrze zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne. Dobrze zna ograniczenia metod. Posiada znajomość interpretacji wyników badań. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne. Dobrze zna ograniczenia metod. Posiada znajomość interpretacji złożonych wyników badań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_LPO/05_K01 Student potrafi dobrać określoną metodę badawczą, potrafi zinterpretować wyniki badań. | 2,0 | Student był obecny na zajęciach. |
3,0 | Student zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne, ograniczenia, wady zalety. Posiada znajomość interpretacji najprostszych wyników badań. | |
3,5 | Student zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne. Zna ograniczenia metod. Posiada znajomość interpretacji najprostszych wyników badań. | |
4,0 | Student dobrze zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne. Dobrze zna ograniczenia metod. Posiada znajomość interpretacji wyników badań. | |
4,5 | Student dobrze zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne. Dobrze zna ograniczenia metod. Posiada znajomość interpretacji wyników badań. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna metody badawcze oraz ich podstawy fizyczne. Dobrze zna ograniczenia metod. Posiada znajomość interpretacji złożonych wyników badań. |
Literatura podstawowa
- Howland R., Batar L., STM/AFM mikroskopy ze skanujaca sonda elementy teorii i praktyki., Warszawa, 2002, Tłumaczenie polskie: M. Wozniak, Jan A.Kozubowski
- Fischer-Cripps, A.C., Nanoindentation., (Springer: New York), 2004
- AR Clarke and CN Eberhardt, Microscopy Techniques for Materials Science, Woodhead Publishing Limited, Cambridge England, 2000
- Lee E. Fitzpatrick, Encyclopedia of Materials Characterization. Surfaces, Interfaces, Thin Films, USA, 1992
Literatura dodatkowa
- ISO 14577-2, Instrumented indentation test for hardness and materials parameters., Part 2: Verification and calibration of testing machines., Section 4: Direct verification and calibration., 0
- A. Szummer, Podstawy ilosciowej mikroanalizy rentgenowskiej, WNT, Warszawa, 1994