Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Perspektywiczne technologie energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Perspektywiczne technologie energetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów: Termodynamika techniczna, Wymiana Ciepła, Paliwa i technologie spalania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości.
C-2Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego.
C-3Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania badań systemów energetycznych w skali laboratoryjnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratorynych. Zajęcia laboratoryjne związane z tematyka wykładu: badanie siłowni ORC, badanie ogniwa paliwowego, badanie silnika Stirlinga).15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.1
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.1
T-W-3Siłownie typu ORC i ich zastosowania.3
T-W-4Ogniwa paliwowe.4
T-W-5Silnik Stirlinga.1
T-W-6Technologie jędrowe.4
T-W-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi27
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych pomiarów.15
A-L-4Zaliczenie pisemne3
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Praca własna studenta15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy
M-2Laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na teście końcowym oraz udzieleniu poprawnej odpowiedzi na 1 z 3 pytań otwartych.
S-2Ocena formująca: Aby zaliczyć laboratorium nalezy spełnić wymienione warunki: - należy przyjść na zajęcia przygotowanym do zajęć zgodnie z wytycznymi podanymi przez prowadzacego; - aktywnie uczestniczyć w zajęciach; - przygotować sprawozdanie z wykonanych zajęć i przekazać je prowadzącemu w ciagu 1 tygodnia od zajęć; poprawić błędy wskazane przez prowadzącego; -w wyznaczonym terminie podanym w harmonogramie laboratorium (dostepnym na stronie www.ktc.zut.edu.pl) uzyskać 61% punktów z zaliczenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C35_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
ENE_1A_W26, ENE_1A_W27T1A_W03, T1A_W05InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C35_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
ENE_1A_U09, ENE_1A_U13, ENE_1A_U16, ENE_1A_U18, ENE_1A_U26T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C35_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na teście końcowym oraz nie udzielenie odpowiedzi na żadne pytanie otwarte
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 1 pytania otwarte
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 1 pytania otwarte
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 2 pytania otwarte
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na teście końcowym udzielenie poprawnej odpowiedzi na 2 pytania otwarte
5,0uzyskanie powyżej 91% punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 3 pytania otwarte

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C35_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium
5,0uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
  2. Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
  3. Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  4. Praca zbiorowa, Wybrane instrukcje do ćwiczeń oraz wzory sprawozdań, Materiały niepublikowane KTC, do pobrania z www.ktc.zut.edu.pl, 2011
  5. Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  6. Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
  2. Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratorynych. Zajęcia laboratoryjne związane z tematyka wykładu: badanie siłowni ORC, badanie ogniwa paliwowego, badanie silnika Stirlinga).15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.1
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.1
T-W-3Siłownie typu ORC i ich zastosowania.3
T-W-4Ogniwa paliwowe.4
T-W-5Silnik Stirlinga.1
T-W-6Technologie jędrowe.4
T-W-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi27
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych pomiarów.15
A-L-4Zaliczenie pisemne3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C35_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W26Ma podstawową wiedzę w dziedzinie energetyki jądrowej
ENE_1A_W27Zna aktualne kierunki rozwoju energetyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości.
C-2Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.
T-W-3Siłownie typu ORC i ich zastosowania.
T-W-4Ogniwa paliwowe.
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.
T-W-5Silnik Stirlinga.
T-W-6Technologie jędrowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na teście końcowym oraz udzieleniu poprawnej odpowiedzi na 1 z 3 pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na teście końcowym oraz nie udzielenie odpowiedzi na żadne pytanie otwarte
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 1 pytania otwarte
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 1 pytania otwarte
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 2 pytania otwarte
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na teście końcowym udzielenie poprawnej odpowiedzi na 2 pytania otwarte
5,0uzyskanie powyżej 91% punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 3 pytania otwarte
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C35_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U09Umie analizować schematy cieplne i charakterystyczne parametry pracy urządzeń i systemów energetycznych
ENE_1A_U13Umie ocenić wpływ eksploatacji urządzenia, systemu energetycznego na środowisko
ENE_1A_U16Umie przygotować i przeprowadzić badania pozwalające określić parametry i wskaźniki charakteryzujące proces energetyczny
ENE_1A_U18Umie analizować wpływ wybranych parametrów procesu na jego wydajność i efektywność energetyczną
ENE_1A_U26Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w energetyce, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania badań systemów energetycznych w skali laboratoryjnej.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratorynych. Zajęcia laboratoryjne związane z tematyka wykładu: badanie siłowni ORC, badanie ogniwa paliwowego, badanie silnika Stirlinga).
Metody nauczaniaM-2Laboratorium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aby zaliczyć laboratorium nalezy spełnić wymienione warunki: - należy przyjść na zajęcia przygotowanym do zajęć zgodnie z wytycznymi podanymi przez prowadzacego; - aktywnie uczestniczyć w zajęciach; - przygotować sprawozdanie z wykonanych zajęć i przekazać je prowadzącemu w ciagu 1 tygodnia od zajęć; poprawić błędy wskazane przez prowadzącego; -w wyznaczonym terminie podanym w harmonogramie laboratorium (dostepnym na stronie www.ktc.zut.edu.pl) uzyskać 61% punktów z zaliczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium
5,0uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium