Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ENE_1A_C09-2_U01 | Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ENE_1A_U01 | Umie wykorzystać prawa teoretyczne i metody eksperymentalne w analizie różnych procesów fizycznych i chemicznych |
---|
ENE_1A_U06 | Umie dobrać materiał konstrukcyjny i eksploatacyjny oraz techniki połączeń do warunków pracy urządzenia, układu lub systemu energetycznego |
ENE_1A_U14 | Umie dobrać przyrządy, aparaturę kontrolno-pomiarową i metodę pomiaru charakterystycznych parametrów pracy urządzania i systemu energetycznego |
ENE_1A_U21 | Umie korzystać z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U06 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji o ochrony materiałów i/lub konstrukcji i/lub urządzeń. |
---|
C-2 | Student zdobywa podstawową wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów korozyjnych i badan korozyjnych. |
C-3 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury. |
C-4 | Student zdobywa umiejętność pracy w zespole. |
Treści programowe | T-W-1 | Klasyfikacja zjawisk korozyjnych. Przykłady błędów konstrukcyjnych. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych. Powinowactwo metali z tlenem. Stan pasywny metali. Osiem form korozji: galwaniczna, naprężeniowa, wżerowa, szczelinowa, międzykrystaliczna, selektywna, korozja-erozja, pękanie wodorowe. Korozja chemiczna. Korozja mikrobiologiczna metali. Kinetyka korozji. Odporność korozyjna niektórych tworzyw konstrukcyjnych. Ochrona przed korozją na etapie projektowania konstrukcji. Metody ochrony metali przed korozją. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Inhibitory korozji. Tworzywa odporne na korozję. Powłoki ochronne. Korozja tworzyw sztucznych, ceramiki i betonów. Metody badań korozyjnych. Wpływ korozji na właściwości mechaniczne, elektryczne materiałów. Sposoby monitorowania korozji. Niekonwencjonalne materiały w ochronie przed korozją |
---|
T-L-1 | Pasywność metali. Ogniwa galwaniczne i korozyjne. Korozja wżerowa. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Kinetyka korozji gazowej. Kinetyka korozji elektrochemicznej – krzywe polaryzacji anodowej. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu. Badanie walorów ochronnych powłok antykorozyjnych. Ochrona katodowa i anodowa. Wytwarzanie powłok antykorozyjnych. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6). |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi określić zagrożeń korozyjnych urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikających z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposobów ochrony i/lub doboru odpornego materiału, nie potrafi interpretować objawów zniszczeń korozyjnych materiałów i wskazać prawdopodobnych jego przyczyn. |
3,0 | Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. |
3,5 | Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. Potrafi wskazać sposoby monitorowania korozji. |
4,0 | Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. Potrafi wskazać sposoby monitorowania korozji. Potarfi wykonać obliczenia zużycia i szybości korozji materiałów konstrukcyjnych oraz wykonać podstawowe pomiary parametrów elektrochemicznych materiału. |
4,5 | Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. Rozumie zjawiska zniszczenia synergicznego na skutek nakładania się efektów wynikających z warunków eksploatacji konstrukcji. Potrafi wskazać sposoby monitorowania korozji. Potarfi wykonać obliczenia zużycia i szybości korozji materiałów konstrukcyjnych oraz wykonać podstawowe pomiary parametrów elektrochemicznych materiału oraz metodę ochrony przed korozją. |
5,0 | Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. Rozumie zjawiska zniszczenia synergicznego na skutek nakładania się efektów wynikających z warunków eksploatacji konstrukcji. Potrafi wskazać sposoby monitorowania korozji. Potarfi wykonać obliczenia zużycia i szybości korozji materiałów konstrukcyjnych oraz wykonać podstawowe pomiary parametrów elektrochemicznych materiału. Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie odporności materiału na korozję. |