Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ENE_1A_C15_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować procesy termodynamiczne, powinien umieć wykonywać obliczenia termodynamiczne i interpretować wyniki, powinien umieć przeprowadzać podstawowe pomiary z zakresu termodynamiki. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ENE_1A_U01 | Umie wykorzystać prawa teoretyczne i metody eksperymentalne w analizie różnych procesów fizycznych i chemicznych |
---|
ENE_1A_U08 | Umie praktycznie wykorzystać prawa termodynamiki, transportu ciepła i masy oraz mechaniki płynów do opisu procesów przemysłowych |
ENE_1A_U14 | Umie dobrać przyrządy, aparaturę kontrolno-pomiarową i metodę pomiaru charakterystycznych parametrów pracy urządzania i systemu energetycznego |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Przekazanie wiedzy na temat przemian termodynamicznych towarzyszących procesom konwersji energii. Podanie i omówienie związków matematycznych pozwalających na wyznaczenie parametrów stanu substancji, obliczanie energii wewnętrznej układów, pracy i ciepła przemian termodynamicznych, bilansowanie układów termodynamicznych. Nauczenie korzystania z zależności termodynamicznych w analizie ilościowej i jakościowej procesów konwersji energii. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Pojęcia podstawowe i jednostki miar. Zerowa zasada termodynamiki.
Zasada zachowania ilości substancji.
Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii, energia układu, energia wewnętrzna, entalpia. Sposoby doprowadzania i wyprowadzania energii - na sposób ciepła, na sposób pracy, ze strumieniem płynu, z prądem elektrycznym. Praca mechaniczna. Szczególne przypadki bilansu energii: układ zamknięty i otwarty, idealna i rzeczywista maszyna przepływowa (wymiennik ciepła, układ ruchomy). Sprawność energetyczna.
Entropia: definicja, układ T-s (Belpaire’a). Obiegi termodynamiczne prawobieżne / lewobieżne. Obieg Carnota. Transformatory ciepła.
Równanie stanu gazu. Definicja gazu doskonałego, półdoskonałego i rzeczywistego. Termiczne równanie stanu gazów doskonałych i półdoskonałych. Energia wewnętrzna, entalpia i entropia. Roztwory. Przemiany charakterystyczne czynników termodynamicznych, w tym gazów doskonałych: izoterma, izobara, izochora, izentropa, politropa, adiabata, dławienie, dyfuzja.
Przemiany fazowe substancji jednorodnych: stany skupienia, parowanie izobaryczne, termodynamiczne równanie stanu pary nasyconej i przegrzanej, przemiany charakterystyczne pary nasyconej i przegrzanej, równanie Clausiusa-Clapeyrona.
Termiczne równanie stanu gazów rzeczywistych. Wpływ termicznego równania stanu na parametry termodynamiczne. Równanie Maxwella. Efekt Joulea-Thomsona.
Druga zasada termodynamiki. Obieg Carnot’a. Praca maksymalna. Egzergia. Prawo Gouy’a-Stodoli. Obliczanie przyrostu entropii dla gazu doskonałego i półdoskonałego. Zasada wzrostu entropii.
Spalanie: stechiometria spalania, wartość energetyczne procesów spalania. |
---|
T-A-1 | Wybrane przykłady obliczeniowe ilustrujące treść wykładów. |
Metody nauczania | M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny.
Metoda problemowa: wykład problemowy. |
---|
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny / ustny z całości materiału.
Dwie prace kontrolne (cząstkowe) w trakcie semestru. Punktowy system oceny: ocena pozytywna - uzyskanie ponad 60% punktów możliwych do zdobycia. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń rachunkowych (dwie prace kontrolne). System punktowy oceny prac: ocena pozytywna - uzyskanie ponad 60% punktów możliwych do zdobycia. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał mniej niż 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
3,5 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
4,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
4,5 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
5,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 95 - 96% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |