Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
Sylabus przedmiotu Modelowanie systemów produkcyjnych - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie systemów produkcyjnych - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczyć studentów modelowania stochastycznego systemów produkcyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza systemowa wybranych systemów produkcyjnych | 4 |
T-L-2 | Modele wykorzystujące łańcuchy Markowa | 4 |
T-L-3 | Modele wykorzystujące teorię systemów kolejkowych | 4 |
T-L-4 | Modele wtykoerzystujące sieci kolejkowe | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza systemowa systemów produkcyjnych | 4 |
T-W-2 | Dekompozycja złożonych systemów | 2 |
T-W-3 | Modelowanie systemów produckyjnych przy pomocy łańcuchów Markowa | 4 |
T-W-4 | Modelowanie systemów produkcyjnych przy pomocy systemów kolejkowych | 4 |
T-W-5 | Modelowanie systemów produkcyjnych przy pomocy sieci kolejkowych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdań | 10 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach | 3 |
A-W-3 | Studia literaturowe | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test uzupełnień |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_O/02-2 WI_W01 Student będzie wiedział na czym polega analiza i modelowania złożonych stochastycznych systemów produkcyjnych. | ZIP_2A_W01, ZIP_2A_W02 | T2A_W01, T2A_W05, T2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_O/02-2 WI_U01 Potrafi dokonać analizy problemu z zakresu inżynierii produkcji, anastępnie dobrać odpowiedni aparat matematyczny oraz rozwiązać problem. | ZIP_2A_U09 | T2A_U09 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_O/02-2 WI_W01 Student będzie wiedział na czym polega analiza i modelowania złożonych stochastycznych systemów produkcyjnych. | 2,0 | Student nie wie na czy polega analiza i modelowanie stochastyczne. |
3,0 | Student wie na czy polega analiza i modelowanie stochastyczne. | |
3,5 | Student potrafi opisać losowość występującą w systemach produkcyjnych. | |
4,0 | Student potrafi dobrać typowy model do zadania. | |
4,5 | Student potrafi z typowych modeli zbudować złożony model systemu produkcyjnego. | |
5,0 | Student potrafi dokonać weryfikacji i walidacji modelu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_O/02-2 WI_U01 Potrafi dokonać analizy problemu z zakresu inżynierii produkcji, anastępnie dobrać odpowiedni aparat matematyczny oraz rozwiązać problem. | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować typowego problemu. |
3,0 | Student potrafi przeanalizować typowy problem i dobrać aparat matematyczny. | |
3,5 | Student potrafi dobrać właściwy model matematyczny do typowego problemu. | |
4,0 | Student potrafi korzystając z wybranego modelu matematycznego rozwiązać problem. | |
4,5 | Student potrafi dostosować model matematyczny do zadanego zadania. | |
5,0 | Student potrafi zbudować złożony model matematyczny w oparciu o typowe komponenty. |
Literatura podstawowa
- Czachórski, T., Modele kolejkowe w ocenie wefektywności sieci i systemów komputerowych, Pracownia komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1999
- Hall, R.W., Queing methods for service and manufacturing, Prentice Hall, Upper Saddle River, 1991
- Bolch, G., S. Greiner, H. de Meer, K.S. Trivedi, Queuing Networks and Markov Chains, Wiley, Hoboken, 2006
Literatura dodatkowa
- Gross, D., C.M. Harris, Fundalemntals of Queuing Theory, Wiley, New York, 1998