Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
Sylabus przedmiotu Hurtownie danych - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hurtownie danych - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza na temat relacyjnych baz danych w zakreie dostatecznym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metodyki projektowania i celu tworzenia hurtowni danych jako narzędzia wspierającego podejmowanie decyzji w zarządzaniu i biznesie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza przykładowych architektury i modeli danych przykładowych hurtowni danych | 2 |
T-L-2 | Modelowanie danych. Projektownie logicznych struktur baz danych i hurtowni danych. | 4 |
T-L-3 | Miary i wymiary w przykładowych hurtowniach danych. Analiza przykładowych logicznych modeli wielowymiarowych. | 2 |
T-L-4 | Projekt logiczny własnej hurtowni danych. Praca w zespołach | 5 |
T-L-5 | Projektowanie perspektyw dla hurtowni danych. Kontynuacja projektów własnuch. Praca w zespołach | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z hurtowniami danych. Architektura hurtowni danych. Porównanie hurtowni danych z bazami transakcyjnymi. | 2 |
T-W-2 | Projektowanie hurtowni. Etapy projektowania hurtowni danych. Model biznesowy. Wielowymiarowy model logiczny. Model abstrakcyjny - konceptualny. Model fizyczny. Wybór sposobu składowania danych. Formaty danych. Wielowymiarowy model danych Miary. Wymiary. Kostki logiczne. Operacje OLAP na kostkach | 4 |
T-W-3 | Implementacje logicznego wielowymiarowego modelu danych. ROLAP Relacyjna implementacja modelu. MOLAP Wielowymiarowa reprezentacja modelu | 2 |
T-W-4 | Ładowanie, transformacje, czyszczenie danych. Aktualizacja hurtowni danych. Przetwarzanie zapytań. | 4 |
T-W-5 | Metadane. Zagadnienia jakości w hurtowniach danych. Bezpieczeństwo danych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zjęciach | 15 |
A-L-2 | Realizacja projektu. | 20 |
A-L-3 | Przygotownie dokumentacji projektu | 6 |
A-L-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
42 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie teoretyczne. Studiowanie literatury | 17 |
A-W-3 | Instalacja i konfiguracja oprogramowania | 6 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: prezentacja komputerowa ilustrowana przykładami |
M-2 | Laboratoria: analiza przykładów, dyskusja, praca zespołowa - realizacja projektu własnego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena aktywności i kreatywności pdczas zajęć, ocena projektu, zaliczenie projektu |
S-2 | Ocena formująca: Wykład: ocena poziomu wiedzy na temat projektowania hurtowni danych. Sprawdzian pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wynikająca z ocen formujących |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_O/02-4 WM_W01 Wiedza na temat celowości tworzenia hurtowni danych oraz metodyce projektowania i technikach realizacyjnych. | ZIP_2A_W03 | T2A_W02, T2A_W05 | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_O/02-4 WM_U01 Umiejętność metodycznego projektowania struktury hurtowni danych. Umiejetność projektowania i implementacji zapytań do hurtowni danych | ZIP_2A_U19 | T2A_U19 | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_O/02-4 WM_K01 Umiejętność współdziałania i pracy w grupie student rozwija podczas realizacji zadań projektowych wykonywanych w zespołach 2- 3 osobowych | ZIP_2A_K03 | T2A_K03, T2A_K04 | C-1 | — | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_O/02-4 WM_W01 Wiedza na temat celowości tworzenia hurtowni danych oraz metodyce projektowania i technikach realizacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę na temat architektury hurtowni danych i podstawowych metodach analitycznego przetwarzania danych w hurtowni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_O/02-4 WM_U01 Umiejętność metodycznego projektowania struktury hurtowni danych. Umiejetność projektowania i implementacji zapytań do hurtowni danych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektowac model danych dla hurtowni danych. Student potrafii zaprojektować zadania ( wyszukiwnia, grupowania i przetwarzania danych) dla hurtowni danych oraz zaimplementować je w języku zapytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_O/02-4 WM_K01 Umiejętność współdziałania i pracy w grupie student rozwija podczas realizacji zadań projektowych wykonywanych w zespołach 2- 3 osobowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie w ramch realizowanego projektu hurtowni danych. Wywiązuje się wobe grupy z powierzonego mu zadania. Akktywnie uczestniczy w odbiorze projektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Todman Chris, Projektowanie hurtowni danych. Wspomaganie zarządzania relacjami z klientami, Helion, 2011
- Jarke M., Lenzerini M., Vassiliou Y., Vassiliadis P., Hurtownie danych. Podstawy organizacji i funkcjonowania, WSiP, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Śmiałkowska Bożena, Metoda projektowania hurtowni danych dla potrzeb adaptacyjnego wspomagania zarządzania strategią firmy, Materiały VIII konferencji KWS'2003, Ciehocinek, 2003